درباره گواهینامه ایزو چه میدانید؟

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از مهم ترین مسائل برای هر نهاد ، سازمان یا صنایع می باشد.این سازمان از طریق اعضای آن، کارشناسانی را تربیت می کند تا دانش و توسعه استانداردهای بین المللی را به طور داوطلبانه و بر اساس توافق بر پایه ای که از تغییرات و نوآوری پشتیبانی کند و راه حل هایی را برای چالش های جهانی ارائه نمایند را در هر سازمانی اجرائی نمایند. به طور کلی اصلی ترین وظیفه سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو وضع قوانین برای انواع مشاغل و صنایع می باشد و تمامی این صنایع فعالیت های خود را می بایست بر اساس استانداردهای تعریف شده انجام دهند.اگر قصد اخذ گواینامه ایزو را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.


استاندارد چیست؟

استانداردهای بین المللی یکسری الزامات را در سازمان ها پیاده سازی می کنند. آنها برای محصولات، خدمات و سیستم ها، به منظور اطمینان از کیفیت، ایمنی و کارایی، مشخصات کلاس جهانی را توضیح داده و بستری را جهت تسهیل تجارت بین المللی هر سازمانی فراهم می نمایند.سازمان جهانی ایزو ، تعداد 21991 گواهینامه ایزو را معرفی نموده که تمامی آنها تقریبا در هر سازمانی با هر نوع فعالیتی شامل فناوری، ایمنی مواد غذایی، کشاورزی و مراقبت های بهداشتی از آنها استفاده می کنند. استاندارد های بین المللی ایزو تمامی بخش های یک سازمان را تحت تاثیر خود قرار می دهند و برای اخذ ایزو می بایست دستورالعمل های لازمه را اجرا نمود.


تاریخچه ایزو:

داستان ایزو از جایی شروع شد که در سال 1946 هنگامی که نمایندگان 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند و طی آن تصمیم گرفتند یک سازمان جدید بین المللی برای تسهیل هماهنگی بین المللی و اتحاد استانداردهای صنعتی ایجاد کنند که در نتیجه آن در 23 فوریه 1947 این سازمان جدید با نام ایزو ISO رسما شروع به فعالیت کرد. از آن زمان به بعد، سازمان جهانی ایزو بیش از 21991 استاندارد بین المللی را که شامل تقریبا تمامی جنبه های تکنولوژی و تولیدی هست را منتشر کرده است.

اخذ گواهینامه ایزو


امروزه سازمان جهانی ایزو تعداد 162 کشور و 778 واحد فنی را برای مراقبت از توسعه استانداردها را در اختیار گرفته است و بیش از 135 نفر به طور روزانه برای دبیرخانه مرکزی ایزو در ژنو سوئیس کار می کنند.


از آنجا که "سازمان بین المللی استاندارد سازی" مخفف های مختلف در زبان های مختلف  ISO)به زبان انگلیسی( OIN در فرانسوی) برای سازمان بین المللی عادی سازی دارد به همین دلیل  بنیانگذاران این مجمع جهانی تصمیم گرفتند تا نام آن را ISO اعلام نمانید. ISO از ایزو یونان مشتق شده است و به معنی برابر و یکسان است و برای هر کشوری و با هر زبانی این سازمان برای همیشه ISO نام گرفت.


مزایای اخذ گواهینامه ISO چیست؟

استانداردهای بین المللی و اخذ گواهینامه ایزو این اطمینان را حاصل می کنند که تمامی محصولات و خدمات بصورت ایمن، قابل اعتماد و با کیفیت خوب ارائه می شوند.برای مثال می توان به گواهینامه ایزو حلال اشاره کرد که در زمینه مواد غذایی حلال می پردازد. تمامی این استانداردها بصورت ابزارهای استراتژیک برای کسب و کار هستند که استفاده از آنها با کاهش هزینه ها و اشتباهات و همچنین افزایش بهره وری همراه خواهد بود. آنها به شرکت ها برای دسترسی به بازارهای جدید و افزایش میزان حضورشان در آنها و همچنین تسهیل تجارت آزاد و عادلانه جهانی کمک می کنند.جهت اخذ گواهینامه ایزو می توانید با کارشناسان شرکت QAL در ارتباط باشید.


ISO چگونه استانداردها را توسعه می دهد؟

استانداردهای این مجموعه توسط افرادی که به آنها نیاز دارند، از طریق یک فرایند اجماع توسعه یافته است. کارشناسان از سراسر جهان استانداردهای مورد نیاز در بخش خود را توسعه می دهند و این بدین معنی است که بازتاب ثروت از تجربه و دانش بین المللی می باشد.بنابراین اخذ ایزو این امکان را برای مشاغل به همراه دارد که می توانند با استفاده از آن وارد حرفه بین المللی شده و از مزایای آن بهره گیرند.


بکارگیری گواهینامه ایزو در عمل

در مورد دسترسی به اینکه چگونه استانداردهای بین المللی و گواهینامه ایزو در دنیای واقعی کار می کنند؟ چگونه چالش های مشترک را شناسایی میکنند؟ چگونه مواردی را که برای مردم، محیط زیست و کسب و کار اهمیت بیشتری دارند را شناسایی می کنند؟ و اینکه بکارگیری آنها چه اهمیتی برای سازمان شما دارد ؟ می بایست با کارشناسان مربوطه در هر زمینه شغلی مشورت کرد و از راه حلهای ارائه شده توسط آنها بهره مند شد.اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل و صنایع خود را داشته باشید می توانید با کارشناسان شرکت QAL در ارتباط باشید تا با اخذ ایزو مورد نظر خود مسیر کیفی حرفه خود را متحول سازید.


اخذ گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.

هزینه مشاوره ایزو

برای اخذ گواهینامه ایزو از مراجع معتبر نیاز به انجام دستورالعمل هایی می باشد که ممکن است افراد درباره آن ها اطلاعات کافی نداشته باشند. با توجه به این موضوع افرادی که قصد اخذ گواهینامه ایزو را دارند باید در ارتباط با آن مشاوره های لازم را انجام دهند. مشاوره ایزو نیز شامل هزینه جداگانه می باشد که در ادامه در ارتباط با آن توضیحاتی به شما ارائه خواهیم داد.

گواهینامه ایزو IWA1

IWA1:2005 فراهم کننده راهنمایی برای سازمانهای درمانی است که مشغول مدیریت، ارائه، یا نظارت بر خدمات و محصولات درمانی، اعم از آموزش و یا تحقیق، در پروسه ای مداوم به انسان ها، فارغ از نوع، اندازه و محصول یا خدمت ارائه شده هستند.

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

اخذ ایزو 9001

ما قصد داریم یک راهنمای مفید در ارتباط با اخذ گواهینامه ایزو 9001 و دلیل اهمیت این گواهینامه در این قسمت به شما ارائه دهیم. ایزو 9001 یکی از مهم ترین استاندارد های موجود در زیر مجموعه ISO 9000 است. Quality Assessment Lia یک گواهینامه معتبر تحت اعتبار ASCB هست، بنابراین قبل از اینکه شما شروع به کار کنید، با ما در ارتباط باشید تا بتوانید به شما کمک کنیم تا شرایط لازم برای اخذ گواهینامه ایزو و دستیابی به صدور گواهینامه معتبر ISO 9001 را داشته باشید.