اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025

الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025  توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.

ISO / IEC 17025  توسط کارشناسان آزمایشگاهی از سراسر جهان به همراه 18 سازمان ارتباطات توسعه می یابد ، مانند مرجع اعتباربخشی آزمایشگاه (ILAC) و بسیاری از انجمن های نمایندگی از آزمایشگاه ها. 

گواهینامه ایزو 17025 چه مزایایی برای کسب و کار یا سازمان ما به ارمغان خواهد آورد؟

گواهینامه ایزو 17025 آزمایشگاه ها را قادر می سازد تا نشان دهند که کارآمد هستند و نتایج قابل اعتماد را تولید می کنند،

همچنین کمک می کند تا همکاری بین آزمایشگاه ها و سایر سازمان ها بیشتر شود . گزارش های تست و گواهی ها را می توان از یک کشور به کشور دیگر بدون نیاز به آزمایش بیشتر پذیرفت، که به نوبه خود، تجارت بین المللی را بهبود می بخشد. 

صدور ایزو ISO/IEC 17025 برای چه کسانی است  ؟

ISO / IEC 17025 برای هر سازمانی که تست، نمونه برداری، آزمایش ، کالیبراسیون که نتایج قابل اعتماد می خواهد، مفید است.

این شامل همه آزمایشگاهها می شود، چه در صورتی که متعلق به آنها باشد و یا توسط نهاد دولتی اداره شود

اخذ گواهینامه ایزو 17025 برای دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، دولت ها، سازمان های بازرسی، سازمان های صدور ایزو و دیگر ارگان های مربوط به ارزیابی انطباق با نیاز به انجام آزمایش، نمونه برداری یا کالیبراسیون مفید است

چه تغییرات کلیدی از ورژن 2005 به 2017 به وجود امده است ؟

مهمترین تغییرات ایزو 17025 نسخه 2017 عبارتند از:

·        اسکوپ تجدید نظر شده است, برای پوشش همه فعالیت های آزمایشگاهی، از جمله آزمایش، کالیبراسیون و نمونه برداری مرتبط همراه با کالیبراسیون و آزمایشات نهایی.

·        یک ساختار جدید اتخاذ شده برای تطبیق  با دیگر استانداردهای ایزو موجود

·          ISO/IECاستانداردهای ارزیابی انطباق مانند سری ISO / IEC 17000 در مورد ارزیابی انطباق

·        از استاندارد ایزو جدیدتر مانند ایزو 9001 (مدیریت کیفیت)،پشتیبانی می کند

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که

HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند

اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید.

گواهینامه ایزو 9001

هنگامی که هر کدام از گواهینامه های ایزو از جمله ایزو 9001 را دریافت می کنید، به بیش از یک میلیون سازمان در سراسر جهان می پیوندید که کسب و کار خود را با این سیستم مدیریتی بهبود بخشیده اند. ایزو 9001 نه تنها به عنوان سیستم مدیریت کیفیت جامع (QMS) در سطح جهان به رسمیت شناخته شده بلکه به عنوان یک ابزار قدرتمند بهبود کسب و کار نیز شناخته شده است.یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 به شما کمک می کند تا به طور مداوم نظارت و مدیریت کیفیت در سراسر کسب و کار شما جاری باشد.

گواهینامه های ایزو پرکاربرد

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود.به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.

اهمیت اخذ انواع ایزو

امروزه اخذ استانداردهای ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد تا آنجا که شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی در سطح بین المللی می باشند. این سازمان به ترویج بین المللی استانداردهای صنعتی و اقتصادی می پردازد تا تبادلات صنایع و حرفه های مختلف را در یک راستا هماهنگ سازد.