اهمیت اخذ گواهینامه HSE و مراحل اخذ آن

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.


سیستم مدیریت HSE یک رویکرد جامع و هماهنگ است که مدیریت و کار را با هم ترکیب می کند تا بر اساس پایه ایمنی موجود در صنایع به منظور کنترل ریسک بهتر، تشخیص زود هنگام و اصلاح مشکلات ایمنی ، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده های ایمنی با دقت بیشتر در مورد استفاده از منابع در معرض خطر است.


اخذ گواهینامه ایزو HSE در سازمان ها به دلایل ذیل حائز اهمیت می باشد:

✔ نقش و مسئولیت های تمامی اجزای سازمانها را مشخص می نماید.

✔ با رعایت اصول استاندارد HSE یک رهبری با ایمنی بالا و اجرای قوی در سازمان ایجاد می شود.

✔ مسئولیت پذیری و ارتباطات ایمن و بهداشتی در سازمان رونق می گیرد.

✔ سیاست های انتخابی و رویه های انتخابی در سازمان شکل می گیرد.

✔ در نهایت با اخذ ایزو HSE در سازمان ، مشارکت فعال بین کارکنان و پرسنل رنگ دیگری به خود می گیرد.


برای اخذ گواهینامه ایزو HSE در هر سازمانی بایستی تمامی کارکنان، مشتریان، پیمانکاران و اشخاص ثالث مرتبط با فعالیت آن سازمان استاندارد های این گواهینامه منطبق گردد و شواهد مثبتی از انطباق با سیستم آن ها ارائه و مشاهده شود.


مدل سیستم مدیریت استاندارد HSE شامل هشت جز می باشد

همگی این 8 جز در سیستم مدریت استاندارد به هم دیگر مرتبط هستند. این 8 جز عبارتند از:

1. تعهد، رهبری و پاسخگویی بهتر به مشتریان

2. معرفی سیاست ها و اهداف سازمان

3. سازمان و منابع

4. پیمانکار و مدیریت عرضه کننده

5. مدیریت ریسک

6. فرآیندهای کسب و کار

7. نظارت بر عملکرد و بهبود

8. ممیزی ها و بررسی ها

اخذ گواهنیامه HSE


با رعایت اصول سیستم پس از اخذ ایزو HSE ، استاندارد ها و رویه های روزمره سازمان ها کنترل می شود و به موازات این عمل سیستم مدیریت سازمان ها اصلاح شده و به دلیل تغییراتی که HSE در سیستم مدیریتی سازمان ایجاد می کند عملکرد سازمان بهبود می یابد. کلیه این موارد به طور مداوم و مستمر بایستی توسط چک های انطباق کنترل شود.


چه سازمان هایی نیازمند اخذ گواهینامه HSE هستند؟

از مهم ترین شرکت ها و سازمان هایی که نیازمند اخذ گواهینامه ایزو HSE هستند می توان به شرکت های پیمان کاری و یا ساختمانی ، سازمان های مرتبط با ارائه خدماتی نظیر باربری ، حمل و نقل دریایی ، کترینگ ها ، شرکت هایی که در حوزه ایجاد فضای سبز فعالیت دارند ، صنایع گاز و پتروشیمی و... اشاره کرد.

برای اخذ گواهینامه HSE بایستی مراحل زیر رعایت و اجرا شود:

مرحله اول: در مرحله اول سازمان ها می بایست با مراکز مشاوره و اجرا کننده استاندارد HSE تماس گرفته و یا درخواست مشاوره حضوری درخصوص اخذ گواهینامه ایزو را داشته باشند. در جلسه مشاوره بایستی سازمان درخواست کننده از نحوه اجرای استاندارد HSE، زمان اجرای استاندارد HSE، هزینه اجر ای این استاندارد، و نام CB (کمپانی صادرکننده گواهینامه HSE ) و اعتبار CB اطلاعات لازم را کسب کند.


مرحله دوم: در این مرحله بایستی سازمان درخواست کننده استاندارد HSE فرم مخصوص دریافت خدمات پیاده سازی HSE را تکمیل نماید (این فرم شامل نام سازمان درخواست کننده، حیطه فعالیت این سازمان ، نام مدیریت سازمان و آدرس دفتر مرکزی و یا کارخانه می باشد).


مرحله سوم: پس از ارسال فرم از طرف شرکت درخواست کننده و تائید آن توسط شرکت مشاوره دهنده استاندارد HSE می بایست قرارداد و فاکتور برای سازمان درخواست کننده ارسال شود .


مرحله چهارم: بعد از امضای قرارداد فی مابین و فاکتور با هماهنگی قبلی مشاورین جهت اجرای سیستم مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط زیست یا HSE-MS درمجموعه متقاضی حاضر می شوند. مشاورین HSE بایستی بندهای مدل HSE-MS را در سازمان اجرایی و بعد از آن خط مشی استاندارد HSE را تهیه وتدوین نمایند. مشاورین HSE باید تمامی فرایند ها و ساختار سازمان را بررسی کرده و در صورت نیاز اصلاحات لازم را انجام دهند. مشاورین باید با کمک مدیریت سازمان درخواست کننده شرح وظایف کارکنان را مشخص نموده و در صورت نیاز به برگزاری دوره های آموزشی HSE برای کارکنان سازمان هماهنگی های لازم صورت گیرد. مشاور استاندارد HSE بایستی مستند سازی سازمان را انجام دهد و آن را برای انجام ممیزی توسط سر ممیزان شرکت های گواهی دهنده ایزو آماده نماید.


مرحله پنجم: بعد از انجام ممیزی نهایی توسط ممیزین شرکت صادر کننده ایزو و موفقیت سازمان درخواست کننده در این ممیزی اقدامات لازم برای ثبت و صدور گواهینامه HSE توسط CB انجام می گیرد.


شرکت QAL یکی از معتبرترین مراجع بین المللی صدور ایزو آماده همکاری با سازمان ها و شرکت ها جهت پیاده سازی استانداردها و نهایتا اخذ گواهینامه ایزو HSE می باشد. در پایان در صورت نیاز به اخذ گواهینامه ایزو برای توسعه کسب و کار خود می توانید با ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


ایزو 3834 استاندارد اجباری جوش

ISO 3834 با الزامات کیفیت در جوشکاری برابری می کند ( هم راستا هستند ) و برای شناسایی کنترل ها و روش های لازم آماده شده است.گواهینامه ایزو 3834 استاندارد سیستم کیفیت نیست بلکه جایگزین ایزو 9001 است.

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

اهمیت اخذ انواع ایزو

امروزه اخذ استانداردهای ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد تا آنجا که شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی در سطح بین المللی می باشند. این سازمان به ترویج بین المللی استانداردهای صنعتی و اقتصادی می پردازد تا تبادلات صنایع و حرفه های مختلف را در یک راستا هماهنگ سازد.

گواهینامه ایزو 9001

هنگامی که هر کدام از گواهینامه های ایزو از جمله ایزو 9001 را دریافت می کنید، به بیش از یک میلیون سازمان در سراسر جهان می پیوندید که کسب و کار خود را با این سیستم مدیریتی بهبود بخشیده اند. ایزو 9001 نه تنها به عنوان سیستم مدیریت کیفیت جامع (QMS) در سطح جهان به رسمیت شناخته شده بلکه به عنوان یک ابزار قدرتمند بهبود کسب و کار نیز شناخته شده است.یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 به شما کمک می کند تا به طور مداوم نظارت و مدیریت کیفیت در سراسر کسب و کار شما جاری باشد.