شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

یکی از نیاز های سازمان ها در اختیار داشتن اطلاعات کاملی در زمینه شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو می باشد. آگاهی از این موضوع پس از اخذ گواهینامه ایزو این امکان را برای سازمان ها و نهاد ها فراهم می آورد که می بایست بر اساس رویه و دستورالعمل های استاندارد اخذ شده گام بردارند.در این مقاله به بررسی دلایل و شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو خواهیم پرداخت.بنابراین می بایست یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد تا شرکت ها و سازمان ها در صورت هرگونه کم کاری مجوز های لازم را برای ادامه کار خود دریافت ننمایند.


روند صدور مجدد گواهینامه ایزو

در صورتی که ممیزی های مراقبتی در سازمان و ارگان مورد نظر که به صورت سالیاته بررسی می شود رعایت گردد و سازمان ممیزی با توجه به سوابق سازمان هیچ گونه عدم انطباق در الزامات گواهینامه ایزو سازمان پیدا نکند ، می توان به مدت 3 سال اقدام به تمدید گواهینامه ایزو به صورت مجدد گرفت.این کار با ارائه گزارش ممیزی که به وسیله کمیته تصمیم گیری ارائه می شود ، صورت می گیرد. اما چنانچه سازمان مذکورد در الزامات خود دچار عدم انطباق باشد ، تیم مذکور تصمیم به ارائه برنامه اصلاحات برای سازمان خواهد گرفت تا بعد از منطبق نمودن موارد اقدام به صدور گواهینامه ایزو شود.برای صدور مجدد گواهینامه می بایست یک ماه قبل از اتمام اعتبار آن اقدام نمود.


سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

• سازمانی که گواهینامه ایزو اخذ کرده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

• سازمانی که گواهینامه ایزو یا استاندارد اخذ نموده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به سازمان گواهی کننده ندهد.

• سازمان مذکور متعهد به رعایت بند های قوانینی که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو مکلف به رعایت آن ها می باشد نباشد.

• مشتری و یا سازمان اقدام به خاتمه کلیه فعالیت های دامنه کاربرد نماید.

• عدم اجازه سازمان مذکور برای انجام ممیزی های مراقبتی که توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام می شود در زمان های مشخص

• خاتمه دادن به کلیه فعالیت های دامنه کاربری توسط سازمان

• سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

• و...


شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می شوند می بایست بر اساس روند سیستم مدیریتی و دستورالعمل های انطباقی آن پیش روند.اما در صورتی که استمرار این موضوع انجام نگیرد و اقدامات اصلاحی که توسط کمیته تصمیم گیری اعمال می شود ، در سازمان به درستی اجرا نشود ، شرکت ارائه دهنده گواهینامه ایزو می تواند به مدت 6 ماه گواهینامه ایزو سازمان مذکور را به حالت تعلیق در بیاورد.


در شرایط تعلیق گواهینامه ایزو ،  سیستم مدیریت کیفیت مشتری بطور موقت معلق است .سازمانی که وظیفه صدور گواهینامه را دارد باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط سازمان گواهی کننده دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ایزو اخذ شده ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت.


سازمان گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.در صورت ابطال گواهینامه ایزو ، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و سازمان گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.


در صورتی که 6 ماه پس از تعلیق هیچ گونه اقدامی برای رفع نقص و اصلاحات لازن صورت نگیرد و یا همچنان در برخی از دستوالعمل ها سازمان دچار مشکل باشد ، گواهینامه ایزو سازمان به طور کلی باطل و سازمانی که اقدام به اخذ ایزو نموده است مکلف به بازگردانی اصل گواهینامه و استرداد کلیه مدارک به مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.هرگونه استفاده از گواهینامه در این دوره و پس از آن ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.علاوه بر این در صورتی که دوره اصلاحی ممیزی مراقبی بیشتر از 3 مرحله 6 ماه ، 9 ماه یا 12 ماه شود و یا دوره صدور مجدد گواهینامه ایزو بیشتر از 3 سال شود شرکت صدور گواهینامه می تواند اقدام به تعلیق ایزو سازمان نماید.


در پایان به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و عدم پیامد های بعد از آن ، بهتر است سازمان ها بر اساس استانداردها و خط مشی تعریف شده که بر اساس اخذ گواهینامه ایزو مکلف به انجام آن ها می باشند ، قدم بردارند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری به عمل آید. اگر قصد اخذ ایزو از شرکت QAL را داشته باشید می توانید با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیاز شما قرار دهند.


گواهینامه ایزو 31000

تمام فعالیت های یک سازمان که با ریسک همراه است باید مدیریت شود. فرآیند مدیریت ریسک به تصمیم گیری هایی کمک می نماید که همراه با در نظر گرفتن عدم قطعیت و امکان وقوع حوادث و رویدادهای (عمدی و غیر عمدی)آتی و اثرات آنها بر اهداف مورد توافق است.

اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه ایزو ، ابطال گواهینامه و یا کاهش دامنه گواهینامه باید یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد. سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

اخذ گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.

اخذ ایزو ISO 14001

زمانی که شما در حال توسعه و یا رسمی کردن سیستم مدیریت زیست محیطی خود هستید اخذ گواهینامه ایزو ISO 14001 عملکرد محیطی را بهبود می بخشد. گواهینامه ایزو 14001 می تواند بیش از الزامات عملکرد سازمانی و توانایی برای برآوردن نیازهای تامین کننده را ارائه دهد.