شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

یکی از نیاز های سازمان ها در اختیار داشتن اطلاعات کاملی در زمینه شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو می باشد. آگاهی از این موضوع پس از اخذ گواهینامه ایزو این امکان را برای سازمان ها و نهاد ها فراهم می آورد که می بایست بر اساس رویه و دستورالعمل های استاندارد اخذ شده گام بردارند.در این مقاله به بررسی دلایل و شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو خواهیم پرداخت.بنابراین می بایست یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد تا شرکت ها و سازمان ها در صورت هرگونه کم کاری مجوز های لازم را برای ادامه کار خود دریافت ننمایند.


روند صدور مجدد گواهینامه ایزو

در صورتی که ممیزی های مراقبتی در سازمان و ارگان مورد نظر که به صورت سالیاته بررسی می شود رعایت گردد و سازمان ممیزی با توجه به سوابق سازمان هیچ گونه عدم انطباق در الزامات گواهینامه ایزو سازمان پیدا نکند ، می توان به مدت 3 سال اقدام به تمدید گواهینامه ایزو به صورت مجدد گرفت.این کار با ارائه گزارش ممیزی که به وسیله کمیته تصمیم گیری ارائه می شود ، صورت می گیرد. اما چنانچه سازمان مذکورد در الزامات خود دچار عدم انطباق باشد ، تیم مذکور تصمیم به ارائه برنامه اصلاحات برای سازمان خواهد گرفت تا بعد از منطبق نمودن موارد اقدام به صدور گواهینامه ایزو شود.برای صدور مجدد گواهینامه می بایست یک ماه قبل از اتمام اعتبار آن اقدام نمود.


سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

• سازمانی که گواهینامه ایزو اخذ کرده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

• سازمانی که گواهینامه ایزو یا استاندارد اخذ نموده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به سازمان گواهی کننده ندهد.

• سازمان مذکور متعهد به رعایت بند های قوانینی که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو مکلف به رعایت آن ها می باشد نباشد.

• مشتری و یا سازمان اقدام به خاتمه کلیه فعالیت های دامنه کاربرد نماید.

• عدم اجازه سازمان مذکور برای انجام ممیزی های مراقبتی که توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام می شود در زمان های مشخص

• خاتمه دادن به کلیه فعالیت های دامنه کاربری توسط سازمان

• سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

• و...


شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می شوند می بایست بر اساس روند سیستم مدیریتی و دستورالعمل های انطباقی آن پیش روند.اما در صورتی که استمرار این موضوع انجام نگیرد و اقدامات اصلاحی که توسط کمیته تصمیم گیری اعمال می شود ، در سازمان به درستی اجرا نشود ، شرکت ارائه دهنده گواهینامه ایزو می تواند به مدت 6 ماه گواهینامه ایزو سازمان مذکور را به حالت تعلیق در بیاورد.


در شرایط تعلیق گواهینامه ایزو ،  سیستم مدیریت کیفیت مشتری بطور موقت معلق است .سازمانی که وظیفه صدور گواهینامه را دارد باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط سازمان گواهی کننده دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ایزو اخذ شده ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت.


سازمان گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.در صورت ابطال گواهینامه ایزو ، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و سازمان گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.


در صورتی که 6 ماه پس از تعلیق هیچ گونه اقدامی برای رفع نقص و اصلاحات لازن صورت نگیرد و یا همچنان در برخی از دستوالعمل ها سازمان دچار مشکل باشد ، گواهینامه ایزو سازمان به طور کلی باطل و سازمانی که اقدام به اخذ ایزو نموده است مکلف به بازگردانی اصل گواهینامه و استرداد کلیه مدارک به مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.هرگونه استفاده از گواهینامه در این دوره و پس از آن ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.علاوه بر این در صورتی که دوره اصلاحی ممیزی مراقبی بیشتر از 3 مرحله 6 ماه ، 9 ماه یا 12 ماه شود و یا دوره صدور مجدد گواهینامه ایزو بیشتر از 3 سال شود شرکت صدور گواهینامه می تواند اقدام به تعلیق ایزو سازمان نماید.


در پایان به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و عدم پیامد های بعد از آن ، بهتر است سازمان ها بر اساس استانداردها و خط مشی تعریف شده که بر اساس اخذ گواهینامه ایزو مکلف به انجام آن ها می باشند ، قدم بردارند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری به عمل آید. اگر قصد اخذ ایزو از شرکت QAL را داشته باشید می توانید با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیاز شما قرار دهند.


 اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

اخذ ایزو و استانداردهای بین المللی دارای اصطلاحات بخصوصی است که دانستن آنها می تواند مفید باشد.دانستن مفهوم اصطلاحاتی مانند مشاور ایزو ، ممیزی و .. می تواند در مراحل اخذ ایزو کمک کننده باشد.
ادامه مطلب

 HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند
ادامه مطلب

 5s یا نظام آراستگی محیط کار

5S یا نظام آراستگی محیط کار ، نام یک روش سازمانی در محل کار است که از لیستی از پنج کلمه ی ژاپنی استفاده می کند : seiri، seiton، seiso، seiketsu و shitsuke.که همه انها با حرف S شروع می شوند.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد.
ادامه مطلب

 وظايف و تعهدات مشاور ایزو

یک شرکت مشاور ایزو که قرار است برای سازمان ها گواهینامه ایزو صادر کرده و عملکرد آنها را بهبود بخشد دارای وظایف مشخصی است.انجام صحیح این وظایف نیاز به همکاری متقابل از طرف سازمان متقاضی گواهینامه ایزو دارد.
ادامه مطلب