گواهینامه IMS

IMS یا سیستم مدیریت یکپارچه یک پایگاه داده و سیستم مدیریت معاملات است که ابتدا توسط IBM در سال 1968 برای پشتیبانی از برنامه فضایی آپولو ناسا معرفی شد.IMS در واقع ترکیبی از یک سیستم مدیریت کیفیت ، یک سیستم زیست محیطی و یک سیستم بهداشت و ایمنی است که در کنار یکدیگر سیستم مدیریت یکپارچه یا همان IMS را تشکیل می دهند.اخذ گواهینامه سیستم IMS نقش مهمی در افزایش سرعت رشد شرکت ها و همچنین کاهش هزینه های کیفی دارد. این سیستم ها ، سیستم های جداگانه ای نیستند که بعد ها به هم پیوند داده شوند، بلکه با ارتباطات یکپارچه می شوند تا فرآیندهای مشابه به صورت یک سیستم یکسان بکار گرفته شوند.


اخذ گواهینامه IMS برای شرکت ها

خود گواهینامه IMS به تنهایی اعتباری ندارد و شرکت ها در کنار این ایزو می بایست اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 9001 ، ایزو 14001 و ایزو 45001 (که جایگزین ایزو 18001 محسوب می شود) هم نمایند و می بایست کلیه موارد اشاره شده برای یک سازمان صادر گردد تا بتوان گفت که آن سازمان دارای گواهینامه ی IMS می باشد.


در حقیقت اخذ ایزو سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) ترکیبی از تمام اجزای مرتبط یک کسب و کار را با یک سیستم برای مدیریت و عملیات آسان تر پیوند می دهد.در شرکت QAL این گواهینامه جز آخرین ورژن ارائه شده توسط سازمان بین المللی ایزو می باشد.


برای اخذ گواهینامه مدیریت یکپارچه IMS، مهم است که سازمان شما دارای سیستم مدیریت کیفیت خوبی باشد که نه تنها با استاندارد های ایزو هماهنگ است ، بلکه باعث بهبود فرایند تجاری سازمان نیز بشود.گواهینامه IMS در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد برای همین است که در بین سایر گواهینامه های ایزو متقاضی بیشتری دارد . این سیستم ، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هم مورد استفاده قرار می گیرد ، مخصوصا با توجه به اینکه دارای بخش زیست محیطی و بهداشت و ایمنی است ، کاملا برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی لازم و موثر می باشد .


بررسی تک به تک اجزای گواهینامه IMS

اولین و مهم ترین اجزای این گواهینامه ، گواهینامه ایزو 9001 یا همان گواهینامه مدیریت کیفیت می باشد. داشتن این ایزو برای هر شرکت و سازمانی جز اصلی ترین اولویت ها محسوب می شود. با اخذ گواهینامه ایزو 9001 می توان یک ارتباط دو طرفه ایده آل بین شرکت ها و مشتریان به منظور افزایش سطح کیفی محصولات برقرار نمود تا خدمات ارائه شده از بالاترین سطح کیفی برخوردار باشند.

اخذ گواهینامه IMS


اخذ گواهینامه ایزو 14001 که مربوط به سیستم مدیریتی زیست محیطی می باشد از دیگر ارکان این گواهینامه است که با در اختیار داشتن آن می توان از نظر ارائه خدمات با توجه به حفاظت محیط زیست سبب ایجاد محیطی سالم در سازمان شد.این بدین معناست که شرکت هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو 14001 می شوند ، کلیه خدمات خود را بر پایه حفاظت از محیط زیست اجرا می نمایند.


استاندارد بعدی که شامل گواهینامه IMS می شود ، گواهینامه 45001 است که این استاندارد مربوط به ایجاد ایمنی و سلامت محیط کار است.شرکت ها با اخذ ایزو 45001 بر اساس خطرات مربوط به مشاغل ، احتمال ایجاد آسیب های فیزیکی و بهداشتی به کارکنان را به حداقل رسانده و با این کار می توان خیال پرسنل را از آسیب ها راحت و در نتیجه شاهد ارائه خدمات بهتر از آن ها خواهیم بود.


آیا گواهینامه IMS با HSE یکسان است؟

هردوی این گواهینامه ها شامل مجموعه ای از گواهینامه های مختلفی هستند که بر اساس نیاز می بایست نسب به اخذ آن ها اقدام کرد. در حقیقت گواهینامه HSE سامل گواهینامه های ایزو 14001 و ایزو 45001 است که می توان تفاوت استاندارد HSE و IMS را تنها در اخذ گواهینامه ایزو 9001 در استاندارد IMS نامید.در گواهینامه HSE نیازی به صدور گواهینامه ایزو 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت نمی باشد. بنابراین می توان گفت با در اختیار داشتن گواهینامه IMS ، کلیه الزامات گواهینامه HSE را سازمان در اختیار خواهد داشت.


برای صدور گواهینامه IMS نیاز به چه ورژن هایی از گواهینامه ها است؟

همانطور که می دانید استاندارد ها در طی گذشت سال ها نیازمند تغییراتی هستند که این تغییرات موجب ایجاد ورژن های مختلفی در گواهینامه ها می شود. امروزه به منظور اخذ گواهینامه IMS نیاز به صدور گواهینامه ایزو 9001:2015 ، ایزو 14001:2015 و ایزو 45001:2018 است که هر سه آن ها آخرین ورژن و تغییرات را دیده اند.


گواهینامه IMS مناسب چه مشاغلی است؟

با توجه به اینکه این گواهینامه ترکیبی از 3 گواهینامه اصلی می باشد ، از آن می توان در کلیه واحد های صنفی ، شرکت های پیمانکاری و یا عمرانی همچون صنایع نفت و گاز ، پتروشیمی و... استفاده نمود.


در پایان چنانچه قصد اخذ گواهینامه IMS برای شرکت یا سازمان خود را داشته باشید ، می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL جهت راهنمایی بیشتر در زمینه اخذ گواهینامه در ارتباط باشید تا همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.


گواهینامه OHSAS 18001

استاندارد 18001 استانداردي است كه ما را ملزم به رعايت نكات ايمني و بهداشتي مي نمايد. آمادگي جسماني كاركنان، رعايت نكات ايمني و تجهيزات ايمني در محيط كار، آمادگي در شرايط اضطراري از قبيل سيل و زلزله و بررسي ميزان و شدت و احتمال خطرات، مي كند. براي كاهش خطرات و افزايش آگاهي كاركنان نسبت به نحوه شناسايي خطرات و محاسبه ريسك آنها دستورالعمل هايي تدوين مي گردد. رعايت استانداردهاي ايمني حافظ جان كاركنان، سلامتي آنان و حفظ اموال و دارايي هاي يك سازمان است و رعايت اين استاندارد در ايجاد يك سازمان امن و عاري از خطر، ما را ياري مي كند.سري ارزيابي ايمني بهداشت شغلي استانداردي قابل مميزي و اخذ گواهينامه مي باشد،در پاسخ به نياز سازمانها به يك استاندارد سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي كه بوسيله آن بتوانند سيستم مديريت خود را در زمينه هاي بهداشتي وايمني ارزيابي نمايند، تدوين شده است.

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

گواهینامه ارگانیک

کارشناسان معتقدند استفاده از محصولات ارگانيک هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت تأثير بسيار زيادي بر افزايش سلامت دارد. اما دقيقا منظور ما از توليد ارگانيک چيست؟ همان طور که اشاره شد غذاي ارگانيک يا طبيعي بدون دخالت آفت کش ها و کودهاي شيميايي توليد مي شود. در واقع اين روش شيوه اي از کشاورزي است که طي آن در هيچ يک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوري و بسته بندي محصولات کشاورزي از کود شيميايي استفاده نمي شود.

اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.

اخذ ایزو ISO 14001

زمانی که شما در حال توسعه و یا رسمی کردن سیستم مدیریت زیست محیطی خود هستید اخذ گواهینامه ایزو ISO 14001 عملکرد محیطی را بهبود می بخشد. گواهینامه ایزو 14001 می تواند بیش از الزامات عملکرد سازمانی و توانایی برای برآوردن نیازهای تامین کننده را ارائه دهد.

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که