گواهینامه HSE - ایمنی و بهداشت شغلی

در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استانداردهای کاربردی نمودند. استاندارد های مذکور که عمدتا با مخفف HSE-MS معرفی شده اند.


گواهینامه HSE یکی از مهم ترین گواهینامه ها در حوزه سلامت بهداشت و محیط زیست محسوب می شود که سازمان ها و صنایع به منظور در اختیار داشتن یک سیستم مدیریت ایمنی جهت افزایش کیفی بهداشت شغلی نیاز به اخذ آن هستند. با اخذ گواهینامه ایزو HSE می توان عوامل مخرب در زمینه ایمنی و سلامت بهداشتی کارکنان در محیط کار و همچنین عوامل مخرب محیط زیست شناسایی و از آن ها جلوگیری به عمل آید. اگر بخواهیم به طور کلی گواهینامه HSE را تعریف نماییم می توان گفت این گواهینامه ترکیبی از دو گواهینامه ایزو 45001 و ایزو 14001 محسوب می شود. این دو گواهینامه به طور کلی تمرکز خود را معطوف به محیط زیست و افزایش ایمنی کارگران می نماید که اخذ گواهینامه ایزو HSE می تواند تا حدود زیادی این دو استاندارد را در برگیرد.


معرفی گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health, Safety and Environment می باشد که سه معنای بهداشت، ایمنی و محیط زیست را در بر میی گیرد و در راستای این سه بخش اقدام به فعالیت و وضع قوانین می نماید. دو بخش مهمی که با اخذ ایزو HSE می توان فعالیت های یک مجموعه را زیر نظر داشت ایمنی کارکنان و حفظ سلامت محیط زیست می باشد. از نظر ایمنی با اخذ گواهینامه ایزو HSE کلیه خطرات و آسیب های احتمالی به کارکنان یک مجموعه را شناسایی و به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه آسیب اقدامات لازم را تعیین نمود. همچنین دز زمینه محیط زیست با اخذ ایزو HSE می توان به منظور جلوگیری از آسیب های محیطی اقدام به وضع مقرراتی نمود تا به واسطه انجام اصولی آن ها از آسیب های محیطی جلوگیری نمود.


هر مجموعه ای که دارای گواهینامه HSE باشد بدین معناست که آن مجموعه در راستای فعالیت خود و اجرای فرایندهای تعریف شده اش، کلیه الزامات مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان خود و همچنین الزامات مربوط به محیط زیست را دارد رعایت می کند. در واقع سازمانی که موفق به طراحی، مستند سازی، استقرار و اخذ گواهینامه ایزو سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 گردد، همان سیستم مدیریت HSE را پیاده سازی کرده اند.


لازم به ذکر است برای طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت HSE بهتر است ابتدا و یا همزمان سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 نیز طراحی و پیاده سازی گردد. دلیل این کار وجود اشتراکات اساسی بین این سه استاندارد است و این کار باعث کاهش هزینه های دوباره کاری خواهد شد.

اخذ گواهینامه ایزو HSE


مزایای اخذ گواهینامه ایزو HSE

✔ بروز حوادث در محیط های کاری به حداقل می رسد.

✔ کاهش ایجاد آسیب و حوادث در کار که به واسطه آن می توان شاهد سلامت کارکنان و افزایش بهره وری آن ها در دراز مدت بود.

✔ با افزایش بازدهی کارکنان و سلامت آن ها می توان کیفیت تولیدات را افزایش داد و طبیعتا خدمات ارائه شده با کیفیت تر سود بیشتری برای کارکنان، سازمان و کارفرمایان خواهد داشت.

✔ انگیزه کارگران و کارکنان در یک محیط ایمن به مراتب بیشتر از یک محیط آسیب زا می باشد که این موضوع به نفع مجموعه می باشد.

✔ با شناسایی خطرات آسیب زا در محیط کار که پیش از این توجهی به آن نمی شد، می توان سلامت مجموعه را تضمین کرد.

✔ کاهش ضایعات در محیط کار که سبب جلوگیری از اتلاف هزینه می شود.

✔ آلودگی های زیست محیطی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند با اخذ گواهینامه ایزو HSE به حدالقل می رسد.

✔ با جلوگیری از آسیب های محیط زیستی می توان اقدام به نگهداری منابع طبیعی نمود تا نسل های آینده بتوانند از آن استفاده نمایند.

✔ مدیریت پسماندها جهت جلوگیری از آسیب به محیط زیست

✔ جلوگیری از بروز بیماری ها و یا ایجاد هرگونه مریضی از طریق حفظ محیط زیست با اخذ ایزو HSE


مراحل اخذ گواهینامه HSE از مرجع صدور گواهینامه به چه شکل است؟

همانند سایر گواهینامه ها، جهت اخذ گواهینامه ایزو HSE و صدور آن نیاز به انجام مراحلی می باشد که این مراحل عبارتند از:

1. ارتباط و مشاوره با شرکت ها و مراکز رسمی صدور گواهینامه ایزو به منظور انجام دستورالعمل ها جهت اخذ ایزو HSE

2.اخذ فرم مربوط به درخواست گواهینامه HSE از شرکت های صدور گواهینامه ایزو و تکمیل و ارائه آن به مراجع صدور گواهینامه

3.در صورت عدم ایراد در فرم و یا رفع نقص های احتمالی توسط شرکت های صدور گواهینامه، قراردادی مبتنی بر اخذ ایزو HSE توسط مرجع صدور گواهینامه به شرکت یا سازمان مورد نظر ارسال می شود.

4.ارائه خط مشی به منظور اخذ گواهینامه ایزو HSE توسط شرکت های صدور گواهینامه با مراجعه حضوری در سازمان و ارائه مشاوره های لازم جهت انجام دستورالعمل ها

5.ارائه ممیزی های لازم جهت اخذ ایزو HSE که با انجام آن ها سازمان می تواند گواهینامه HSE را از مراجع صدور گواهینامه دریافت نماید.

اخذ ایزو HSE


اهمیت اخذ ایزو HSE

در هر کارگاه و یا مجموعه ای احتمال آسیب ها و خطرات احتمالی وجود دارد که با رعایت دستورالعمل های این گواهینامه می توان میزان آن ها را به پایین ترین حد ممکن رساند. علاوه بر این به منظور راهیابی سازمان ها به مناقصات، اخذ گواهینامه ایزو HSE اجباری می باشد.

از دیگر دلایل اهمیت اخذ ایزو HSE می توان به ایجاد هماهنگی بین نکات بهداشتی و افزایش ایمنی در مجموعه اشاره کرد که با انجام این کار می توان شاهد افزایش سلامت کارکنان و کارگران مجموعه و جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی بود که این امر می تواند سبب بالا رفتن بهرهوری مجموعه شود.


در پایان می توان گفت اخذ گواهینامه ایزو HSE به عنوان یکی از مهم ترین و کاربردی ترین گواهینامه ها در حوزه بهداشت و محیط زیست دارای اهمیت بسزایی می باشد که به سبب آن می توان تا حد بسیار زیادی این اطمینان را برای کارکنان مجموعه و مدیران به وجود آورد که می توانند از هرگونه آسیب و خطر به دور باشند و همچنین سلامت محیط زیست در کارها به درستی مد نظر قرار خواهد گرفت. اگر قصد اخذ ایزو HSE را داشته باشید می توانید جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت QAL در ارتباط باشید.


اخذ گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.

نشان CE

کلمه CE بروی بسیاری از محصولات معامله شده در بازار های منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مشاهده میشود. EEA شامل کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ است.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

گواهینامه ارگانیک

کارشناسان معتقدند استفاده از محصولات ارگانيک هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت تأثير بسيار زيادي بر افزايش سلامت دارد. اما دقيقا منظور ما از توليد ارگانيک چيست؟ همان طور که اشاره شد غذاي ارگانيک يا طبيعي بدون دخالت آفت کش ها و کودهاي شيميايي توليد مي شود. در واقع اين روش شيوه اي از کشاورزي است که طي آن در هيچ يک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوري و بسته بندي محصولات کشاورزي از کود شيميايي استفاده نمي شود.

گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.