استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

EBANKING:  بانکداری الکترونیکی:

بانک‌ها به خصوص در ایران با تعداد بسیار بالایی از سامانه های نرم افزاری و برنامه‌های تحت شبکه داخلی که عموما موجب سردرگمی کاربر می شود عملیات های بانکی را انجام می دهند. در قدیم ارتباط بین یک بانک با بانکی دیگر در که در کشور دیگری قرار دارد با یک منطقه جغرافیایی متفاوت بسیار کم بوده اما اکنون همه ی بانکها  به استاندارد ها و تعریف های یکسان برای ارتباط با هم نیاز دارند. در سال های اخیر اگرچه صنعت بانکداری دارای استانداردهایی تعریف شده نسبت به گذشته بوده است، ولی به‌ جز استثنایی مانند استاندارد رایجی مانند سوئیفت، دیگر استانداردها در بانک ها که به کار می رود پیش از پیش برای طراحی و ایجاد ارتباط تراکنش‌های داخلی سیستم‌ها مثل دریافت و پرداخت یا پایاپای به وجود آمده اند. به مرور زمان با توجه به پهناور شدن ارتباطات جهانی و به وجود آمدن راه های جدید کسب و کار، گسترش ارتباطات موسسات مالی و بانک‌ها به‌ منظور ایجاد فضای مناسب برای رد و بدل شدن و تراکنش های مالی در دنیا و علاوه بر این به خاطر وجود رقابت در صنعت بانکداری، اهمیت یکپارچه‌ کردن راه ‌حل‌های بین بانکی اهمیت بسیاری پیدا کرد. لذا به دلیل عدم وجود استاندارد‌ها و همچنین تفاوت ساختار سیستم‌های بانکی، یکپارچه کردن آن‌ها با مشکلاتی مثل هزینه زیاد و زمان بردن حل کردنشان همراه بوده. به همین علت وجود استاندارد‌ها در موسسات مالی و بانک‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:


در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:

ایزو 13616 -استاندارد کردن شماره حساب ها

يک سيستم شماره حساب استاندارد و تعریف شده ، پر اهمیت ترین قسمت از شیوه ی یک بانکداري بهينه در هر جای دنیا است.به همین دلیل درباره ی راحت کردن پردازش پرداختهاي بیرون مرزي و خارجی در راستاي بالا بردن فعاليت پردازش مستقيم ، افزایش سرعت انتقالات پرداخت ها و همچنین ایجاد نمودن بستری برای کاهش هزینه های سرویس دهی ، نياز به یک تعريف استاندارد و جهانی و معتبر (شماره حسابهاي بانکي بين المللي) است که بر مبناي ISO13616  انجام می شود.پردازش مستقيم و بدون واسطه توانايی عبور و غنی نمودن اطلاعات در بين برنامه های مختلف را گويند تا کم شدن هزینه های تمامی تراکنش ها اتفاق بیفتد.علاوه بر این باعث حذف عمليات غیر لازم و بی مورد, کم شدن ريسکهای عملياتی, و بالا رفتن میزان سرويس دهی به مشتری می شود. به همین دلیل استفاده از يک استاندارد بين المللی کمک بسیار زیادی در اين خصوص خواهد کرد.

دیگر ایزو های مرتبط با موسسات مالی و بانک ها:

ایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلان

ایزو 13569:  خدمات مالی و امنیت اطلاعات

ایزو 22307:  ارزیابی اثرات حریم کاربران 


اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

گواهینامه ایزو IATF16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949: 2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را براي بخش خودرو مشخص مي کند.

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

گواهینامه ایزو 9001

هنگامی که هر کدام از گواهینامه های ایزو از جمله ایزو 9001 را دریافت می کنید، به بیش از یک میلیون سازمان در سراسر جهان می پیوندید که کسب و کار خود را با این سیستم مدیریتی بهبود بخشیده اند. ایزو 9001 نه تنها به عنوان سیستم مدیریت کیفیت جامع (QMS) در سطح جهان به رسمیت شناخته شده بلکه به عنوان یک ابزار قدرتمند بهبود کسب و کار نیز شناخته شده است.یک سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 به شما کمک می کند تا به طور مداوم نظارت و مدیریت کیفیت در سراسر کسب و کار شما جاری باشد.

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

اخذ ایزو 9001

ما قصد داریم یک راهنمای مفید در ارتباط با اخذ گواهینامه ایزو 9001 و دلیل اهمیت این گواهینامه در این قسمت به شما ارائه دهیم. ایزو 9001 یکی از مهم ترین استاندارد های موجود در زیر مجموعه ISO 9000 است. Quality Assessment Lia یک گواهینامه معتبر تحت اعتبار ASCB هست، بنابراین قبل از اینکه شما شروع به کار کنید، با ما در ارتباط باشید تا بتوانید به شما کمک کنیم تا شرایط لازم برای اخذ گواهینامه ایزو و دستیابی به صدور گواهینامه معتبر ISO 9001 را داشته باشید.