ثبت و صدور گواهینامه

ثبت گواهینامه ایزو و صدور آن برای شرکت های متقاضی اخذ گواهینامه دارای شرایط و ضوابط بخصوصی است. هرچند این شرایط برای هر استاندارد ایزو و اخذ انواع گواهینامه های ایزو متفاوت بوده و بنا بر نوع ایزو درخواستی و شرایط شرکت و سازمان متقاضی تعیین می گردد با این حال یک سری شرط و مراحل کلی جهت ثبت و صدور گواهینامه ایزو وجود دارد که این شرایط و مراحل تقریبا در پروسه دریافت تمام گواهینامه ها و استانداردها یکسان است.مراحل و شرایط کلی صدور ایزو به شرح زیر است:

1. درخواست صدور گواهینامه ایزو توسط مشتری.

2. ارسال فرم تقاضا (Form p19-4 application ) برای مشتری و تکمیل این فرم توسط مشتری.

3. بررسی زمینه کاری و امکان صدور گواهینامه.

4. تعیین تعداد روزهای ممیزی با توجه به زمینه کاری سازمان و تعداد پرسنل (نفر روز ممیزی مرحله اول و دوم ).

5. ممیزی مرحله اول شامل : بررسی مستندات سیستم مدیریت کیفیت ، روش های اجرایی ، نظامنامه کیفیت ، دستور العمل ها، فرم ها و چک لیست های وابسته.

6. ممیزی مرحله دوم شامل : بررسی سوابق سیستم مدیریت کیفیت با توجه به الزامات ISO 9001:2008 .

7. ارسال اعلام هزینه ثبت و صدور گواهینامه ایزو و ممیزی مراقبتی سالیانه به مشتری.

8. عقد قرارداد (Form p12-01 contract ) : قرارداد شامل شرایط کلی ممیزی و اخذ و تمدید گواهینامه ایزو ، تعهدات طرفین و مدت تفاهم نامه (سه سال)

9. اعلام تاریخ ممیزی، نام ممیز و برنامه ممیزی با توجه به دامنه کاری سازمان و جدول مهارت ممیزان شرکت ( در صورت نیاز کارشناس فنی).

10. انجام جلسه ممیزی مرحله و تعیین مدت زمان لازم جهت رفع عدم انطباق های احتمالی .

11. ارسال تاریخ ممیزی مرحله دوم با ارائه مدارک رفع عدم انطباق تاریخ ممیزی .

12. در صورت وجود عدم انطباق در ممیزی مرحله دوم (عمده –جزیی) ، شرکت متقاضی موظف به رفع عدم انطباق و ارائه مدارک عینی در این موضوع می باشد .

13. ارسال تاریخ ممیزی پیگیرانه و برنامه ممیزی در صورت وجود عدم انطباق عمده بر حسب تشخیص سرممیز و مدیر صدور گواهینامه  .

14. صدور گواهینامه ایزو پس از رفع انطباق ها.

15. گواهی نامه صادره فقط در زمان مندرج بر روی گواهینامه و در شرایط رعایت مفاد قرارداد فی مابین دارای اعتبار است .

توجه : اخذ گواهینامه ایزو نیازمند استقرار و پیاده سازی سیستم و تهیه و اجرای روش های اجرایی می باشد. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

برخی از مقالات

اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

در حال حاضر گواهینامه ایزو IATF 16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949:2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را براي بخش خودرو مشخص مي کند.گواهینامه مستقل و متخصص سیستم مدیریت IATF 16949 این اطمینان را به مدیریت می دهد که سیستم با الزامات استاندارد ایزو مطابقت دارد.
اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه های ایزو می تواند تحت شرایط مختلفی رخ دهد، اما این تعلیق نمی تواند بیش از شش ماه باشد، مگر اینکه تمدید شود. در صورتی که اقدامات اصلاحی در بازه زمانی تعیین شده انجام نشده باشد یا کافی نباشد، گواهی ایزو ممکن است پس گرفته یا ابطال شود.
شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.
استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

اخذ ایزو 10002

با اخذ گواهینامه ایزو 10002 می توان روند رسیدگی به شکایات ، نحوه بهبود مشکلات ، ایجاد برنامه ریزی مدون و دقیق و افزایش بهره وری و توسعه شرکت ها را به نحو احسن اجرا نمود.
اخذ ایزو 10002

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

در واقع گواهینامه ایزو، یک تایید رسمی از طرف سازمان است که یک شرکت، استانداردهای بین المللی خاصی را رعایت می کند، این نشان می دهد که یک شرکت برای بهینه سازی فرآیندها و سیستم های خود تلاش کرده است.
شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

اخذ ایزو 26000

ایزو 26000 معرف استاندارد بین المللی است که برای مسئولیت اجتماعی راهنمایی ارائه می کند، این استاندارد برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه قابل اجرا می باشد. ایزو 26000 به این سازمان ها کمک می کند که به شیوه مسئولیت اجتماعی که جامعه بطور افزاینده خواهان آن است، رفتار کنند.
اخذ ایزو 26000