ایزو چیست ؟


ایزو از اتحاد دو سازمان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی و کمیته هماهنگی استاندارد سازمان ملل متحد (UNSCC) تشکیل شده است.
در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند. ISO کلمه از ISOS یونان به معنای "برابر" مشتق شده است.

همانطور که سازمان بین المللی استاندارد برای زبانهای مختلف به صورت متفاوتی ترجمه می شد تصمیم گرفته شد که ایزو نام اختصاری کوتاه برای سازمان ISO باشد.امروز ایزو به کنفدراسیون نمایندگان بیش از 150 کشور تبدیل شده است و بیش از 16500 استانداردهای بین المللی را منتشر کرده است. آنها به صورت منظم ملاقات می کنند تا استانداردهای مدیریت جدیدتری را توسعه دهند.

می توانید برای اطلاعات بیشتر نیز به مقاله مزایای اخذ ایزو مراجعه نمایید.


انواع گواهینامه های ایزو کدامند ؟

گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند و هر کدام برای سازمان یا صنف خاصی صادر می شوند. برخی از گواهینامه های ایزو عمومی بوده و برای تمامی سازمان ها و شرکت ها قابل استفاده است اما برخی دیگر از ایزو ها اختصاصی هستند و برای سازمان های خاصی امکان صدور آنها وجود دارد ، مانند گواهینامه ایزو 13485 که مختص شرکت های تولید یا توزیع کننده تجهیزات پزشکی است.

به طور کلی شرکت ها و سازمان های زیادی هستند که از اخذ گواهینامه ایزو سود خواهند برد و برای آنها انواع ایزو های عمومی و اختصاصی وجود دارد ، انواع گواهینامه های ایزو قابل صدور نیز به شهر زیر است :

•         گواهینامه ایزو شرکتهای خدماتی

•         گواهینامه ایزو کارخانه های تولیدی

•         گواهینامه ایزو شرکتهای پیمانکاری

•         گواهینامه ایزو صنایع غذایی

•         گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

•         گواهینامه ایزو مراکز درمانی

•         گواهینامه ایزو رستورانها

•         گواهینامه ایزو هتل ها

•         گواهینامه ایزو نشریات

•         گواهینامه ایزو صنعت نفت و گاز

•         گواهینامه ایزو آزمایشگاهها

•         گواهینامه ایزو صنایع معدنی

•         گواهینامه ایزو شرکتهای تبلیغاتی

•         گواهینامه ایزو شرکتهای ساختمانی

•         گواهینامه ایزو صنایع کامپیوتری

•         گواهینامه ایزو صنعت خودرو


رویه صدور گواهینامه ایزو چگونه است ؟

برای صدور گواهینامه های ایزو ، مراحل و اقدامات مشخصی باید انجام گیرد.

مراحل اخذ ایزو :

1- دریافت فرم فعالیت، ارسال بروشور صدور گواهینامه ایزو، ارسال APP بررسی صحت پرسشنامه (پرسشنامه ، بروشور، کد NACE)

2- اپلیکیشن دریافت شده و بازنگری قرارداد، بررسی دامنه (کنترل قرارداد)

3- ارسال برآورد هزینه 3 ساله صدور ایزو و قرارداد (برآورد هزینه)

4- دریافت قرارداد امضا شده، برنامه ممیزی جهت صدور ایزو ، انتخاب ممیز و پکیج مستندات (تیم ممیزی)

5- بازنگری مستندات، ممیزی مرحله اول، گزارش اولیه (فرم های ممیزی)

اقدامات اصلاحی

6- برنامه ریزی ممیزی مرحله دوم ، هماهنگی تاریخ ممیزی با ممیزان و مشتری (فرم های تیم ممیزی و مدارک ممیزی)

7- گزارش ممیزی (گزارش اقدامات اصلاحی و مشاهدات)

اقدامات اصلاحی

8- بررسی فایل صدور ایزو توسط مدیر صدور (شامل اپلیکیشن، بازنگری مستندات، بازنگری قرارداد، انتصاب ممیزین، یادداشت ممیزان، اقدامات اصلاحی، گزارش ممیزی و شواهد و ........) – (لیست تامین کنندگان و شرایط گواهی کردن)

9- صدور گواهینامه ایزو

10- برنامه ریزی 3 سال مراقبتی (تاریخ مراقبتی)

11- پیشنهاد مجدد برای قرارداد جدید و برنامه ممیزی


نگهداری گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو برای دوره 3 ساله در صورت وجود شرایط زیر نگهداری خواهد شد:

الف – در ممیزی مراقبتی سالانه این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت میشود.

ب – تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از 12 ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه ایزو باشد.

ج – کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای QAL راضی کننده باشد.

د –ممیزی داخلی و بازنگری مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.

ه –مشتری باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.


تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

در شرایط زیر گواهینامه ایزو تعلیق خواهد شد :

الف – شکست در نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت

ب – عدم انجام برنامه ممیزی

ج – عدم انجام اقدامات اصلاحی مناسب در طول ممیزی مراقبتی یا ارزیابی مجدد

د – هرگونه سو استفاده از گواهینامه و لوگوی QAL

ه – عدم انطباق در شرایط صدور گواهینامه ایزو

مرجع صدور باید تعلیق گواهینامه ایزو را به اطلاع مشتری برساند و درصورت کنسل شدن نیز باید گواهینامه به QAL برگردانده شود و هیچگونه استفاده ای از لوگو و گواهینامه ایزوی تعلیق شده نشود.


تعلیق ، خروج و یا کاهش دامنه گواهینامه ایزو

شرکت گواهی کننده ایزو باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

•         سازمان گواهی شده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

•         سازمان گواهی شده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به QAL ندهد.

•         سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

شرکت گواهی کننده باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط QAL دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت. 

شرکت گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.

در صورت ابطال گواهینامه ایزو صادر شده، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و شرکت گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.


افزایش دامنه شمول

هنگامیکه مشتری درخواست افزایش دامنه شمول را می دهد شرکت گواهی کننده باید از صلاحیت و اجرای کلیه الزامات مرتبط با دامنه جدید اطمینان حاصل کند و بعد از انجام ممیزی و قبول درخواست، گواهینامه ایزو جدیدی شامل دامنه جدید برای مشتری صادر نماید.

افزایش دامنه ممکن است در زمان ممیزی مراقبتی و ممیزی ویژه انجام شود. هنگامیکه مشتری مایل به ادامه نگهداری گواهینامه خود نباشد، گواهینامه اش فقط تا آخرین ممیزی مراقبتی انجام شده، دارای اعتبار است و کنسل شدن گواهینامه نیز از آخرین تاریخ ممیزی مراقبتی می باشد.

 گواهینامه ایزو 22000:2005

ایزو 22000 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که به طور سیستماتیک ایمنی مواد غذایی را در هر زنجیره تأمین می کند. ایزو 22000 شامل
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 10006:2003

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 9001:2015

استاندارد ایزو9001 توسط کمیته فنی ISO/ TC 176/SC2 تدوین شد. مسئولیت دبیرخانه این کمیته فنی بر عهده استاندارد بریتانیا (BSI) است.این استاندارد از رویکرد فرآیندی بهره میبرد که برنامه اجرا بررسی اقدام چرخه ی PDCA و تفکر بر مبنای ریسک را دخالت میدهد رویکرد فرآیندی سازمان را قادر میسازد که فرآیندها و تعامل آنها را طرح ریزی کند.
ادامه مطلب

 ایزو چیست ؟

در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.
ادامه مطلب

 نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ارگانیک

کارشناسان معتقدند استفاده از محصولات ارگانيک هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت تأثير بسيار زيادي بر افزايش سلامت دارد. اما دقيقا منظور ما از توليد ارگانيک چيست؟ همان طور که اشاره شد غذاي ارگانيک يا طبيعي بدون دخالت آفت کش ها و کودهاي شيميايي توليد مي شود. در واقع اين روش شيوه اي از کشاورزي است که طي آن در هيچ يک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوري و بسته بندي محصولات کشاورزي از کود شيميايي استفاده نمي شود.
ادامه مطلب