اهمیت اخذ انواع ایزو

ایزو سازمان استاندارد سازی بین المللی است و شرکت ها برای اخذ گواهینامه ایزو مختلف بنا به نیاز خود و دامنه فعالیت و تولیداتشان، از طریق استانداردهای این سازمان اقدام می توانند نمایند.


امروزه اخذ ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد تا آنجا که شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی در سطح بین المللی اخذ گواهینامه ایزو می باشد. این سازمان به ترویج بین المللی استانداردهای صنعتی و اقتصادی می پردازد تا تبادلات صنایع و حرفه های مختلف را در یک راستا و به صورت جهانی هماهنگ سازد. سازمان بین المللی استاندارد سازی یک سازمان غیردولتی می باشد و به دلیل اینکه استانداردهای آن تبدیل به قانون می شود از اکثر سازمان های دولتی قدرت بیش تری دارد. ایزو مجموعه ای از توسعه دهنده استاندارد ها است که کلیه فعالیت های تولیدی و خدماتی را شفاف سازی می کند به نحوی که تمامی مراحل کار برای تولید کننده و مصرف کننده مشخص باشد.این موضوع سبب رشد و پیشرفت تولید کننده و ارتقای رضایت مشتریان و مصرف کنندگان می شود. ایزوها انواع مختلف دارند که ه رکدام از آن ها بیانگر معنی خاصی هستند.


اخذ گواهینامه ایزو 9000

یکی از مهم ترین و رایج ترین ایزو ها در طبقه بندی ایزو 9000 خلاصه می شود.خانواده ایزوهای 9000 سیستم مدیریت کیفیت را مورد بررسی قرار می دهد و اخذ گواهینامه ایزو 9001 بر هشت پایه اصلی نهادینه شده است.این پایه ها عبارتند از:

✔ رهبری

✔ مشارکت کارمندان

✔ مشتری مداری

✔ نگرش سیستمی به مدیریت

✔ نگرش فرآیندی

✔ سود متقابل در ارتباط با تامین کنندگان

✔ بهبود مستمر

✔ تفکر واقع بینانه در اخذ تصمیم گیری ها


امروزه بسیاری از سازمان ها به اخذ گواهینامه ایزو نیاز دارند و مهم ترین بخش از استاندارد شدن و کیفیت کالاها در سطح جهانی می باشند.


ایزو 9001

اخذ گواهینامه ایزو ISO 9001 ( سیستم مدیریت کیفیت )، بدین معنیست که سازمان تولید کننده آن کالا از نظام کیفی خاصی برخوردار می باشد. کلیه سازمان ها و شرکت هایی که مدیریت کیفیت را پایه اصلی شرکت خود قرار داده اند و قصد دارند فعالیت هایشان را در سطح وسیع و بین المللی نظم دهند به اخذ ایزو 9001 نیاز دارند. این گواهی نشان می دهد که سیستم مدیریت کیفی مطابق با نیاز مشتری بنا شده است.

اخذ گواهینامه ایزو


ایزو 22000 استاندارد ایمنی مواد غذایی

اخذ گواهینامه ایزو 22000 تمام خطراتی که احتمال وقوع آن ها در فرآیند صنایع غذایی آن شرکت وجود دارد را شناسایی و آنالیز می کند تا محصول مورد نظر قابل عرضه با کیفیت مناسب به دست مشتری برسد. تمامی شرکت هایی که چه به طور مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم با مواد غذایی سر و کار دارند، به اخذ گواهینامه ایزو 22000 نیاز دارند.بنابراین این گواهینامه جز مهم ترین گواهینامه های ایزو شمرده می شود و کاربرد زیادی در صنایع غذایی دارد.


استاندارد ایمنی و بهداشت OHSAS 18001

اخذ گواهینامه ایزو 18001 جهت مدیریت ایمنی و سلامت شغلی و بهداشت حرفه ای کاربرد دارد و به مجموعه این امکان را می دهد تا خطرات احتمالی را کنترل کند و ریسک خطر را کاهش دهد. اخذ این استاندارد دربردارنده معیارهای ایمنی است که برای مدیریت ریسک و ارتقای عملکرد سیستم ایمنی شغلی به کار می رود.بحث سلامت فردی و افزایش ایمنی و بهداشت در حرفه جز مباحث مهمی است که با اخذ گواهینامه ایزو 18001 می توان کنترل جامع و کاملی بر روی آن داشت.


تجزیه و تحلیل خطر در صنایع غذایی HACCP

اخذ گواهینامه ایزو HACCP برای سازگاری سازمان تولید مواد غذایی با قوانین بین المللی استاندارد غذایی است و تمامی خطرات و نقاط بحرانی را در طول پروسه تولید، عرضه و مصرف و کلیه بیماری های ناشی از مصرف تولیدات را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.اخذ ایزو و استاندارد HACCP همان قدر مهم و پر اهمیت است که اخذ گواهینامه ایزو 22000 در استاندارد مواد غذایی اهمیت دارد.


مزایای اخذ ایزو

اخذ گواهینامه ایزو به ارتقای سیستم مدیریت شرکت ها کمک می کند و راهکارهایی را جهت بهبود سطح کیفیت ارائه می دهد. داشتن این گواهینامه ها به رفع نواقص در مجموعه کمک می کند و اعتماد و اطمینان را هم درون مجموعه و هم در قبال خریداران و مصرف کنندگان بالا می برد.بنابراین با اخذ ایزو می توان شاهد یک ارتقای کیفی چه از سمت فروشنده و چه از سمن خریداران بود. اخذ گواهینامه ایزو همچنین از دوباره کاری ها جلوگیری می کند و هزینه های تولید و سایر موارد را کاهش می دهد و توان رقابت را در سطح بازار را بالا خواهد برد.


نگه داری ایزو پس از دریافت

نگه داری سیستم ایزو سخت تر از اخذ گواهینامه ایزو است. پس از اخذ ایزو به منظور افزایش آگاهی می بایست جلسات آموزشی ترتیب داده شود، همچنین باید جلسات بازنگری مدیریت برگزار شود و اقدامات لازم در جهت بهبود انجام شود. تمام گواهینامه های ایزو صادر شده به مدت سه سال اعتبار دارند و در طول این سه سال انجام ممیزی های مراقبتی سالانه برای تمدید این گواهینامه ها الزامی می باشد.این بدان معناست پس از اخذ گوایهنامه ایزو سیستمی طراحی شده است که بر اساس آن مراقبت ها و ارزیابی ها جهت انجام صحیح استاندارد ها انجام می گیرد و در صورت انجام کامل استاندارد ها می توان اقدام به تمدید گواهینامه نمود.


گواهینامه های ایزو پرکاربرد

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود.به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.

ایزو 3834 استاندارد اجباری جوش

ISO 3834 با الزامات کیفیت در جوشکاری برابری می کند ( هم راستا هستند ) و برای شناسایی کنترل ها و روش های لازم آماده شده است.گواهینامه ایزو 3834 استاندارد سیستم کیفیت نیست بلکه جایگزین ایزو 9001 است.

اهمیت اخذ انواع ایزو

امروزه اخذ استانداردهای ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد تا آنجا که شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی در سطح بین المللی می باشند. این سازمان به ترویج بین المللی استانداردهای صنعتی و اقتصادی می پردازد تا تبادلات صنایع و حرفه های مختلف را در یک راستا هماهنگ سازد.

مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.

اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید.

گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

این استاندارد به منظور کمک به موسسه های آموزشی میباشد تا سیستم مدیریت کیفیت بر پایه استاندارد ایزو 9001 را با توجه به شرایط و ویژگی های خاص موسسات طرح ریزی و پیاده سازی نماید.