شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد. مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از دریافت گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد. اصلی ترین دلیل برای این موضوع این است که سازمان و شرکت ها نسبت به تعهداتی که هنگام اخذ گواهینامه ایزو ملزم به رعایت آن ها هستند پایبند بوده و برای بررسی این موضوع نیاز به تمدید گواهینامه ایزو می باشد.


در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخ اعتبار و نحوه و تمدید گواهینامه ایزو بپردازیم. بنابراین اگر قصد اخذ ایزو برای سازمان یا شرکت خود را دارید ، مطالعه این مقاله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. آنچه که در این بخش به آن خواهیم پرداخت اصول پایه تمدید گواهینامه ایزو می باشد و برای کسب اطلاعات کامل تر می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


اخذ و تمدید گواهینامه ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به انجام پروسه های لازم توسط مراجع صدور گواهینامه می باشد. پس از آن که شرکت یا سازمان مورد نظر موفق به دریافت گواهینامه ایزو شد ، می بایست بر اساس پایان مدت زمان اعتبار آن اقدام به تمدید گواهینامه ایزو خود نماید. گواهینامه های ایزو عموما دارای تاریخ اعتبار متفاوتی هستند، به طور مثال پس از اخذ گواهینامه ایزو HSE شما تا مدت 3 سال می توانید از آن استفاده نمایید و پس از اتمام اعتبار آن ملزم به تمدید آن می باشید.

علاوه بر این گواهینامه ایزو در هر سال طی 2 مرحله نیاز به پروسه مراقبی ممیزی دارد و این موضوع برای تمامی ایزوهای صادر شده صدق می کند، با انجام این کار کلیه ایرادات سازمان برطرف گشته و سبب بهبود عملکرد کلی مجموعه می شود.


تمدید گواهینامه های ایزو به چه شکل است؟

انجام ارزیابی مجدد همچون ارزیابی اولیه که منجر به دریافت گواهینامه ایزو گردیده است، منجر به تمدید گواهینامه ایزو می شود. البته تمامی اصول و قوانینی که سازمان ها ملزم به رعایت آن ها برای دریافت ایزو هستند همچنان بایستی رعایت گردد. بنابراین شرکت های صدور گواهینامه معتبر پس از درخواست سازمان به منظور تمدید ، اقدام به ارزیابی مجدد خواهند نمود و در صورت تطابق با قوانین و استانداردهای مورد نظر ، موفق به تمدید گواهینامه ایزو خواهند شد. بنابراین پیروی از استانداردها و انجام صحیح رویه پس از دریافت، شرایط تمدید گواهینامه ایزو را میسر می سازد.

پس از انجام بررسی های لازم توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو ، پس از گذشت 15 روز گزارش کاملی از وضعیت در اختیاز سازمان قرار گرفته و در صورتی که برخی نکات به درستی رعایت نشده باشد ، اصلاحیات جهت اخذ گواهینامه ایزو در آن نوشته خواهد شد، در صورت انجام موارد اصلاحی ، صدور مجدد و تمدید گواهینامه ایزو انجام می شود.


هزینه تمدید ایزو

به طور کلی هزینه تمدید گواهینامه ایزو نصف مبلغ دریافت گواهینامه ایزو می باشد. البته هزینه تمدید ایزو بر اساس ضوابط و سیاست های هر یک از مراجع صدور گواهینامه متفاوت می باشد. مهم ترین مزایای تمدید گواهینامه ایزو برای شرکت ها و سازمان ها ، شرکت در مناقصات رسمی ، انجام فرآیند رجیستری سازمان به وسیله کارفرمایان ، افزایش بهره وری سازمان ، انجام ارزیابی های لازم برای عملکرد موثر و... می باشد.


زمان تمدید گواهینامه ایزو

نامه تمدید گواهینامه ایزو پیش از اتمام آن توسط مشاور ایزو به مدیران سازمان ارائه می شود که در آن هزینه تمدید گواهینامه ایزو و زمان آن نوشته شده است. این نامه عموما 1 تا 2 ماه پیش از پایان اعتبار گواهینامه ایزو ارائه می گردد تا مدت زمان کافی برای انجام اصلاحات وجود داشته باشد؛ این مدت زمان بسته به مشاوران حقوقی سازمان ها دارد و ممکن است متغیر باشد. پس از دریافت نامه تمدید گواهینامه ایزو ، مدیران سازمان می توانند بررسی های لازم را به عمل آورده و در صورت نیاز به تمدید اقدامات لازم را جهت دریافت مجدد آن انجام دهند. در صورت موافقت به اخذ ایزو هزینه تمدید پرداخت و روند تمدید آغاز می گردد.


گواهینامه ایزو به مدت 3 سال در صورت وجود این شرایط تمدید می شود:

1. در ممیزی مراقبتی سالانه از سازمان اخذ ایزو این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت می شود.

2. تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از 12 ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه گواهینامه ایزو باشد.

3. کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای سرتیفیکیشن راضی کننده باشد.

4. ممیزی داخلی و بازنگری سیستم مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.

5. مشتری (سازمانی که گواهینامه ایزو دریافت نموده ) باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.


در پایان اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت یا سازمان خود و یا هرگونه سوال در ارتباط با روند تمدید گواهینامه ایزو داشته باشید ، می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


گواهینامه ایزو 31000

علاوه بر پرداختن به تداوم عملیاتی، ایزو 31000 سطحی از اطمینان از نظر انعطاف پذیری اقتصادی، شهرت حرفه ای و نتایج زیست محیطی و ایمنی را فراهم می کند.

گواهینامه های ایزو پرکاربرد

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود.به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

در واقع گواهینامه ایزو، یک تایید رسمی از طرف سازمان است که یک شرکت، استانداردهای بین المللی خاصی را رعایت می کند، این نشان می دهد که یک شرکت برای بهینه سازی فرآیندها و سیستم های خود تلاش کرده است.