اخذ گواهینامه ایزو 26000

سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی 

با استاندارد ایزو 26000 برای تمام سازمان ها، صرف نظر از اندازه و یا محل آنها راهکارهایی جهت بهبود فرآیند سازمانی فراهم می شود که عبارتند از:

• مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف مربوط به مسئولیت اجتماعی

• پس زمینه، روند و ویژگی های مسئولیت اجتماعی

• اصول و شیوه های مربوط به مسئولیت اجتماعی

• افراد هسته و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی

• یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن

• شناسایی و تعامل با ذینفعان

• برقراری ارتباط تعهدات، عملکرد و سایر اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی است.


بنابراین نتیجه نهایی گواهینامه ایزو 26000 برای سازمان ها این موارد را با خود به همراه خواهد داشت:

✔ افزایش سطح آگاهی

✔ کمک به توسعه سازمان

✔ ترویج قانون گرایی و حس وظیفه نسبت به قانون مداری

✔ برداشت واحد از مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمان


گواهینامه ایزو 26000


آنچه که مشخص می باشد، تمرکز اصلی این استاندارد بر روی مسئولیت های اجتماعی در سازمان ها است و با گواهینامه ایزو 26000 می توان این کار را به صورت کامل و جامع در سازمان ها پیاده سازی نمود.


ارتباط استاندارد 26000 و مسئولیت اجتماعی

استاندارد ایزو 26000 با ارائه راهنمایی اختیاری درباره مسئولیت اجتماعی، توسعه استاندارد جدید را شروع کرده است و محدودیتی در ارتباط با این موارد وجود نخواهد داشت. ایزو 26000 توسط موارد زیر بر مسئولیت اجتماعی ارزش می افزاید:

• اجماع بین المللی درباره معنی مسئولیت اجتماعی و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی که سازمان ها نیاز به اشاره به آن دارند.

• فراهم سازی راهنمایی درباره قواعد تبدیل آن به اعمال موثر.

• پالایش بهترین راهکارها که از پیش بکار گرفته می شدند و پخش جهانی اطلاعات به نفع جامعه بین المللی.

استاندارد 26000 با فراهم سازی راهنمایی همسان و جهانی بر اساس اجماع بین المللی بین نمایندگان متخصص گروه سهامداران اصلی به ابتکار مسئولیت اجتماعی موجود ارزش می افزاید و بنابراین پیاده سازی بهترین راهکار ها در مسئولیت اجتماعی را در سطح جهان ممکن می سازد.


ایزو 26000 چیست؟

ایزو 26000 معرف استاندارد بین المللی است که برای مسئولیت اجتماعی راهنمایی ارائه می کند. اخذ این استاندارد برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه میسر می باشد. این استاندارد به سازمان ها کمک می کند که به شیوه مسئولیت اجتماعی که جامعه بطور افزاینده خواهان آن است، رفتار کنند. ایزو 26000 فقط شامل راهنمایی است (نه الزامات) و به همین دلیل مانند ایزو 9000 و ایزو 14001 به عنوان گواهینامه قابل صدور نمی باشد.

آنچه که در ارتباط با استاندارد ایزو 26000 باید دانست این است که این استاندارد به طور کلی ماهیت گواهینامه را ندارد و صدور ایزو برای این استاندارد نوعی عدم شناخت صحیح از کاربرد آن می باشد. این استاندارد یک سیستم مدیریت نیست بلکه راهنمایی است به منظور شناخت و آگاهی سازمان ها از مسئولیت اجتماعی درون و برون سازمانی.


استاندارد ایزو 26000


چرا استاندارد ایزو 26000 مهم است؟

تجارت پایدار برای سازمان ها نه تنها به معنی فراهم سازی خدمات و محصولاتی است که رضایت مشتری را جلب می کند و این کار را بدون به خطر انداختن محیط زیست انجام می دهد، بلکه آن را به شیوه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد. مشتریان، مصرف کنندگان، دولت ها، اتحادیه ها و در مقیاسی وسیع تر عموم مردم انجام این کار را تحمیل می کنند. در همین حال مدیران دور اندیش می دانند که موفقیت پایدار بر روی اعمال موثق تجاری ساخته می شوند و با اجتناب از فعالیت هایی مانند حسابداری شیادانه و بهره کشی کاری همراه می باشند.

از طرفی تعدادی بیانیه مهم از قواعد مربوط به مسئولیت اجتماعی در استاندارد ایزو 26000 منتشر شده و از طرف دیگر برنامه ها و ابتکارات مسئولیت اجتماعی انفرادی زیادی وجود دارد. چالش موجود نحوه بکار بستن قواعد است و اینکه حتی زمانی که ممکن است درک معنی "مسئولیت اجتماعی" از یک برنامه تا برنامه ی دیگر متفاوت باشد چطور می توان مسئولیت اجتماعی را بطور موثر و کارآمد پیاده سازی نمود.


 دستاوردهای ایزو 26000 چیست؟

یکی از تاثیرات مثبت گواهینامه ایزو 26000 این است که تخصص بین المللی را وارد مسئولیت اجتماعی می کند و معنی آن را توضیح می دهد. یک سازمان باید به چه مسائلی اشاره داشته باشد تا بتواند با مسئولیت پذیری اجتماعی عمل کند، و اینکه در پیاده سازی مسئولیت اجتماعی چه عملی بهترین است. ایزو 26000 یک ابزار مسئولیت اجتماعی قدرتمند خواهد بود که به سازمان کمک می کند از افکار خوب به عملکرد خوب برسد.

نیاز به کارکرد ایزو بر اساس یک استاندارد مسئولیت اجتماعی اولین با در سال 2001 حس گردید. در سال 2003 گروه تخصصی مسئولیت اجتماعی که از طرف هیئت مدیریت فنی ایزو تشکیل شده بود درباره ابتکارات و مسائل مسئولیت اجتماعی در سراسر دنیا یک بازبینی گسترده انجام دادند. در سال 2004 کنفرانسی بین المللی با حضور سهامداران مختلف برگزار کرد با این عنوان که آیا باید موضوع مسئولیت اجتماعی را پی گیری نمود یا خیر. نتیجه این کنفرانس مثبت بود و باعث شد در اواخر 2004 کارگروه ایزو، تهیه استاندارد جدید ایزو 26000 را دستور کار قرار دهد و از آن پس ایزو 26000 به عنوان یکی از استاندارد های مهم در سازمان ها شناخته شد.


در پایان اگر قصد اخذ هر کدام از گواهینامه های ایزو برای سازمان یا مشاغل خود را دارید ، جهت انجام مشاوره و یا اخذ ایزو مورد نظر خود می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

گواهینامه ایزو SFBB

SFBB یک ابزار ساده است که توسط آژانس استانداردهای غذایی (FSA) برای کمک به کسب و کارهای کوچک برای پیروی از ماده 5 توسعه یافته است. استفاده از SFBB یک الزام قانونی نیست، اما داشتن یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مستند بر اساس اصول HACCP یک الزام قانونی است.

گواهینامه ایزو 17020

دامنه کاربرد این استاندارد در زمینه ارزیابی، بازبینی و نهایتا صدور گواهینامه ایزو 17020 برای سازمانهای تائید صلاحیت شده و انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده از سوی مراجع تائید صلاحیت می باشد.

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

در واقع گواهینامه ایزو، یک تایید رسمی از طرف سازمان است که یک شرکت، استانداردهای بین المللی خاصی را رعایت می کند، این نشان می دهد که یک شرکت برای بهینه سازی فرآیندها و سیستم های خود تلاش کرده است.

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.