ثبت و صدور گواهینامه

ثبت گواهینامه ایزو و صدور آن برای شرکت های متقاضی اخذ گواهینامه دارای شرایط و ضوابط بخصوصی است. هرچند این شرایط برای هر استاندارد ایزو و اخذ انواع گواهینامه های ایزو متفاوت بوده و بنا بر نوع ایزو درخواستی و شرایط شرکت و سازمان متقاضی تعیین می گردد با این حال یک سری شرط و مراحل کلی جهت ثبت و صدور گواهینامه ایزو وجود دارد که این شرایط و مراحل تقریبا در پروسه دریافت تمام گواهینامه ها و استانداردها یکسان است.مراحل و شرایط کلی صدور ایزو به شرح زیر است:

1. درخواست صدور گواهینامه ایزو توسط مشتری.

2. ارسال فرم تقاضا (Form p19-4 application ) برای مشتری و تکمیل این فرم توسط مشتری.

3. بررسی زمینه کاری و امکان صدور گواهینامه.

4. تعیین تعداد روزهای ممیزی با توجه به زمینه کاری سازمان و تعداد پرسنل (نفر روز ممیزی مرحله اول و دوم ).

5. ممیزی مرحله اول شامل : بررسی مستندات سیستم مدیریت کیفیت ، روش های اجرایی ، نظامنامه کیفیت ، دستور العمل ها، فرم ها و چک لیست های وابسته.

6. ممیزی مرحله دوم شامل : بررسی سوابق سیستم مدیریت کیفیت با توجه به الزامات ISO 9001:2008 .

7. ارسال اعلام هزینه ثبت و صدور گواهینامه ایزو و ممیزی مراقبتی سالیانه به مشتری.

8. عقد قرارداد (Form p12-01 contract ) : قرارداد شامل شرایط کلی ممیزی و اخذ و تمدید گواهینامه ایزو ، تعهدات طرفین و مدت تفاهم نامه (سه سال)

9. اعلام تاریخ ممیزی، نام ممیز و برنامه ممیزی با توجه به دامنه کاری سازمان و جدول مهارت ممیزان شرکت ( در صورت نیاز کارشناس فنی).

10. انجام جلسه ممیزی مرحله و تعیین مدت زمان لازم جهت رفع عدم انطباق های احتمالی .

11. ارسال تاریخ ممیزی مرحله دوم با ارائه مدارک رفع عدم انطباق تاریخ ممیزی .

12. در صورت وجود عدم انطباق در ممیزی مرحله دوم (عمده –جزیی) ، شرکت متقاضی موظف به رفع عدم انطباق و ارائه مدارک عینی در این موضوع می باشد .

13. ارسال تاریخ ممیزی پیگیرانه و برنامه ممیزی در صورت وجود عدم انطباق عمده بر حسب تشخیص سرممیز و مدیر صدور گواهینامه  .

14. صدور گواهینامه ایزو پس از رفع انطباق ها.

15. گواهی نامه صادره فقط در زمان مندرج بر روی گواهینامه و در شرایط رعایت مفاد قرارداد فی مابین دارای اعتبار است .

توجه : اخذ گواهینامه ایزو نیازمند استقرار و پیاده سازی سیستم و تهیه و اجرای روش های اجرایی می باشد. جهت دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

برخی از مقالات

گواهینامه ایزو 10015

دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید: · شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان · طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان · ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان · ارزیابی نتایج آموزش
گواهینامه ایزو 10015

اخذ ایزو ISO 14001

زمانی که شما در حال توسعه و یا رسمی کردن سیستم مدیریت زیست محیطی خود هستید اخذ گواهینامه ایزو ISO 14001 عملکرد محیطی را بهبود می بخشد. گواهینامه ایزو 14001 می تواند بیش از الزامات عملکرد سازمانی و توانایی برای برآوردن نیازهای تامین کننده را ارائه دهد.
اخذ ایزو ISO 14001

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه ایزو ، ابطال گواهینامه و یا کاهش دامنه گواهینامه باید یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد. سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:
شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.
مراحل اخذ ایزو

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.
موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

انواع گواهینامه های ایزو

گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند که لازم است آگاهی لازم در مورد استفاده و کارایی هرکدام از آنها وجود داشته باشد.برخی گواهینامه های ایزو، عموعی محسوب می شوند به این معنی که گستره زیادی از شرکت ها را شامل می شوند اما برخی دیگر کاملا اختصاصی و به منظور کاربردی خاص تهیه شده اند.
انواع گواهینامه های ایزو