مزایای اخذ ایزو چیست ؟

ایزو چیست؟

ایزو از اتحاد و توافق بین دو سازمان - ISO (فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی) و شورای امنیت سازمان ملل (کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد) آغاز شددر سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن با یکدیگر ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل در هماهنگی بین المللی استاندارد های صنعتی» باشد. از آن پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.کلمه ISO از ISOS یونانی به معنای "برابر" مشتق شده است.در ادامه این مقاله به مزایای اخذ گواهینامه ایزو خواهیم پرداخت.


همانطور که سازمان بین المللی استاندارد برای زبان های مختلف به صورت های متفاوتی ترجمه شده بود به همین دلیل تصمیم برآن شد که نام اختصاری کوتاه برای سازمان ISO در نظر گرفته شد.امروز ISO به کنفدراسیون نمایندگان بیش از 150 کشور تبدیل شده است و بیش از 16،500 استانداردهای بین المللی را منتشر کرده است. آنها به صورت منظم در تلاش و هماهنگی با یکدیگر هستند تا استانداردهای مدیریتی جدید و جدیدتری را توسعه دهند.


مزایای اخذ گواهینامه های ایزو:

هر استاندارد مزایای خود را در هر صنعتی ارائه می نماید. ، با این حال منافع مشترک در تمامی گواهینامه های ایزو عبارتند از: پتانسیل بازار گسترده، انطباق با مناقصه های خرید، بهبود بهره وری و صرفه جویی در هزینه، خدمات بالاتری از خدمات مشتری و در نتیجه رضایت و اخلاق و انگیزه کارکنان .با داشتن یک استاندارد مدیریتی شناخته شده و اخذ گواهینامه ایزو، مشتریان به این نتیجه می رسند که شما در براورده کردن نیازهای آنها جدی هستید.


چرا اخذ گواهینامه ISO ؟

سه دلیل عمده برای اینکه شرکت ها یک سیستم مدیریت ایزو را اتخاذ می کنند وجود دارد:

  • اخذ ایزو برای افزایش موفقیت در مناقصه های عمومی و خصوصی
  • برای بهبود کارایی داخلی و کاهش هزینه ها
  • بازاریابی محرمانه - با نشان دادن لوگوی ایزو در بازاریابی خود، مشتریان شما به آینده نگر بودن شما معتقد می شوند.

آیا صدور گواهینامه ایزو برای شرکت ما امکانپذیر است؟

• آیا می خواهید وقت و پول خود را صرف حل مسائل تکراری کنید و یا اینکه آنها را همان بار اول حل و فصل نمائید؟

• آیا می خواهید قرارداد شما در بخش مناقصات برنده باشد؟

• آیا می خواهید بهتر از قبل و با اجرای مدیریت بهبود یافته سازمان خود را مدیریت بهتری داشته باشید؟

• آیا می خواهید ارتباط بین مشتری و تامین کننده را با پاسخ دادن به نیازهای فعالانه آنها و بازخورد موثر مشتری، افزایش دهید؟

• آیا می خواهید بهبود موقعیت شرکت خود را در بازارهای داخلی ببینید؟

• آیا می خواهید به طور بالقوه هزینه بیمه را کاهش دهید؟

اگر شما می توانید به هر یک از سوالات فوق بله پاسخ دهید پس صدور گواهینامه ایزو و اخذ ایزو برای سازمان شما امکان پذیر است.


شایستگی های اصلی گواهینامه ایزو

1. کنترل اسناد:

صدور یک سند با شماره مرجع و نسخه برای اطمینان از اینکه سند مناسب، در زمان مناسب در جای مناسب است.


2. کنترل ضبط:

سابقه یک سند کامل است (نگاه کنید به بالا). کنترل ضبط یک روش کارآمد برای یافتن سوابق فردی است. همچنین می تواند به نحوه ثبت، حذف، بایگانی و نابود کردن سوابق شخصی مراجعه نماید.


3. مرور داخلی:

یک بررسی عمیق از سیستم مدیریت خود، برای اطمینان از اینکه شما در ممیزی اعتبار سنجی خود موفق بوده اید. همچنین این امر تضمین می کند که شرکت در برآورده کردن نیازهای ممیزی داخلی خود موفقیت داشته.


4. عدم سازگاری:

عدم انطباق زمانی است که چیزی در کسب و کار اتفاق بیفتد که برنامه ریزی نشده باشد. این امر می تواند شامل موارد ذیل باشد: فرآیند یا روش فرآیند، خطای انسانی و غیره. برای مثال: شکایات مشتری، مسائل تامین کننده و غیره.


5. اقدام اصلاحی

یک طرح ایجاد شده توسط مدیریت برای اصلاح عدم انطباقهای احتمالی و جلوگیری از تکرار آنها


6. اقدام پیشگیرانه

یک اقدام برای روشن کردن و رفع خطرات بالقوه ای برای کسب و کار است و با توجه به کاهش عدم انطباق های آینده.


به صورت کلی مزایای زیادی را می توان برای اخذ گواهینامه ایزو بر شمرد ، هر سازمان بنا بر نوع گواهینامه ای که قصد دارد اخذ نماید بخشی از فرآیندهای سازمانی خود را بهبود می دهد.این کار با کمک شرکت مشاور ایزو انجام می گیرید و با ممیزی های مستمر ادامه می یاید.بنابراین اخذ گواهینامه ایزو ، جدا از اینکه باعث افزایش اعتبار سازمان شما می گردد ، به صورت خودکار بر عملکرد فرایند های داخلی سازمان نیز تاثیر مثبت و مستقیم نهاد و باعث بهبود راندمان و عملکرد کلی آن می گردد.


وظايف و تعهدات مشاور ایزو

یک شرکت مشاور ایزو که قرار است برای سازمان ها گواهینامه ایزو صادر کرده و عملکرد آنها را بهبود بخشد دارای وظایف مشخصی است.انجام صحیح این وظایف نیاز به همکاری متقابل از طرف سازمان متقاضی گواهینامه ایزو دارد.

اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

گواهینامه ایزو IATF16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949: 2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را براي بخش خودرو مشخص مي کند.

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.