هزینه صدور گواهینامه ایزو

عمده هزینه مربوط به صدور و اخذ گواهینامه ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان در فرایندها و بخش های مختلف دارد که همین موضوع یکی از مهمترین عوامل موثر در تعیین هزینه اخذ گواهینامه ایزو می باشد.

به صورت کلی هزینه ممیزی و اخذ گواهینامه ایزو به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در زمان و هزینه ممیزی:

1- تعداد پرسنل موثر بر کیفیت :

با افزایش تعداد کارکنان سازمان درخواست کننده ایزو تعداد روز ممیزی و به تبع آن هزینه ممیزی و هزینه صدور ایزو افزایش می یابد.


جدول تعداد روز ممیزی بر اساس تعداد پرسنل در ممیزی اولیه

جدول تعداد روز ممیزی بر اساس تعداد پرسنل و هزینه اخذ ایزو



2- زمینه فعالیت سازمان:

هرچه میزان پیچیدگی زمینه فعالیت و میزان ریسک آن بیشتر باشد تعداد روز ممیزی بیشتر و به تبع آن هزینه ممیزی و اخذ گواهینامه ایزو افزایش خواهد یافت.


ریسک بالا: در صورت شکست محصول یا خدمات ، فاجعه اقتصادی ایجاد می کند یا زندگی را در معرض خطر قرار می دهد. مثال ها شامل موارد زیر هستند:

غذا ؛ داروها ؛ هواپیما ؛ کشتی سازی ؛ فعالیت ساختمانی پیچیده و تجهیزات برق و گاز ، خدمات پزشکی و بهداشتی ، صید ماهی ، سوخت هسته ای ، مواد شیمیایی ، محصولات شیمیایی و الیاف.


خطر متوسط : خرابی محصول یا خدمات می تواند باعث آسیب یا بیماری شود. مثال ها شامل موارد زیر هستند:

فعالیت های ساخت و ساز ساده فلزات پایه و محصولات ساخته شده؛ محصولات غیر فلزی ، مبلمان ، تجهیزات نوری ، خدمات شخصی


ریسک کم : شکست محصول یا سرویس بعید است باعث آسیب یا بیماری شود. مثال ها شامل موارد زیر هستند:

پارچه و لباس ، خمیر کاغذ ، محصولات کاغذی و کاغذی ، انتشارات ، خدمات دفتری ، آموزش ، خدمات رستوران و هتل ، خدمات فروش


جدول تعداد روز ممیزی بر اساس میزان ریسک زمینه فعالیت و تعداد پرسنل :

(در جدول زیر High به معنی ریسک بالا ، Med به معنای ریسک متوسط ، Low به معنای ریسک کم و Lim به معنای ریسک محدود است)

جدول تعداد روز ممیزی ایزو بر اساس میزان ریسک زمینه فعالیت و تعداد پرسنل


3- میزان پیچیدگی فعالیت های سازمان :

میزان پیچیدگی فعالیت یک سازمان نیز در هزینه نهایی صدور گواهینامه ایزو موثر است . هرچه فعالیت یک سازمان پیچیده تر باشد ، انجام امور ممیزی ، شناسایی نقاط ریسک و اجرای راهکارهای موثر در بهره وری در آن مشکل تر و طولاتی تر شده و همین موضوع هزینه اخذ ایزو و صدور گواهینامه ایزو برای شرکت های دارای فعالیت پیچیده را بیشتر می نماید.


جدول میزان پیچیدگی انواع فعالیت ها

میزان پیچیدگینوع فعالیت
پیچیدگی بالا استخراج از معدن, استخراج نفت و گاز, دباغی و پارچه بافی, تولید و بازیافت کاغذ, تصفیه نفت, محصولات دارویی و شیمیایی, تولید فلزات اصلی, تولیدات غیر فلزی مانند سرامیک و بتن, الکتریسیته, ساخت و ساز, پسماند ها و فاضلاب
پیچیدگی متوسط ماهیگیری جنگلداری و کشاورزی, پارچه بافی و خیاطی, تولید محصولات چوبی, تولیدات کاغذی و پرینت, محصولات غیر فلزی مثل شیشه, تولید تجهیزات جاده ای و ریلی, توزیع گاز, خدمات و توزیع آب, فروش سوخت های فسیلی, فراوری غذا و تنباکو, انتقال از طریق دریا و هوا و زمین, خدمان عمومی, ازمایش های فنی و ازمایشگاه, دامپزشکی و بیمارستان و خدمات درمانی,
پیچیدگی کم هتل ها و رستوران ها, تولیدات چوبی و کاغذی و پلاستیکی, خرده فروشی و عمده فروشی, تجهیزات الکترونیکی, فرم دادن سرد و گرم آهن
موارد خاص فعالیت های هسته ای, ذخیره مواد خطرناک, سازمانهایی با خدمات یا تولیدات حساس برای محیط زیست

اخذ ایزو 10002

با اخذ گواهینامه ایزو 10002 می توان روند رسیدگی به شکایات ، نحوه بهبود مشکلات ، ایجاد برنامه ریزی مدون و دقیق و افزایش بهره وری و توسعه شرکت ها را به نحو احسن اجرا نمود.

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.

گواهینامه ارگانیک

مواد غذایی دارای گواهینامه ارگانیک یا طبیعی، بدون دخالت آفت کش ها و کودهای شیمیایی تولید می شود؛ در واقع این روش شیوه ای از کشاورزی است که طی آن در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته بندی، از کود شیمیایی استفاده نمی شود.

چگونه ایزو 9001 به چالش هاي SME کمک مي کند؟

بهره گیری از ایزو 9001 به منظور افزایش سطح کیفی سیستم مدیریت کسب و کار شما این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که با استفاده از رعایت دستورالعمل های آن کسب و کار خود را بهبود دهند، این امر به ویژه برای هر SME (شرکت کوچک تا متوسط) صادق است.

مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.

گواهینامه HACCP چيست؟

HACCP یا سیستم کنترل نقطه بحرانی تجزیه و تحلیل خطر یک سیستم کنترل فرایند است که خطرات را شناسایی می کند ممکن است در فرآیند تولید مواد غذایی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع خطرات در هر مرحله از فرآیند را کاهش می دهد.