گواهینامه ایزو 50001


این استاندارد بین المللی بر مبنای عناصر مشترک استانداردهای سیستمهای مدیریتی  ایزو بنا نهاده شده است تا از انطباق بسیار با ISO 9001 و  ISO 14001 اطمینان حاصل شود.درسال 2001 این استاندارد تدوین شد و سیر تکاملی خود را پیمود تا اینکه در سال 2011 آخرین بازنگریها در مورد آن صورت پذیرفته است

ایزو 50001 در حال حاضر سیستم مدیریتی است که در سراسر جهان پذیرفته شده و در سازمانها و ادارات کوچک و بزرگ پیاده می شود. اما در آینده ای نزدیک که فن آوری بهبود استفاده از انرژی امری غیرقابل اجتناب خواهد بود، در سازمانهایی که از این استاندارد استفاده می کنند نسبت به ارگانهایی که آن را نادیده گرفته اند، تفاوت محسوسی ایجاد خواهد کرد.

مدیریت انرژی
شامل تمام اقداماتی است که دربرگیرنده طرحریزی،برنامه ریزی،اجرا و کنترل مؤثر با اطمینان از حداقل مصرف انرژی برای انجام فعالیتهای سازمان است.همچنین سیستم مدیریت انرژی به سازمانها کمک می کند تا به صورت مستمر و منظم نسبت به بهبود عملکرد انرژی در قبال الزامات قانونی و سایر قوانین اقدام نمایند
هدف از پیاده سازی
هدف از تدوین استاندارد 50001 تعیین الزامات برای استقرار،اجرا،نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی در سازمان است،که سازمان قادر خواهد بود،یک رویکرد نظام مند برای دستیابی به بهبود مداوم عملکرد انرژی،شامل بازدهی انرژی،مصرف و استفاده انرژی رادر نظر بگیرد
دامنه کاربرد

ایزو 50001 قابل کاربرد برای هر سازمان که می خواهد انطباق با خط مشی انرژی بیان شده خود را تضمین و انطباق با سایر الزامات را اثبات کند کاربرد خواهد داشت

مزایای پیاده سازی استاندارد 50001

  • کاهش هزینه های انرژی
  • مدیریت پایدار
  • حفاظت زیست محیطی
  • بهبود تصویر عمومی
  • استفاده از تشویقهای مالی
  • استفاده بهینه از انرژی
  • افزایش بهره وری در انرژی
  • اقدام سازمانها به بهبود کارایی انرژی
  • بهبود مداوم سالیانه و بهبود عملکرد در استفاده از انرژی

اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

گواهینامه ایزو IATF16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949: 2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را براي بخش خودرو مشخص مي کند.

گواهینامه ایزو 16949

صنعت خودرو نمونه ای از صنایعی است که مجموعه ای از ویژگی ها مانند محصولات پیچیده، اهمیت بالای کیفی، الزامات ایمنی، بازار گسترده فروش، ضریب اشتغال زایی قابل توجه وغیره را دارا میباشد. با در نظر گرفتن تمام ویژگی ها ،سیتم مدیریت کیفی که برای یک مجموعه تولید کننده خودرو و یا قطعات آن گزینش میگردد، باید حائز شرایط و الزاماتی باشد که توانای پاسخگویی به تمامی موارد فوق را دارا باشد.

انواع گواهینامه های ایزو

گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند که لازم است آگاهی لازم در مورد استفاده و کارایی هرکدام از آنها وجود داشته باشد.برخی گواهینامه های ایزو، عموعی محسوب می شوند به این معنی که گستره زیادی از شرکت ها را شامل می شوند اما برخی دیگر کاملا اختصاصی و به منظور کاربردی خاص تهیه شده اند.

گواهینامه های ایزو پرکاربرد

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود.به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.

گواهینامه IMS

IMS یا سیستم مدیریت یکپارچه یک پایگاه داده و سیستم مدیریت معاملات است که ابتدا توسط IBM در سال 1968 برای پشتیبانی از برنامه فضایی آپولو ناسا معرفی شد.IMS در واقع ترکیبی از یک سیستم مدیریت کیفیت ، یک سیستم زیست محیطی و یک سیستم بهداشت و ایمنی است که در کنار یکدیگر سیستم مدیریت یکپارچه یا همان IMS را تشکیل می دهند.اخذ گواهینامه سیستم IMS نقش مهمی در افزایش سرعت رشد شرکت ها و همچنین کاهش هزینه های کیفی دارد.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.