استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

EBANKING:  بانکداری الکترونیکی:

بانک‌ها به خصوص در ایران با تعداد بسیار بالایی از سامانه های نرم افزاری و برنامه‌های تحت شبکه داخلی که عموما موجب سردرگمی کاربر می شود عملیات های بانکی را انجام می دهند. در قدیم ارتباط بین یک بانک با بانکی دیگر در که در کشور دیگری قرار دارد با یک منطقه جغرافیایی متفاوت بسیار کم بوده اما اکنون همه ی بانکها  به استاندارد ها و تعریف های یکسان برای ارتباط با هم نیاز دارند. در سال های اخیر اگرچه صنعت بانکداری دارای استانداردهایی تعریف شده نسبت به گذشته بوده است، ولی به‌ جز استثنایی مانند استاندارد رایجی مانند سوئیفت، دیگر استانداردها در بانک ها که به کار می رود پیش از پیش برای طراحی و ایجاد ارتباط تراکنش‌های داخلی سیستم‌ها مثل دریافت و پرداخت یا پایاپای به وجود آمده اند. به مرور زمان با توجه به پهناور شدن ارتباطات جهانی و به وجود آمدن راه های جدید کسب و کار، گسترش ارتباطات موسسات مالی و بانک‌ها به‌ منظور ایجاد فضای مناسب برای رد و بدل شدن و تراکنش های مالی در دنیا و علاوه بر این به خاطر وجود رقابت در صنعت بانکداری، اهمیت یکپارچه‌ کردن راه ‌حل‌های بین بانکی اهمیت بسیاری پیدا کرد. لذا به دلیل عدم وجود استاندارد‌ها و همچنین تفاوت ساختار سیستم‌های بانکی، یکپارچه کردن آن‌ها با مشکلاتی مثل هزینه زیاد و زمان بردن حل کردنشان همراه بوده. به همین علت وجود استاندارد‌ها در موسسات مالی و بانک‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:


در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:

ایزو 13616 -استاندارد کردن شماره حساب ها

يک سيستم شماره حساب استاندارد و تعریف شده ، پر اهمیت ترین قسمت از شیوه ی یک بانکداري بهينه در هر جای دنیا است.به همین دلیل درباره ی راحت کردن پردازش پرداختهاي بیرون مرزي و خارجی در راستاي بالا بردن فعاليت پردازش مستقيم ، افزایش سرعت انتقالات پرداخت ها و همچنین ایجاد نمودن بستری برای کاهش هزینه های سرویس دهی ، نياز به یک تعريف استاندارد و جهانی و معتبر (شماره حسابهاي بانکي بين المللي) است که بر مبناي ISO13616  انجام می شود.پردازش مستقيم و بدون واسطه توانايی عبور و غنی نمودن اطلاعات در بين برنامه های مختلف را گويند تا کم شدن هزینه های تمامی تراکنش ها اتفاق بیفتد.علاوه بر این باعث حذف عمليات غیر لازم و بی مورد, کم شدن ريسکهای عملياتی, و بالا رفتن میزان سرويس دهی به مشتری می شود. به همین دلیل استفاده از يک استاندارد بين المللی کمک بسیار زیادی در اين خصوص خواهد کرد.

دیگر ایزو های مرتبط با موسسات مالی و بانک ها:

ایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلان

ایزو 13569:  خدمات مالی و امنیت اطلاعات

ایزو 22307:  ارزیابی اثرات حریم کاربران 


ایزو 3834 استاندارد اجباری جوش

ISO 3834 با الزامات کیفیت در جوشکاری برابری می کند ( هم راستا هستند ) و برای شناسایی کنترل ها و روش های لازم آماده شده است.گواهینامه ایزو 3834 استاندارد سیستم کیفیت نیست بلکه جایگزین ایزو 9001 است.

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

گواهینامه ایزو 16949

صنعت خودرو نمونه ای از صنایعی است که مجموعه ای از ویژگی ها مانند محصولات پیچیده، اهمیت بالای کیفی، الزامات ایمنی، بازار گسترده فروش، ضریب اشتغال زایی قابل توجه وغیره را دارا میباشد. با در نظر گرفتن تمام ویژگی ها ،سیتم مدیریت کیفی که برای یک مجموعه تولید کننده خودرو و یا قطعات آن گزینش میگردد، باید حائز شرایط و الزاماتی باشد که توانای پاسخگویی به تمامی موارد فوق را دارا باشد.

گواهینامه ایزو 22000

ایزو 22000 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که به طور سیستماتیک ایمنی مواد غذایی را در هر زنجیره تأمین می کند. ایزو 22000 شامل

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.

مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.