استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

EBANKING:  بانکداری الکترونیکی:

بانک‌ها به خصوص در ایران با تعداد بسیار بالایی از سامانه های نرم افزاری و برنامه‌های تحت شبکه داخلی که عموما موجب سردرگمی کاربر می شود عملیات های بانکی را انجام می دهند. در قدیم ارتباط بین یک بانک با بانکی دیگر در که در کشور دیگری قرار دارد با یک منطقه جغرافیایی متفاوت بسیار کم بوده اما اکنون همه ی بانکها  به استاندارد ها و تعریف های یکسان برای ارتباط با هم نیاز دارند. در سال های اخیر اگرچه صنعت بانکداری دارای استانداردهایی تعریف شده نسبت به گذشته بوده است، ولی به‌ جز استثنایی مانند استاندارد رایجی مانند سوئیفت، دیگر استانداردها در بانک ها که به کار می رود پیش از پیش برای طراحی و ایجاد ارتباط تراکنش‌های داخلی سیستم‌ها مثل دریافت و پرداخت یا پایاپای به وجود آمده اند. به مرور زمان با توجه به پهناور شدن ارتباطات جهانی و به وجود آمدن راه های جدید کسب و کار، گسترش ارتباطات موسسات مالی و بانک‌ها به‌ منظور ایجاد فضای مناسب برای رد و بدل شدن و تراکنش های مالی در دنیا و علاوه بر این به خاطر وجود رقابت در صنعت بانکداری، اهمیت یکپارچه‌ کردن راه ‌حل‌های بین بانکی اهمیت بسیاری پیدا کرد. لذا به دلیل عدم وجود استاندارد‌ها و همچنین تفاوت ساختار سیستم‌های بانکی، یکپارچه کردن آن‌ها با مشکلاتی مثل هزینه زیاد و زمان بردن حل کردنشان همراه بوده. به همین علت وجود استاندارد‌ها در موسسات مالی و بانک‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:


در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:

ایزو 13616 -استاندارد کردن شماره حساب ها

يک سيستم شماره حساب استاندارد و تعریف شده ، پر اهمیت ترین قسمت از شیوه ی یک بانکداري بهينه در هر جای دنیا است.به همین دلیل درباره ی راحت کردن پردازش پرداختهاي بیرون مرزي و خارجی در راستاي بالا بردن فعاليت پردازش مستقيم ، افزایش سرعت انتقالات پرداخت ها و همچنین ایجاد نمودن بستری برای کاهش هزینه های سرویس دهی ، نياز به یک تعريف استاندارد و جهانی و معتبر (شماره حسابهاي بانکي بين المللي) است که بر مبناي ISO13616  انجام می شود.پردازش مستقيم و بدون واسطه توانايی عبور و غنی نمودن اطلاعات در بين برنامه های مختلف را گويند تا کم شدن هزینه های تمامی تراکنش ها اتفاق بیفتد.علاوه بر این باعث حذف عمليات غیر لازم و بی مورد, کم شدن ريسکهای عملياتی, و بالا رفتن میزان سرويس دهی به مشتری می شود. به همین دلیل استفاده از يک استاندارد بين المللی کمک بسیار زیادی در اين خصوص خواهد کرد.

دیگر ایزو های مرتبط با موسسات مالی و بانک ها:

ایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلان

ایزو 13569:  خدمات مالی و امنیت اطلاعات

ایزو 22307:  ارزیابی اثرات حریم کاربران 


اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.

ISO TS 29001

ISO / TS 29001 الزاماتی را در حوزه سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی، توسعه، تولید، نصب و خدمات محصولات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند. در ادامه توضیحاتی در خصوص اخذ گواهینامه ایزو ISO / TS 29001 ارائه خواهیم داد.

چگونه ایزو 9001 به چالش هاي SME کمک مي کند؟

بهره گیری از ایزو 9001 به منظور افزایش سطح کیفی سیستم مدیریت کسب و کار شما یکی از اولین و اساسی ترین نکات برای شروع به فعایت کاری می باشد.اخذ گواهینامه ایزو 9001 این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که با استفاده از رعایت دستورالعمل های آن بهبود کسب و کار محقق و این موضوع سبب رضایت مشتریان نیز خواهد شد.

اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید.

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

نیازی به شرایط خاصی برای اخذ گواهینامه ایزو نمیباشد.هرشرکتی دارای دفترمرکزی ویا ودرحال کار میتواند گواهینامه ایزو دریافت نماید.تعداد پرسنل ، حجم سازمان ، تعداد فرآیندهای اجرایی ، نقش بسزایی درراستای پیاده سازی ایزو و درنهایت اخذ گواهینامه ایزو دارند.