استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

EBANKING:  بانکداری الکترونیکی:

بانک‌ها به خصوص در ایران با تعداد بسیار بالایی از سامانه های نرم افزاری و برنامه‌های تحت شبکه داخلی که عموما موجب سردرگمی کاربر می شود عملیات های بانکی را انجام می دهند. در قدیم ارتباط بین یک بانک با بانکی دیگر در که در کشور دیگری قرار دارد با یک منطقه جغرافیایی متفاوت بسیار کم بوده اما اکنون همه ی بانکها  به استاندارد ها و تعریف های یکسان برای ارتباط با هم نیاز دارند. در سال های اخیر اگرچه صنعت بانکداری دارای استانداردهایی تعریف شده نسبت به گذشته بوده است، ولی به‌ جز استثنایی مانند استاندارد رایجی مانند سوئیفت، دیگر استانداردها در بانک ها که به کار می رود پیش از پیش برای طراحی و ایجاد ارتباط تراکنش‌های داخلی سیستم‌ها مثل دریافت و پرداخت یا پایاپای به وجود آمده اند. به مرور زمان با توجه به پهناور شدن ارتباطات جهانی و به وجود آمدن راه های جدید کسب و کار، گسترش ارتباطات موسسات مالی و بانک‌ها به‌ منظور ایجاد فضای مناسب برای رد و بدل شدن و تراکنش های مالی در دنیا و علاوه بر این به خاطر وجود رقابت در صنعت بانکداری، اهمیت یکپارچه‌ کردن راه ‌حل‌های بین بانکی اهمیت بسیاری پیدا کرد. لذا به دلیل عدم وجود استاندارد‌ها و همچنین تفاوت ساختار سیستم‌های بانکی، یکپارچه کردن آن‌ها با مشکلاتی مثل هزینه زیاد و زمان بردن حل کردنشان همراه بوده. به همین علت وجود استاندارد‌ها در موسسات مالی و بانک‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:


در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:

ایزو 13616 -استاندارد کردن شماره حساب ها

يک سيستم شماره حساب استاندارد و تعریف شده ، پر اهمیت ترین قسمت از شیوه ی یک بانکداري بهينه در هر جای دنیا است.به همین دلیل درباره ی راحت کردن پردازش پرداختهاي بیرون مرزي و خارجی در راستاي بالا بردن فعاليت پردازش مستقيم ، افزایش سرعت انتقالات پرداخت ها و همچنین ایجاد نمودن بستری برای کاهش هزینه های سرویس دهی ، نياز به یک تعريف استاندارد و جهانی و معتبر (شماره حسابهاي بانکي بين المللي) است که بر مبناي ISO13616  انجام می شود.پردازش مستقيم و بدون واسطه توانايی عبور و غنی نمودن اطلاعات در بين برنامه های مختلف را گويند تا کم شدن هزینه های تمامی تراکنش ها اتفاق بیفتد.علاوه بر این باعث حذف عمليات غیر لازم و بی مورد, کم شدن ريسکهای عملياتی, و بالا رفتن میزان سرويس دهی به مشتری می شود. به همین دلیل استفاده از يک استاندارد بين المللی کمک بسیار زیادی در اين خصوص خواهد کرد.

دیگر ایزو های مرتبط با موسسات مالی و بانک ها:

ایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلان

ایزو 13569:  خدمات مالی و امنیت اطلاعات

ایزو 22307:  ارزیابی اثرات حریم کاربران 


اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.

گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.

اخذ ایزو 9001

ما قصد داریم یک راهنمای مفید در ارتباط با اخذ گواهینامه ایزو 9001 و دلیل اهمیت این گواهینامه در این قسمت به شما ارائه دهیم. ایزو 9001 یکی از مهم ترین استاندارد های موجود در زیر مجموعه ISO 9000 است. Quality Assessment Lia یک گواهینامه معتبر تحت اعتبار ASCB هست، بنابراین قبل از اینکه شما شروع به کار کنید، با ما در ارتباط باشید تا بتوانید به شما کمک کنیم تا شرایط لازم برای اخذ گواهینامه ایزو و دستیابی به صدور گواهینامه معتبر ISO 9001 را داشته باشید.

اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید.

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.

گواهینامه ایمنی و بهداشتی آموزشگاههای آرایشی و آرایشگاهها

امروزه بسیاری از بانوان اقدام به یادگیری آرایشگری و مشاغل مرتبط با این زمینه می نمایند.این افراد برای توسعه کسب و کار خود و جذب مشتری نیاز به انجام پروسه های مهمی را دارد که یکی از مهم ترین آن ها اخذ گواهینامه ایزو ایمنی و بهداشتی آرایشگری می باشد.اطمینان مشتریان درباره شرایط و کیفیت کار شما در آرایشگاه می توانند مهم ترین رکن بازخورد مثبت و جلب مشتری باشد.