اخذ ایزو 10004

گواهینامه ایزو 10004 چیست؟

یکی از انواع گواهینامه های پر کاربرد که در حوزه ایجاد رضایت مشتریان طراحی شده است، گواهینامه ایزو 10004 می باشد. با اخذ این گواهینامه می توان کلیه فرآیند های نظارت و ارزیابی به منظور افزایش رضایت مشتریان را تعیین و اجرا نمود. این گواهینامه در تمامی سازمان ها و شرکت ها ارائه و قابل اجرا می باشد، بنابراین تمرکزی بر نوع سازمان و یا محصولی که ارائه می کنند وجود نداشته و می توان در انواع سازمان ها اجرایی نمود.

مهم ترین کاری که برای دریافت استاندارد ایزو 10004 می بایست انجام داد، بررسی و طبقه بندی تک تک نیازهای مشتریان بر اساس اهداف و محصولات ارائه شده توسط سازمان می باشد که این کار موجب ایجاد رضایت مشتریان و راهی برای مشتری مداری محسوب می شود.


بررسی مفهوم رضایت مشتری و مشتری مداری

ایجاد رضایت میان مشتریان و خریداران تولیدات و محصولات توسط شکاف میان انتظاراتی که مشتری دارد و همچنین درک مشتری از محصول ارائه شده ایجاد می شود و برای رسیدن به رضایت مشتری و حفظ مشتری مداری، ابتدا باید سازمان انتظارات مشتری را بررسی و به مرحله درک انتظارات برسد. این انتظارات ممکن است صریح و آشکار بوده و یا به طور کامل بیان نشده باشد. اخذ گواهینامه ایزو راهی برای یافتن تمامی این دسته از انتظارات واضح یا نا واضح می باشد. بنابراین با اخذ ایزو 10004 می توان انتظاراتی که غیر آشکار مشتریان دارند را متوجه و اقدام به برطرف نمودن آن ها کرد.


گواهینامه ایزو 10004


دلایل اهمیت اخذ گواهینامه ایزو 10004

یکی از مهم ترین دلایل شکست سازمان ها و صنایع عدم توجه به نیاز های مشتریان در طول ارائه تولیدات و خدمات می باشد. در حقیقت عدم رضایت مندی مشتریان و توجه نکردن به نیاز های آنها سبب می شود سازمان و صنایع مرتبط هیچ راه روشنی برای ادامه مسیر و قدم برداشتن به سمت موفقیت پیش روی خود نبینند و این موضوع از اصلی ترین دلایل شکست می باشد. هرچقدر میزان کنترل در ارائه تولیدات و خدمات هم افزایش یابد، بازخورد مشتریان نسبت به تولیدات و محصولات مهم تر از منترل کیفی می باشد. پس می توان گفت نظر مشتریان نسبت به محصولات و کیفیت آن ها در درجه اول و حتی بالاتر از کنترل کیفیت قرار می گیرد که همین امر اهمیت اخذ ایزو 10004 را مشخص می سازد.


سازمان ها برای برآوردن رضایت مشتری چه اهدافی را باید دنبال کنند؟

• شناسایی انتظارات مشتری نسبت به کیفیت تولیدات و محصولات

• جمع آوری اطلاعات رضایت مشتری برای برآورد میزان کیفی محصولات

• تجزیه و تحلیل داده های رضایت مشتری

• ارائه بازخورد کیفی از محصولات و میزان رضایت مشتری به منظور افزایش و بهبود آن

• نظارت بر رضایت مشتری و توجه به نیاز ها


مزایای استاندارد 10004:

✔ بدست آوردن اطلاعات در ارتباط با انتظارات جدیدی که مشتریان نسبت به محصولات و خدمات دارند.

✔ تبدیل شکایات به رضایت شاکیان که یکی از اصول مشتری مداری محسوب می شود.

✔ شناسایی روند مورد نیاز جهت کسب رضایت شاکیان و در نتیجه از بین بردن علل شکایت

✔ رویکرد مشتری مداری متمرکز برای حل شکایات با ایزو 10004

✔ تشویق پرسنل و کارکنان سازمان به بهبود مهارت های خود در کار با مشتریان در راستای افزایش رضایت

✔ مبنایی برای بررسی و تجزیه و تحلیل مستمر روند رسیدگی به شکایات

✔ ایجاد فضای کافی برای برند سازی و شناخته شدن بیشتر خدمات

✔ با اخذ گواهینامه ایزو 10004 می توان سود و درآمد شرکت یا سازمان را تا چندین برابر افزایش داد


ایزو 10004 مشمول هر سازمانی می شود که مایل به ارائه خدمات فراتر از انتظارات مشتری دارد و به دنبال کسب موفقت در بازار رقابت می باشد. علاوه بر این دریافت این استاندارد که از پرکاربردترین گواهینامه های ایزو است یک الزام اساسی برای کسب و کارهای مختلف چه در بخش خصوصی، چه در بخش عمومی می باشد.


استاندارد 10004


آیا ایزو 10004 با سایر ایزو ها در ارتباط است؟

یکی از اصلی ترین گواهینامه ها که بر روی سیستم مدیریت کیفییت تمرکز دارد و هر سازمانی نیازمند اخذ آن می باشد، گواهینامه ایزو 9001 می باشد. این گواهینامه دارای بندهای مختلفی است که یکی از این بندها افزایش رضایت مشتری از خدماتی است که ارائه می شود. بنابراین می توان گفت گواهینامه ایزو 10004 در راستای تحقق بندهای گواهینامه ایزو 9001 بوده و با آن سازگاری کامل دارد.

از دیگر گواهینامه هایی که ارتباط مستقیم با ایزو 10004 دارد، گواهینامه ایزو 10000 می باشد. استاندارد 10000 دسته ای از گواهینامه ها را شامل می شود که یکی از اهداف آن ها پیروی از رضایت مشتریان و رسیدگی و بررسی شکایات آن ها است. در صورتی که مشتریان نسبت به ارائه خدمات و محصولات سازمان یا شرکتی شاکی باشند، مجموعه گواهینامه های ایزو 10000 که شامل گواهینامه های ایزو 10002، ایزو 10001 و ایزو 10003 می شود، با بررسی علل و دلایل شکایات به دنبال راهکار هایی جهت حل اختلافات گشته و در کنار اخذ ایزو 10004 می توان اقدام به برطرف سازی آن ها نمود.


سازمان ها و شرکت هایی که می توانند اقدام به اخذ ایزو 10004 نمایند:

همانطور که گفته شد اخذ ایزو 10004 محدود به شرکت یا سازمان های خاصی نمی شود و هر سازمان یا صنایعی می تواند اقدام به اخذ آن نماید. این بدان معنی است که هر سازمان یا شرکتی با هر اندازه بزرگی یا هرگونه خدماتی یا محصولاتی که ارائه می دهد، جهت رضایت مشتریان خود و بهبود ارائه خدمات می تواند گواهینامه ایزو 10004 دریافت کند.


در پایان اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو 10004 را داشته باشید می توانید جهت مشاوره در خصوص روند اخذ با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.

اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

در حال حاضر گواهینامه ایزو IATF 16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949:2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را براي بخش خودرو مشخص مي کند.گواهینامه مستقل و متخصص سیستم مدیریت IATF 16949 این اطمینان را به مدیریت می دهد که سیستم با الزامات استاندارد ایزو مطابقت دارد.

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.

گواهینامه ایزو 17020

دامنه کاربرد این استاندارد در زمینه ارزیابی، بازبینی و نهایتا صدور گواهینامه ایزو 17020 برای سازمانهای تائید صلاحیت شده و انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده از سوی مراجع تائید صلاحیت می باشد.

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

در واقع گواهینامه ایزو، یک تایید رسمی از طرف سازمان است که یک شرکت، استانداردهای بین المللی خاصی را رعایت می کند، این نشان می دهد که یک شرکت برای بهینه سازی فرآیندها و سیستم های خود تلاش کرده است.