اخذ گواهینامه ایزو 14001

زمانی که شما در حال توسعه و یا رسمی کردن سیستم مدیریت زیست محیطی خود هستید اخذ گواهینامه ایزو ISO 14001 عملکرد محیطی را بهبود می بخشد. گواهینامه ایزو 14001 می تواند بیش از الزامات عملکرد سازمانی و توانایی برای برآوردن نیازهای تامین کننده را ارائه دهد.


اخذ گواهینامه ایزو 14001 به کسب و کارها با هر اندازه در تمام بخش ها کمک می کند تا عملیات روزانه خود را به طور پایدار تر انجام دهند.ثبات در نهایت می تواند پول را حفظ کند، شهرت نام تجاری را بهبود بخشد، کارمندان را درگیر کند و ایجاد انعطاف پذیری در برابر عدم اطمینان و همچنین توانایی اینکه به سرعت با تغییرات انطباق پیدا کند.


گواهینامه ایزو 14001 چه راهکار هایی را ارائه می دهد؟

چگونگی در نظر گرفتن جنبه های مختلف کسب و کار شما، ذخیره سازی، توزیع، توسعه محصول، تولید، و غیره به طوری که تاثیر آن بر محیط زیست را کاهش می دهد.علاوه بر این اخذ گواهینامه ایزو 14001 راهنمایی هایی در مورد چگونگی در نظر گرفتن چندین جنبه از تدارکات، ذخیره سازی، توزیع، توسعه محصول، تولید و غیره را ارائه می دهد تا تاثیرات منفی آن بر محیط زیست را کاهش دهد.


همچنین با اخذ ایزو 14001 به شما اجازه داده می شود که چگونگی مدیریت پاسخ های اضطراری، انتظارات مشتری، ذینفعان و روابط خود را با جامعه خود ارزیابی کنید.بسته به اینکه چگونه سازمان شما امروزه عمل می کند ممکن است نیاز به تغییر زیادی نداشته باشد و فراتر از مستند سازی چه و چگونه انجام می دهید.اخذ گواهینامه ایزو 14001 ممکن است معنی تعدادی از تغییرات را داشته باشد که می توان به واسطه آن ها کسب و کار موثرتری داشته باشید.با اخذ گواهینامه ایزو 14001 هزینه ها و ضایعات کاهش می یابد و به همین واسطه به سهامداران اطمینان خاطر بیشتری خواهد داد.


نکات پیش از اخذ گواهینامه ایزو 14001 برای پیاده سازی اصولی آن

1. متعهد شدن و حمایت از مدیریت ارشد

2. تعامل با کل کسب و کار با بهترین ارتباطات داخلی

3. سیستم های کیفیت موجود خود را با نیازهای ISO 14001 مقایسه کنید

4. دریافت بازخورد مشتری و تامین کننده در مدیریت زیست محیطی جاری ( فعلی )

5. برای رسیدن به بهترین نتیجه، یک تیم پیاده سازی ایجاد کنید.

6. نقشه ها و نقش ها، مسئولیت ها و زمان بندی ها را به اشتراک بگذارید.

7. اصول اساسی مدیریت زیست محیطی را با کسب و کار خود مطابقت دهد ( هم راستا کند )

8. انگیزه دادن به کارمندان برای مشارکت به آموزش و انگیزه

9. به اشتراک گذاشتن دانش ایزو 14001 و تشویق کارمندان برای یادگیری و ممیزی داخلی

10. به طور منظم و مرتب سیستم ISO 14001 خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شما آن را به طور مداوم بهبود می دهید .

اخذ گواهینامه ایزو 14001


تعریف گواهینامه ایزو 14001

گواهینامه ایزو 14001فرایندی برای کنترل و بهبود مستمر عملکرد سازمانی می باشد. ابزار مدیریت سازمان را قادر می سازد تا اثرات زیست محیطی فعالیت ها ، محصولات و خدمات خود را شناسایی و کنترل نمایند و به طور مداوم عملکرد محیطی خود را بهبود بخشد و یک رویکرد سیستماتیک برای تعیین و دستیابی به اهداف زیست محیطی پیاده سازی کند .


گواهینامه ایزو ISO 14001 برای آن دسته از جنبه های زیست محیطی شناخته شده ، کنترل شده یا تحت تاثیر سازمان به کار می رود . اخذ گواهینامه ایزو 14001 معیارهای عملکرد زیست محیطی را مشخص نمی کند ، بلکه صرفا توسعه یک سیستم EMS را تعریف می نماید.


تفاوت گواهینامه ایزو 14000 با ایزو 14001

در حال حاضر در استرالیا بیش از 2000 سازمان با گواهینامه ISO 14001 به رسمیت شناخته شده اند. در اواخر دسامبر سال 2008 برای بیش از 188000 سازمان در سراسر جهان گواهینامه ISO 14001 صادر شد . در مجموع 155 کشور سازمان هایی داشتند که در این طرح شرکت کردند . نمودار زیر نتایج نظر سنجی ISO 2008 را برای استاندارد ISO 14001 نشان می دهد. گواهینامه ایزو 14001 با ISO 14000 با یکدیگر متفاوت هستند . به این دلیل که ISO 14000 به استانداردهای سری مدیریت زیست محیطی توسعه یافته توسط سازمان استاندارد بین المللی اشاره می کند در حالیکه استاندارد ISO 14001 سند حاوی الزامات خاص EMS است .


مزایای اخذ گواهینامه ایزو 14001

بسیاری از سازمان هایی که از تاثیر زیست محیطی خود بیشتر آگاه هستند ، می خواهند ریسک های خود را مدیریت و کنترل کنند . با پیاده سازی سیستم مدیریت محیط زیست و اخذ گواهینامه ایزو 14001 ، آن ها این روند را رسمیت می دهند و اقدامات آن ها به رسمیت شناخته می شود . مزایای اخذ گواهینامه ایزو 14001برای یک سازمان می تواند قابل توجه و چشمگیر باشد. سازمان هایی که ایمنی ISO 14001 EMS را پیاده سازی کرده اند از این مزایا بهره مند می شوند :

✔ افزایش تقاضا برای خدمات و محصولاتشان از طریق مزایای بازایابی

✔ کاهش هزینه ها از طریق کاهش مصرف منابع و تولید زباله

✔ بهبود عملکرد محیط زیست وارث ، کاهش اثرات زیست محیطی و کنترل خطرات زیست محیطی

✔ دستیابی به تعهدات زیست محیطی و الزامات سیاست زیست محیطی

✔ ارزیابی شرایط قانونی زیست محیطی خود

✔ تعهد به مسئولیت های اجتماعی

✔ تبلیغ یه تصویر مثبت با ذینفعان ، مشتریان و کارکنان و حفظ دانش محیط زیست و اطمینان از اینکه اطلاعات به طور موثری انتقال داده می شود .

اخذ ایزو 14001


الزامات گواهینامه ایزو 14001

در گواهینامه ایزو 14001، 17 عنصر وجود دارد که سازمان هایی که به دنبال به رسمیت شناخته شدن خود برای EMS می باشند، به آنها نیاز دارند. الزامات ISO 14001 به شرح زیر است:

1. یک سیاست زیست محیطی توسط مدیریت ارشد هر مجموعه پشتیبانی می شود.

2. شناسایی جنبه های زیست محیطی و اثرات زیست محیطی قابل توجهی که هر سازمانی می تواند ایجاد کند.

3. شناسایی نیازهای زیست محیطی در سازمان با اخذ ایزو 14001

4. توسعه اهداف و برنامه های مدیریت زیست محیطی هر سازمان.

5. تعریف منابع، نقش ها، مسئولیت ها و مقامات برای مدیریت محیط زیست در هر سازمان.

6. توسعه شایستگی، روش های آموزش و آگاهی در هر سازمان.

7. یک فرایند ارتباطی از EMS به همه ذینفعان و طرفین مورد علاقه زیست محیط در سازمان.

8. توسعه اسناد EMS به عنوان استاندارد مورد نیاز در سازمان با اخذ گواهینامه ایزو 14001

9. توسعه روش های کنترل اسناد در سازمان.

10. توسعه فرآیندهای کنترل عملیاتی در سازمان.

11. توسعه آماده سازی اضطراری و روش های پاسخ به مشکلات احتمالی و پیش آمده در سازمان.

12. توسعه روش هایی برای نظارت و اندازه گیری عملیات که می تواند تاثیر قابل توجهی بر محیط زیست داشته باشد.

13. ارزیابی روش پیروی و اجرا در سازمان

14. ارائه دستورالعمل هایی برای مدیریت شناسایی عدم انطباق، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه.

15. توسعه یک روش مدیریت اسناد در سازمان با اخذ گواهینامه ایزو 14001

16. برنامه ریزی برای انجام ممیزی داخلی و اقدامات اصلاحی احتمالی.

17. توسعه روش های بررسی مدیریت توسط مدیریت ارشد در سازمان.


نمودار بهبود در ایزو 14001 :

نحوه طراحی EMS و عملکرد محیطی در یک دوره بهبود مستمر ، در نمودار زیر نشان داده شده است :


سیاست زیست محیطی :یک مدیر ارشد متعهد به پیشگیری از آلودگی و بهبود مستمر می باشد.

برنامه ریزی :شناسایی تعاملات زیست محیطی و جنبه های قابل توجه، شناسایی نیازهای قانونی و توسعه اهداف زیست محیطی، شناسایی اهداف و برنامه هایی برای رسیدن به آنها با اخذ گواهینامه ایزو 14001

پیاده سازی و بهره برداری :تعریف ساختار و مسئولیت ها، شناسایی و تکمیل نیازهای آموزشی، ایجاد روابط ارتباطی اسناد ESM از طریق سیاست ها، برنامه ها و رویه ها، ایجاد کنترل سند، ایجاد کنترل عملیات و پیاده سازی آمادگی اضطراری و پاسخ به آنها

چک کردن :نظارت و اندازه گیری تعامل زیست محیطی. ارزیابی انطباق ایجاد یک سیستم غیرمستقیم، سیستم اصلاحی و پیشگیرانه، نگهداری سوابق و انجام ممیزی داخلی دوره ای از EMS.

بررسی مدیریت :بررسی مدیریت ارشد درباره عملکرد محیطی، عملکرد EMS، سیاست، اولویت ها ، اهداف و توصیه های بهبود یافته.


چک لیست ایزو 14001

گام های بسیاری در زمینه توسعه و اجرای یک EMS موثر وجود دارد. سازمان ها ممکن است با ایجاد فهرست چک لیست بعد از اخذ ایزو 14001 خود ، مراحل مربوط به توسعه و پیاده سازی ایزو 14001 را داشته باشند. این چک لیست عبارتند از:

1- در اولین آیتم چک لیست بعد از اخذ گواهینامه ایزو 14001 شما، باید اطمینان حاصل شود که مدیریت ارشد متعهد به توسعه، پیاده سازی و مدیریت آن می باشد.

2- منابع انسانی، مالی و فیزیکی باید شناسایی شوند. منابع موجود باید بعد از اخذ گواهینامه ایزو اختصاص داده شوند. مسئولیت ها باید در این مرحله تعیین و مورد توافق قرار گیرد.

3- دامنه EMS سازمان ها باید تعریف شود، یعنی شناسایی محصولات، خدمات و فعالیت هایی که پوشش می دهد و هر چیزی که حذف شده است.

4- بررسی زیست محیطی اولیه باید مطابق با استاندارد ISO / IEC 14015 مدیریت زیست محیطی - ارزیابی محیط زیست از سایت ها و سازمان ها (EASO) و HB 206 ارزیابی اولیه محیط زیست (کتاب راهنما) تکمیل شود. مقدار جزئیات مورد نیاز باید قبل از راه اندازی آن ارزیابی شود.

5- فعالیت ها و رویه های مدیریت زیست محیطی فعلی باید در ISO 14001 EMS ادغام شوند. این فعالیت ها و رویه های فعلی باید در مرحله اولیه بررسی محیط زیست و تجزیه و تحلیل شکاف EMS شناسایی شود.

6- سازمان ها باید برای توسعه و اجرای سیستماتیک عناصر EMS برنامه ریزی کنند. برنامه ها نیاز به الزامات اجرایی، الزامات آموزش و پرورش، ممیزی داخلی و زمان برای بستن هر گونه اقدام، زمان برای اجرای سیستم (پرونده ها برای نشان دادن پیاده سازی جمع آوری شده) و تظاهرات بهبود مستمر دارند. این موارد باید قبل از اخذ گواهینامه ایزو 14001 تکمیل شود.

7- ایزو 14001 باید در رابطه با ISO 14004 سیستم های مدیریت محیط زیست ، دستورالعمل کلی اصول، سیستم ها و تکنیک های پشتیبانی توسعه یابد. اخذ گواهینامه ایزو 14004 راهنمایی های بیشتر برای عناصر یک سیستم EMS و اجرای آن را فراهم می کند.


سازمان ها باید شناسایی کنند که آیا آنها دارای مهارت ها و منابع برای توسعه ی اخذ گواهینامه ایزو 14001 EMS در داخل کشور هستند یا اینکه آیا باید توسعه ی خود را اعمال کنند.اغلب سیستم های توسعه یافته می توانند پیچیده تر از آنچه که باید، باشند . برای مدیریت،در واقع کاهش خطر زیست محیطی و بهبود عملکرد تا حدودی گیج کننده و دشوار است.مشارکت یک مشاور باید بر این نکته غلبه کند، اما به یاد داشته باشید که همه مشاوران تجربه و مدارک مساوی ندارند و متاسفانه مشاوره این افراد برای تولید EMS ها نامناسب هستند.مشارکت مشاور محیط زیست که متخصص در مدیریت ریسک زیست محیطی و EMS است و همچنین داشتن مدارک و تجربه مناسب ، می بایست برای اخذ گواهینامه ایزو 14001 مورد توجه قرار گیرد.


اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید.

گواهینامه نشان حلال

استاندارد حلال – HALAL – توسط گروهی از کارشناسان استاندارد سازی سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و توسط کمیته فنی استانداردها و مؤسسه مترولوژی کشورهای اسلامی (SMIIC) در مورد مسائل مربوط به مواد غذایی حلال به تصویب رسیده است.

5s یا نظام آراستگی محیط کار

5S نام یک روش سازمانی در محل کار است که از لیستی از پنج کلمه ی ژاپنی استفاده می کند. این کلمات عبارتند از Seiri ،Seiton ،Seiso ،Seiketsu و Shitsuke که همه آن ها با حرف S شروع می شوند و به همین علت با نام 5S معرفی می شود. این نظاام آراستگی هم پا با اخذ گواهینامه ایزو برای محیط های کاری مورد نیاز می باشد.

شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

ایزو چیست ؟

در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.

اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025 توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.