شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد. اصلی ترین دلیل برای این موضوع این است که سازمان و شرکت ها نسبت به تعهداتی که هنگام اخذ گواهینامه ایزو ملزم به رعیت آن ها هستند پایبند بوده و برای بررسی این موضوع نیاز به تمدید گواهینامه ایزو می باشد.


در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخ اعتبار و نحوه و تمدید گواهینامه ایزو بپردازیم.بنابراین اگر قصد اخذ ایزو برای سازمان یا شرکت خود را دارید ، مطالعه این مقاله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.آنچه که در این بخش به آن خواهیم پرداخت اصول پایه تمدید گواهینامه ایزو می باشد و برای کسب اطلاعات کامل تر می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


اخذ و تمدید گواهینامه ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به انجام پروسه های لازم توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.پس از آن که شرکت یا سازمان مورد نظر موفق به اخذ گواهینامه ایزو شد ، می بایست بر اساس پایان مدت زمان اعتبار آن اقدام به تمدید گواهینامه ایزو خود نماید. گواهینامه های ایزو عموما دارای تاریخ اعتبار متفاوتی هستند. به طور مثال پس از اخذ گواهینامه ایزو HSE شما تا مدت 3 سال می توانید از آن استفاده نمایید و پس از اتمام اعتبار آن ملزم به تمدید آن می باشید.


علاوه بر این گواهینامه ایزو در هر سال طی 2 مرحله نیاز به پروسه مراقبی ممیزی دارد و این موضوع برای تمامی ایزوهای صادر شده صدق می کند.با انجام این کار کلیه ایرادات سازمان برطرف گشته و سبب بهبود عملکرد کلی مجموعه می شود.


تمدید گواهینامه ایزو به چه شکل است؟

انجام ارزیابی مجدد همچون ارزیابی اولیه که منجر به اخذ گواهینامه ایزو گردیده است ، منجر به تمدید گواهینامه ایزو می شود. البته تمامی اصول و قوانینی که سازمان ها ملزم به رعایت آن ها برای اخذ ایزو هستند همچنان بایستی رعایت گردد.بنابراین شرکت های صدور گواهینامه معتبر پس از درخواست سازمان به منظور تمدید ، اقدام به ارزیابی مجدد خواهند نمود و در صورت تطابق با قوانین و استانداردهای مورد نظر ، موفق به تمدید گواهینامه ایزو خواهند شد.بنابراین پیروی از استانداردها و انجام صحیح رویه پس از اخذ گواهینامه ، شرایط تمدید گواهینامه ایزو را میسر می سازد.


پس از انجام بررسی های لازم توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو ، پس از گذشت 15 روز گزارش کاملی از وضعیت در اختیاز سازمان قرار گرفته و در صورتی که برخی نکات به درستی رعایت نشده باشد ، اصلاحیات جهت اخذ گواهینامه ایزو در آن نوشته خواهد شد.در صورت انجام موارد اصلاحی ، صدور مجدد و تمدید گواهینامه ایزو انجام می شود.


هزینه تمدید گواهینامه ایزو

به طور کلی هزینه تمدید گواهینامه ایزو نصف مبلغ اخذ ایزو می باشد. البته هزینه تمدید گواهینامه ایزو بر اساس ضوابط و سیاست های هر یک از مراجع صدور گواهینامه متفاوت می باشد. مهم ترین مزایای تمدید گواهینامه ایزو برای شرکت ها و سازمان ها ، شرکت در مناقصات رسمی ، انجام فرآیند رجیستری سازمان به وسیله کارفرمایان ، افزایش بهره وری سازمان ، انجام ارزیابی های لازم برای عملکرد موثر و... می باشد.


زمان تمدید گواهینامه ایزو

نامه تمدید گواهینامه ایزو پیش از اتمام آن توسط مشاور ایزو به مدیران سازمان ارائه می شود که در آن هزینه تمدید گواهینامه ایزو و زمان آن نوشته شده است. این نامه عموما 1 تا 2 ماه پیش از پایان اعتبار گواهینامه ایزو ارائه می گردد تا مدت زمان کافی برای انجام اصلاحات وجود داشته باشد.این مدت زمان بسته به مشاوران حقوقی سازمان ها دارد و ممکن است متغیر باشد. پس از دریافت نامه تمدید گواهینامه ایزو ، مدیران سازمان می توانند بررسی های لازم را به عمل آورده و در صورت نیاز به تمدید اقدامات لازم را جهت اخذ گواهینامه ایزو انجام دهند.در صورت موافقت به اخذ ایزو هزینه تمدید پرداخت و روند تمدید آغاز می گردد.


گواهینامه ایزو به مدت 3 سال در صورت وجود این شرایط تمدید می شود:

1. در ممیزی مراقبتی سالانه از سازمان اخذ ایزو این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت می شود.

2. تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از 12 ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه گواهینامه ایزو باشد.

3. کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای سرتیفیکیشن راضی کننده باشد.

4. ممیزی داخلی و بازنگری سیستم مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.

5. مشتری (سازمانی گواهینامه ایزو دریافت نموده ) باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.


در پایان اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت یا سازمان خود و یا هرگونه سوال در ارتباط با روند تمدید گواهینامه ایزو داشته باشید ، می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

اخذ گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.

شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

گواهینامه ایزو 50001

ایزو 50001 شامل تمام اقداماتی است که دربرگیرنده طرح ریزی،برنامه ریزی،اجرا و کنترل مؤثر با اطمینان از حداقل مصرف انرژی برای انجام فعالیت های سازمان است.همچنین سیستم مدیریت انرژی به سازمانها کمک می کند تا به صورت مستمر و منظم نسبت به بهبود عملکرد انرژی در قبال الزامات قانونی و سایر قوانین اقدام نمایند. سیستم مدیریت انرژی ایزو 50001 ، بر مبنای مدل بهبود مستمر

گواهینامه نشان حلال

استاندارد حلال – HALAL – توسط گروهی از کارشناسان استاندارد سازی سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و توسط کمیته فنی استانداردها و مؤسسه مترولوژی کشورهای اسلامی (SMIIC) در مورد مسائل مربوط به مواد غذایی حلال به تصویب رسیده است.

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از