هزینه صدور گواهینامه ایزو

عمده هزینه مربوط به صدور و اخذ گواهینامه ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان در فرایندها و بخش های مختلف دارد که همین موضوع یکی از مهمترین عوامل موثر در تعیین هزینه اخذ گواهینامه ایزو می باشد.

به صورت کلی هزینه ممیزی و اخذ گواهینامه ایزو به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در زمان و هزینه ممیزی:

1- تعداد پرسنل موثر بر کیفیت :

با افزایش تعداد کارکنان سازمان درخواست کننده ایزو تعداد روز ممیزی و به تبع آن هزینه ممیزی و هزینه صدور ایزو افزایش می یابد.


جدول تعداد روز ممیزی بر اساس تعداد پرسنل در ممیزی اولیه

جدول تعداد روز ممیزی بر اساس تعداد پرسنل و هزینه اخذ ایزو



2- زمینه فعالیت سازمان:

هرچه میزان پیچیدگی زمینه فعالیت و میزان ریسک آن بیشتر باشد تعداد روز ممیزی بیشتر و به تبع آن هزینه ممیزی و اخذ گواهینامه ایزو افزایش خواهد یافت.


ریسک بالا: در صورت شکست محصول یا خدمات ، فاجعه اقتصادی ایجاد می کند یا زندگی را در معرض خطر قرار می دهد. مثال ها شامل موارد زیر هستند:

غذا ؛ داروها ؛ هواپیما ؛ کشتی سازی ؛ فعالیت ساختمانی پیچیده و تجهیزات برق و گاز ، خدمات پزشکی و بهداشتی ، صید ماهی ، سوخت هسته ای ، مواد شیمیایی ، محصولات شیمیایی و الیاف.


خطر متوسط : خرابی محصول یا خدمات می تواند باعث آسیب یا بیماری شود. مثال ها شامل موارد زیر هستند:

فعالیت های ساخت و ساز ساده فلزات پایه و محصولات ساخته شده؛ محصولات غیر فلزی ، مبلمان ، تجهیزات نوری ، خدمات شخصی


ریسک کم : شکست محصول یا سرویس بعید است باعث آسیب یا بیماری شود. مثال ها شامل موارد زیر هستند:

پارچه و لباس ، خمیر کاغذ ، محصولات کاغذی و کاغذی ، انتشارات ، خدمات دفتری ، آموزش ، خدمات رستوران و هتل ، خدمات فروش


جدول تعداد روز ممیزی بر اساس میزان ریسک زمینه فعالیت و تعداد پرسنل :

(در جدول زیر High به معنی ریسک بالا ، Med به معنای ریسک متوسط ، Low به معنای ریسک کم و Lim به معنای ریسک محدود است)

جدول تعداد روز ممیزی ایزو بر اساس میزان ریسک زمینه فعالیت و تعداد پرسنل


3- میزان پیچیدگی فعالیت های سازمان :

میزان پیچیدگی فعالیت یک سازمان نیز در هزینه نهایی صدور گواهینامه ایزو موثر است . هرچه فعالیت یک سازمان پیچیده تر باشد ، انجام امور ممیزی ، شناسایی نقاط ریسک و اجرای راهکارهای موثر در بهره وری در آن مشکل تر و طولاتی تر شده و همین موضوع هزینه اخذ ایزو و صدور گواهینامه ایزو برای شرکت های دارای فعالیت پیچیده را بیشتر می نماید.


جدول میزان پیچیدگی انواع فعالیت ها

میزان پیچیدگینوع فعالیت
پیچیدگی بالا استخراج از معدن, استخراج نفت و گاز, دباغی و پارچه بافی, تولید و بازیافت کاغذ, تصفیه نفت, محصولات دارویی و شیمیایی, تولید فلزات اصلی, تولیدات غیر فلزی مانند سرامیک و بتن, الکتریسیته, ساخت و ساز, پسماند ها و فاضلاب
پیچیدگی متوسط ماهیگیری جنگلداری و کشاورزی, پارچه بافی و خیاطی, تولید محصولات چوبی, تولیدات کاغذی و پرینت, محصولات غیر فلزی مثل شیشه, تولید تجهیزات جاده ای و ریلی, توزیع گاز, خدمات و توزیع آب, فروش سوخت های فسیلی, فراوری غذا و تنباکو, انتقال از طریق دریا و هوا و زمین, خدمان عمومی, ازمایش های فنی و ازمایشگاه, دامپزشکی و بیمارستان و خدمات درمانی,
پیچیدگی کم هتل ها و رستوران ها, تولیدات چوبی و کاغذی و پلاستیکی, خرده فروشی و عمده فروشی, تجهیزات الکترونیکی, فرم دادن سرد و گرم آهن
موارد خاص فعالیت های هسته ای, ذخیره مواد خطرناک, سازمانهایی با خدمات یا تولیدات حساس برای محیط زیست

گواهینامه ایزو 10015

دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید: · شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان · طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان · ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان · ارزیابی نتایج آموزش

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

نیازی به شرایط خاصی برای اخذ گواهینامه ایزو نمیباشد.هرشرکتی دارای دفترمرکزی ویا ودرحال کار میتواند گواهینامه ایزو دریافت نماید.تعداد پرسنل ، حجم سازمان ، تعداد فرآیندهای اجرایی ، نقش بسزایی درراستای پیاده سازی ایزو و درنهایت اخذ گواهینامه ایزو دارند.

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه ایزو ، ابطال گواهینامه و یا کاهش دامنه گواهینامه باید یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد. سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند

مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.