اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو


اخذ ایزو و استانداردهای بین المللی دارای اصطلاحات بخصوصی است که دانستن آنها می تواند مفید باشد.دانستن مفهوم اصطلاحاتی مانند مشاور ایزو ، ممیزی و .. می تواند در مراحل اخذ ایزو کمک کننده باشد.

مشاوره ایزو :

به کلیه راهکارها و راهنمایی هایی  که در راستای طراحی  مستندات استاندارد ایزو شامل روشهای اجرایی و دستورالعمل ها و فرمها ، پیاده سازی آن ها در سازمان ، اجرای کلیه موارد طراحی شده توسط کلیه واحدهای سازمان و پرسنل ، ممیزی داخلی  جهت برآورد آمادگی سازمان برای ممیزی ثبت و صدور گواهینامه ایزو می باشد مشاوره ایزو گفته می شود.

مشاور ایزو : 

شخص یا سازمانی که وظیفه طراحی ، پیاده سازی و اجرای  سیستم مدیریت کیفت سازمانی را بعهده می گیرد و آن سازمان را جهت انجام ممیزی صدور گواهینامه آماده می نماید مشاور ایزو نامیده می شود 

ممیز :

شخصی که از طرف سازمان صدور گواهینامه یا سرتیفیکیشن مسئولیت بازبینی و آدیت سیستم مدیریت کیفیت سازمان را بعهده دارد ممیز نامیده می شود 

ممیزی :

عملیات انجام ممیزی و آدیت و بازبینی سیستم مدیریت کیفیت سازمان را ممیزی می نامند

گواهینامه ایزو :

گواهینامه ایزو یک مجوز جهت اجازه فعالیت  نیست. این گواهینامه فقط گواهی می کند که یک سیستم مدیریت، فرایند تولید، خدمات یا فرایند مستند سازی تمام الزامات استاندارد و تضمین کیفیت آن ایزو مربوطه را برآورده نموده  است.


سازمان صدور گواهینامه :

سازمان مستقل با رعایت الزامات استاندارد خاص سرتیفیکیشن ها ISO 17021 و اخذ مجوز از مراجع اعتبار بخشی  در سراسر دنیا می تواند در چارچوپ الزامات و مقررات استاندارد ISO 17021 اقدام به صدور گواهینامه های ایزو نماید 

 اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

اخذ ایزو و استانداردهای بین المللی دارای اصطلاحات بخصوصی است که دانستن آنها می تواند مفید باشد.دانستن مفهوم اصطلاحاتی مانند مشاور ایزو ، ممیزی و .. می تواند در مراحل اخذ ایزو کمک کننده باشد.
ادامه مطلب

 وظايف و تعهدات مشاور ایزو

یک شرکت مشاور ایزو که قرار است برای سازمان ها گواهینامه ایزو صادر کرده و عملکرد آنها را بهبود بخشد دارای وظایف مشخصی است.انجام صحیح این وظایف نیاز به همکاری متقابل از طرف سازمان متقاضی گواهینامه ایزو دارد.
ادامه مطلب

 نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.
ادامه مطلب

 هزینه مشاوره ایزو

هزینه مشاوره ایزو وابسته به عوامل متعددی است ، گذشته از این ها اخذ گواهینامه ایزو و رعایت استانداردهای مورد نیاز برای صدور گواهینامه نیز شامل هزینه های جداگانه ای می شود.گستردگی هزینه های مربوط به مشاور ایزو آنقدر زیاد است که نمی توان بدون شناخت و بررسی عوامل موثر ، مبلغ دقیقی برای آن اعلام کرد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 10015

دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید: · شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان · طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان · ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان · ارزیابی نتایج آموزش
ادامه مطلب

 مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.
ادامه مطلب