اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید. اگر قصد اخذ ایزو و یا آشنایی بیشتر با اصطلاحات آن را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مهم ترین آن ها را معرفی نماییم.


به منظور درک درست از روش های اجرا و قوانین اخذ گواهینامه ایزو نیاز به یادگیری اصطلاحات رایجی می باشد که مهم ترین آن ها موارد زیر می باشد:


واژه استاندارد در ایزو

یکی از رایج ترین اصطلاحات که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو با آن سر و کار خواهید داشت کلمه استاندارد یا Standard می باشد. این کلمه در واقع الگویی یکسان سازی سده و مورد توافق کلیه افراد ذینفع می باشد که بر اساس الزاماتی که برای اخذ ایزو مورد نیاز می باشد توسط سازمان ایزو تهیه و معرفی می شود.


تعریف واژه الزامات

برای اخذ گواهینامه ایزو قواعد و دستورالعمل هایی تهیه و تدوین می شود که تمامی شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها موظف به اجرای آن ها می باشند. بنابراین پیش زمینه اخذ ایزو رعایت و انجام نیازها و وظایف از پیش تعیین شده الزامی می باشد.


تعریف واژه ذینفع

این واژه در واقع کسی را معرفی می کند که به شکلی چه به صورت شخص و چه به صورت یک ارگان و سازمان تاثیر مستقیم بر روی روند کارها، تولیدات و یا ارائه خدمات را دارد.


تعریف واژه مشتری

یکی از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو، رضایتمندی افرادی است که از تولیدات و یا خدمات سازمان ها بهره می برند. مشتری مداری و رضایت این افراد از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو می باشد که قصد بهره گیری از خدمات و تولیدات شرکت یا سازمان را دارد.

اصطلاحات گواهینامه ایزو


تعریف واژه ممیز و ممیزی

پس از اخذ ایزو توسط سازمان ها و یا اشخاص، برای بررسی رعایت دستورالعمل های ایزو و انجام بازبینی و بازرسی از این دستورالعمل ها نیاز به مراجعی می باشد که به آن ها ممیز می گویند. روش های انجام و بازبینی های نام برده شده ممیزی نامیده می شود.


مشاور و مشاوره ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به رعایت و انجام مرحله به مرحله دستورالعمل هایی می باشد که برای پیاده سازی آن ها در شرکت و سازمان باید از مشاورانی در زمینه اخذ ایزو مشورت گرفته شود تا روند اخذ گواهینامه به طور درست و دقیق پیش برود. مراجع صدور گواهینامه ایزو در صورت نیاز شرکت و سازمان می توانند این مشاوران را به شما معرفی نمایند.


اصطلاح و واژه تامین کننده

بر اساس تولیدات و خدماتی که شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهند نیاز به پشتیبانی و ارائه خدمات و یا مواد اولیه می باشد که این ارگان به تامین کننده معروف می باشد. تامین کننده ها نقش مهمی در اخذ گواهینامه ایزو دارند و برای اجرای درست فرایند استاندارد سازی بایستی پیرو دستورالعمل های استاندارد ایزو باشند.


مراجع صدور گواهینامه

شرکت هایی که به صورت رسمی در حیطه صدور گواهینامه ایزو مشغول به فعالیت هستند را مراجع صدور گواهینامه ایزو می نمایند. این شرکت ها موظف به پیاده سازی کلیه امور استاندارد سازی با توجه به دستورالعمل های سازمان ایزو می باشند و شرکت ها و سازمان ها به منظور اخذ گواهینامه ایزو می توانند به این شرکت ها مراجعه نمایند.


تعریف واژه فرایند

برای تولید یک محصول و یا ارائه اصولی خدمات به مشتریان نیاز به اجرای صحیح مراحلی است که این مراحل از بدو شروع تا پایان کار می بایست تابع دستورالعمل هایی باشد. به این روند طراحی شده فرایند گفته می شود. افرادی که به دنبال اخذ ایزو هستند می بایست فرایند ارائه و تولید خود را بر اساس دستورالعمل های استاندارد با توجه به حرفه خود طی نمایند.


تعریف واژه سیستم یا سامانه

یک سازمان یا شرکت دارای مجموعه ای از عنصر های به هم وابسته می باشد که جهت ارائه خدمات و رسیدن به هدف اصلی به یکدیگر وابسته می باشند. به مجموعه این عناصر در کنار یکدیگر سیستم می گویند.


تعاریف و اصطلاحات زیادی در حوزه گواهینامه ایزو وجود دارد که ما در این مقاله به مهم ترین آن ها پرداختیم. این واژه ها بنیادی ترین اصطلاحاتی است که افراد به منظور اخذ گواهینامه ایزو می بایست درباره آن ها اطلاعات داشته باشند. اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت و یا مشاغل خود را داشته باشید، می توانید با مشاوران ما در شرکت QAL در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم به شما داده شوند و روند اصولی اخذ ایزو به شما توضیح داده شود.


نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. ایزو 10668:2010 چارچوبی را برای ارزش گذاری نام تجاری یا برند، شامل اهداف، مبانی ارزش گذاری، رویکردها، روش های ارزش گذاری و منبع یابی داده ها و مفروضات با کیفیت مشخص می کند.

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

گواهینامه ایزو SFBB

SFBB یک ابزار ساده است که توسط آژانس استانداردهای غذایی (FSA) برای کمک به کسب و کارهای کوچک برای پیروی از ماده 5 توسعه یافته است. استفاده از SFBB یک الزام قانونی نیست، اما داشتن یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مستند بر اساس اصول HACCP یک الزام قانونی است.

چگونه ایزو 9001 به چالش هاي SME کمک مي کند؟

بهره گیری از ایزو 9001 به منظور افزایش سطح کیفی سیستم مدیریت کسب و کار شما یکی از اولین و اساسی ترین نکات برای شروع به فعایت کاری می باشد.اخذ گواهینامه ایزو 9001 این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که با استفاده از رعایت دستورالعمل های آن بهبود کسب و کار محقق و این موضوع سبب رضایت مشتریان نیز خواهد شد.

گواهینامه ایزو 16817

استاندارد ایزو 16817در رابطه با نمای داخلی ساختمان به طراحان ، معماران ، سازندگان و ناظران در اطمینان از آخرین دستاوردها در زمینه های ایمنی ، بهداشتی ، رفاهی و بهره وری ساکنین و کاربران تدوین شده است.