ایزو IWA1

استاندارد ایزو IWA 1 فراهم کننده راهنمایی برای سازمانهای درمانی است که مشغول مدیریت، ارائه، یا نظارت بر خدمات و محصولات درمانی، اعم از آموزش و یا تحقیق، در پروسه ای مداوم به انسان ها، فارغ از نوع، اندازه و محصول یا خدمت ارائه شده هستند.


استاندارد ایزو IWA 1 چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت IWA 1 دستورالعمل هایی برای بهبود فرآیند در سازمان های خدمات درمانی ارائه میکند، این دستورالعمل ها فراتر از الزامات مندرج در استاندارد ایزو 9001 هستند تا اثربخشی و کارایی سیستم مدیریت کیفیت و در نتیجه پتانسیل بهبود عملکرد بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی را در نظر بگیرد. در مقایسه با ایزو 9001، اهداف رضایت مشتری و کیفیت محصول به گونه ای گسترش یافته اند که رضایت طرف های ذینفع و عملکرد سازمان را نیز در بر می گیرند.

در واقع استاندارد IWA 1 راهنمایی های بیشتری را برای هر سازمان خدمات بهداشتی در خصوص مدیریت بهتر، بهبود ارتباط بین کارکنان و بیماران و کاهش خطاهای پزشکی ارائه می دهد. از جمله آموزش و یا تحقیق، در فرآیند پیوستار زندگی برای انسان ها، صرف نظر از نوع، اندازه و محصول یا خدمات ارائه شده. این استاندارد با بهبود فرایندها کیفیت هر نوع مرکز درمانی را افزایش داده که در نتیجه آن رضایت بیماران و ایمنی خدمات پزشکی نیز افزایش می یابد.

این استاندارد توسط سازمان ایزو با همکاری سازمان بهداشت جهانی WHO ابتدا در سال 2001 تدوین شد و سپس در سال 2005 ویرایش شد، اما در حال حاضر لغو شده است.


دامنه کاربرد استاندارد IWA 1

تمامی سازمان های مرتبط با خدمات بهداشتی و درمانی که در زمینه مدیریت و ارائه خدمات و محصولات بهداشتی و درمانی فعالیت می کنند می توانند گواهینامه ایزو IWA 1 را دریافت کنند. دامنه کاربرد این استاندارد شامل مراکز آموزشی و پژوهشی، بیمارستان ها، ادارات و مراکز نظارتی و سایر سازمان های مرتبط بدون در نظر گرفتن نوع، اندازه، محصول و خدمتی که ارائه میکنند و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات دارویی با توجه به اهمیت فرایندها و خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی می باشد. همچنین لازم به ذکر است که الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو IWA 1 در مراکز درمانی به شکل متفاوتی نسبت به سایر صنایع و کسب و کار تفسیر می شوند.


اخذ گواهینامه ایزو IWA 1 چه مزایایی دارد؟

با توجه به اینکه هر سازمانی با هر زمینه کاری از استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 9001 بهره میبرد، اما الزامات این استاندارد در بیمارستان ها و مراکز درمانی نمی تواند به خوبی اجرا شود، به همین دلیل استانداردی برای بهبود کیفیت و کارایی چنین مراکزی ایجاد شد. هدف اصلی از دریافت گواهینامه ایزو IWA 1 نگرش اجرایی به مدیریت کیفیت در مراکز درمانی، بهبود مستمر خدمات، فرایندها، دسترسی راحت و ایجاد اعتماد در بیماران می باشد.

✓ افزایش اثربخشی و کارآمدی خدمات در سازمان

✓ بهبود توانایی کارکنان و محیط کار

✓ فراهم سازی چهارچوبی برای مدیریت سازمان

✓ بهبود نتایج و دست آوردهای پزشکی به وسیله استفاده مداوم از بهترین راهکارها

✓ به خدمت گیری آموخته ها از تجارت های دیگر با استفاده از سیستم های مدیریت کیفیت بالغ

✓ افزایش رضایت مندی بیماران و ایمنی آنها (با کاهش خطای پزشکی)

✓ عملکرد و مستندسازی استانداردسازی شده درمورد بیماری های حاد

✓ ترویج و تشریح واژه نامه و اصلاحات کیفیتی رایج

✓ شناسایی شکاف در امر اعتبار بخشی

✓ کاهش میزان ریسک

✓ کاهش هزینه های کیفیت پایین قبلی


چگونه گواهینامه IWA 1 بگیریم؟

مراکز درمانی و بیمارستان ها علاوه بر گواهینامه ایزو IWA 1 نیاز به دریافت گواهینامه های استاندارد IMS شامل ایزو 9001، 14001 و گواهینامه ایزو 45001 و همچنین گواهی ایمنی و محیط زیست نیز دارند. برای اخذ هر کدام از این گواهینامه ها میتوانید با کارشناسان مجموعه QAL تماس حاصل کنید تا به دقت و با جزئیات برای دریافت ایزو برای بیمارستان ها، کلینیک ها، شرکت های دارویی و درمانی مشاوره تخصصی دریافت کنید.

الزامات استاندارد ایزو IWA 1 :

• اولویت بخشی و تمرکز بر نیازهای بیمار

• ایجاد تعهد، اهداف و چشم انداز مدیریت

• مشارکت دادن تمام کارکنان این سازمان ها برای افزایش کیفیت

• مدیریت فعالیت ها و منابع

• تصمیم گیری بر اساس داده ها

• شناسایی و مدیریت ریسک

گواهینامه ایزو 31000

علاوه بر پرداختن به تداوم عملیاتی، ایزو 31000 سطحی از اطمینان از نظر انعطاف پذیری اقتصادی، شهرت حرفه ای و نتایج زیست محیطی و ایمنی را فراهم می کند.

گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

استاندارد ایزو برای مراکز آموزشی تضمین می کند که هر سازمان یا سیستم مدیریتی آموزشی تمام الزامات استانداردسازی، تضمین کیفیت و ثبات را دارد. در واقع استاندارد IWA2 2007، ایزو 21001:2018، ایزو 29995:2021 و ایزو 9001 رایج ترین گواهینامه های ایزو برای مراکز آموزشی هستند.

مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. ایزو 10668:2010 چارچوبی را برای ارزش گذاری نام تجاری یا برند، شامل اهداف، مبانی ارزش گذاری، رویکردها، روش های ارزش گذاری و منبع یابی داده ها و مفروضات با کیفیت مشخص می کند.

گواهینامه ایزو 16817

استاندارد ایزو 16817در رابطه با نمای داخلی ساختمان به طراحان ، معماران ، سازندگان و ناظران در اطمینان از آخرین دستاوردها در زمینه های ایمنی ، بهداشتی ، رفاهی و بهره وری ساکنین و کاربران تدوین شده است.