گواهینامه ایزو IWA1

استاندارد ایزو IWA 1 فراهم کننده راهنمایی برای سازمانهای درمانی است که مشغول مدیریت، ارائه، یا نظارت بر خدمات و محصولات درمانی، اعم از آموزش و یا تحقیق، در پروسه ای مداوم به انسان ها، فارغ از نوع، اندازه و محصول یا خدمت ارائه شده هستند.


استاندارد ایزو IWA 1 چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت IWA 1 دستورالعمل هایی برای بهبود فرآیند در سازمان های خدمات درمانی ارائه میکند، این دستورالعمل ها فراتر از الزامات مندرج در استاندارد ایزو 9001 هستند تا اثربخشی و کارایی سیستم مدیریت کیفیت و در نتیجه پتانسیل بهبود عملکرد بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی را در نظر بگیرد. در مقایسه با ایزو 9001، اهداف رضایت مشتری و کیفیت محصول به گونه ای گسترش یافته اند که رضایت طرف های ذینفع و عملکرد سازمان را نیز در بر می گیرند.

در واقع استاندارد IWA 1 راهنمایی های بیشتری را برای هر سازمان خدمات بهداشتی در خصوص مدیریت بهتر، بهبود ارتباط بین کارکنان و بیماران و کاهش خطاهای پزشکی ارائه می دهد. از جمله آموزش و یا تحقیق، در فرآیند پیوستار زندگی برای انسان ها، صرف نظر از نوع، اندازه و محصول یا خدمات ارائه شده. این استاندارد با بهبود فرایندها کیفیت هر نوع مرکز درمانی را افزایش داده که در نتیجه آن رضایت بیماران و ایمنی خدمات پزشکی نیز افزایش می یابد.

این استاندارد توسط سازمان ایزو با همکاری سازمان بهداشت جهانی WHO ابتدا در سال 2001 تدوین شد و سپس در سال 2005 ویرایش شد، اما در حال حاضر لغو شده است.


دامنه کاربرد استاندارد IWA 1

تمامی سازمان های مرتبط با خدمات بهداشتی و درمانی که در زمینه مدیریت و ارائه خدمات و محصولات بهداشتی و درمانی فعالیت می کنند می توانند گواهینامه ایزو IWA 1 را دریافت کنند. دامنه کاربرد این استاندارد شامل مراکز آموزشی و پژوهشی، بیمارستان ها، ادارات و مراکز نظارتی و سایر سازمان های مرتبط بدون در نظر گرفتن نوع، اندازه، محصول و خدمتی که ارائه میکنند و تولیدکنندگان و توزیع کنندگان محصولات دارویی با توجه به اهمیت فرایندها و خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی می باشد. همچنین لازم به ذکر است که الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو IWA 1 در مراکز درمانی به شکل متفاوتی نسبت به سایر صنایع و کسب و کار تفسیر می شوند.


اخذ گواهینامه ایزو IWA 1 چه مزایایی دارد؟

با توجه به اینکه هر سازمانی با هر زمینه کاری از استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 9001 بهره میبرد، اما الزامات این استاندارد در بیمارستان ها و مراکز درمانی نمی تواند به خوبی اجرا شود، به همین دلیل استانداردی برای بهبود کیفیت و کارایی چنین مراکزی ایجاد شد. هدف اصلی از دریافت گواهینامه ایزو IWA 1 نگرش اجرایی به مدیریت کیفیت در مراکز درمانی، بهبود مستمر خدمات، فرایندها، دسترسی راحت و ایجاد اعتماد در بیماران می باشد.

✓ افزایش اثربخشی و کارآمدی خدمات در سازمان

✓ بهبود توانایی کارکنان و محیط کار

✓ فراهم سازی چهارچوبی برای مدیریت سازمان

✓ بهبود نتایج و دست آوردهای پزشکی به وسیله استفاده مداوم از بهترین راهکارها

✓ به خدمت گیری آموخته ها از تجارت های دیگر با استفاده از سیستم های مدیریت کیفیت بالغ

✓ افزایش رضایت مندی بیماران و ایمنی آنها (با کاهش خطای پزشکی)

✓ عملکرد و مستندسازی استانداردسازی شده درمورد بیماری های حاد

✓ ترویج و تشریح واژه نامه و اصلاحات کیفیتی رایج

✓ شناسایی شکاف در امر اعتبار بخشی

✓ کاهش میزان ریسک

✓ کاهش هزینه های کیفیت پایین قبلی


چگونه گواهینامه IWA 1 بگیریم؟

مراکز درمانی و بیمارستان ها علاوه بر گواهینامه ایزو IWA 1 نیاز به دریافت گواهینامه های استاندارد IMS شامل ایزو 9001، 14001 و گواهینامه ایزو 45001 و همچنین گواهی ایمنی و محیط زیست نیز دارند. برای اخذ هر کدام از این گواهینامه ها میتوانید با کارشناسان مجموعه QAL تماس حاصل کنید تا به دقت و با جزئیات برای دریافت ایزو برای بیمارستان ها، کلینیک ها، شرکت های دارویی و درمانی مشاوره تخصصی دریافت کنید.

الزامات استاندارد ایزو IWA 1 :

• اولویت بخشی و تمرکز بر نیازهای بیمار

• ایجاد تعهد، اهداف و چشم انداز مدیریت

• مشارکت دادن تمام کارکنان این سازمان ها برای افزایش کیفیت

• مدیریت فعالیت ها و منابع

• تصمیم گیری بر اساس داده ها

• شناسایی و مدیریت ریسک

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.

شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

گواهینامه ارگانیک

مواد غذایی دارای گواهینامه ارگانیک یا طبیعی، بدون دخالت آفت کش ها و کودهای شیمیایی تولید می شود؛ در واقع این روش شیوه ای از کشاورزی است که طی آن در هیچ یک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته بندی، از کود شیمیایی استفاده نمی شود.

مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.