اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحات مربوط به استانداردها و گواهینامه ها نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید. اگر قصد اخذ ایزو و یا آشنایی بیشتر با اصطلاحات آن را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مهم ترین اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو آشنا شوید.


اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

به منظور درک درست از قوانین و روش ها و مراحل اخذ گواهینامه ایزو نیاز به یادگیری اصطلاحات رایجی در این حوزه می باشد که مهم ترین آنها موارد زیر می باشد:

✔ تعریف واژه استاندارد در ایزو

یکی از رایج ترین اصطلاحات که برای دریافت ایزو با آن سر و کار خواهید داشت کلمه استاندارد Standard می باشد، استاندارد مجموعه ای از دستورالعمل ها، مشخصات، رویه های پذیرفته شده، الزامات فنی یا اصطلاحات مورد توافق و مستند برای زمینه های مختلف است که میتواند اجباری یا داوطلبانه باشد. مفهوم استاندارد در ایزو در واقع الگویی یکسان سازی شده و مورد توافق کلیه افراد ذینفع می باشد که بر اساس الزاماتی که برای اخذ ایزو مورد نیاز است، توسط سازمان ایزو تهیه و معرفی می شود.


✔ مفهوم واژه الزامات ایزو

برای دریافت گواهینامه برای هر استاندارد ایزو قواعد و دستورالعمل هایی تهیه و تدوین می شود که تمامی شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها موظف به اجرای آنها می باشند. بنابراین پیش زمینه اخذ هر ایزو رعایت و انجام الزامات و وظایف از پیش تعیین شده می باشد.


✔ تعریف واژه ذینفع

این واژه در واقع کسی را معرفی می کند که یا به صورت شخصی و یا به صورت عضوی از یک ارگان و سازمان تاثیر مستقیم بر روی روند کارها، تولیدات و یا ارائه خدمات را دارد.


✔ تعریف واژه مشتری

یکی از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو، رضایتمندی افرادی است که از تولیدات و یا خدمات سازمان ها بهره می برند. مشتری مداری و رضایت این افراد از اصلی ترین دلایل استانداردهای ایزو می باشد که قصد بهره گیری از خدمات و تولیدات شرکت یا سازمان را دارند.


✔ آشنایی با واژه ممیز و ممیزی ایزو

پس از اخذ ایزو توسط سازمان ها و یا اشخاص، برای بررسی رعایت دستورالعمل های ایزو و انجام بازبینی و بازرسی از این دستورالعمل ها نیاز به مراجعی می باشد که به آن ها ممیز می گویند. در واقع ممیزی ایزو بررسی کردن فعالیت های یک سازمان در جهت تطابق آن با موارد گواهی شده است و موثر بودن یک استاندارد ایزو را تایید می کند.


اصطلاحات مربوط به ایزو


✔ معرفی مشاور و مشاوره ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به رعایت و انجام مرحله به مرحله دستورالعمل هایی می باشد که برای پیاده سازی آنها در شرکت و سازمان باید از مشاورانی در زمینه اخذ ایزو مشورت گرفته شود تا روند اخذ گواهینامه به طور درست و دقیق پیش برود. مراجع صدور گواهینامه ایزو در صورت نیاز می توانند این مشاوران را به شما معرفی نمایند، با دریافت مشاوره ایزو روند صدور گواهینامه را سرعت بخشیده و آن را کارآمدتر میکند.


✔ اصطلاح واژه تامین کننده

بر اساس تولیدات و خدماتی که شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهند نیاز به پشتیبانی و ارائه خدمات و یا مواد اولیه می باشد که این ارگان به تامین کننده معروف می باشد. تامین کننده ها نقش مهمی در اخذ گواهینامه ایزو دارند و برای اجرای درست فرایند استانداردسازی بایستی پیرو دستورالعمل های استاندارد ایزو باشند.


✔ مراجع صدور گواهینامه ایزو

شرکت هایی که به صورت رسمی در حیطه صدور گواهینامه ایزو مشغول به فعالیت هستند را مراجع صدور گواهینامه ایزو می نمایند. این شرکت ها موظف به پیاده سازی کلیه امور استاندارد سازی با توجه به دستورالعمل های سازمان بین المللی ایزو می باشند و متقاضیان به منظور اخذ گواهینامه ایزو باید به این شرکت های مرجع مراجعه نمایند.


✔ تعریف واژه فرایند

برای تولید یک محصول و یا ارائه اصولی خدمات به مشتریان نیاز به اجرای صحیح مراحلی است که این مراحل از بدو شروع تا پایان کار می بایست تابع دستورالعمل هایی باشد، به این روند طراحی شده فرایند گفته می شود. افرادی که به دنبال اخذ ایزو هستند می بایست فرایند ارائه و تولید خود را بر اساس دستورالعمل های استاندارد با توجه به حرفه خود طی نمایند.


✔ تعریف واژه سیستم یا سامانه

یک سازمان یا شرکت دارای مجموعه ای از عنصرهای به هم وابسته می باشد که جهت ارائه خدمات و رسیدن به هدف اصلی به یکدیگر وابسته می باشند، به مجموعه این عناصر در کنار یکدیگر سیستم می گویند.


تعاریف و اصطلاحات زیادی در حوزه استانداردها و گواهینامه ایزو وجود دارد که ما در این مقاله به تعریف مهم ترین آنها پرداختیم. این واژه ها بنیادی ترین اصطلاحاتی است که افراد به منظور اخذ گواهینامه ایزو می بایست درباره آنها اطلاعات داشته باشند. اگر قصد دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت و یا مشاغل خود را داشته باشید، می توانید با مشاوران ما در شرکت QAL در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم به شما داده شوند و روند اصولی اخذ ایزو به شما توضیح داده شود.

اخذ ایزو 10002

با اخذ گواهینامه ایزو 10002 می توان روند رسیدگی به شکایات ، نحوه بهبود مشکلات ، ایجاد برنامه ریزی مدون و دقیق و افزایش بهره وری و توسعه شرکت ها را به نحو احسن اجرا نمود.

گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

استاندارد ایزو برای مراکز آموزشی تضمین می کند که هر سازمان یا سیستم مدیریتی آموزشی تمام الزامات استانداردسازی، تضمین کیفیت و ثبات را دارد. در واقع استاندارد IWA2 2007، ایزو 21001:2018، ایزو 29995:2021 و ایزو 9001 رایج ترین گواهینامه های ایزو برای مراکز آموزشی هستند.

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه های ایزو می تواند تحت شرایط مختلفی رخ دهد، اما این تعلیق نمی تواند بیش از شش ماه باشد، مگر اینکه تمدید شود. در صورتی که اقدامات اصلاحی در بازه زمانی تعیین شده انجام نشده باشد یا کافی نباشد، گواهی ایزو ممکن است پس گرفته یا ابطال شود.

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

استاندارد ایزو 13485 به صراحت انتظارات فعلی سیستم مدیریت کیفیت را برای شرکت های تجهیزات پزشکی توصیف و تعریف می کند و با تضمین کیفیت پایدار در کل چرخه عمر تجهیزات پزشکی، از طراحی و تولید تا دفع، بر ایمنی بیمار تمرکز دارد.

مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.