اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید. اگر قصد اخذ ایزو و یا آشنایی بیشتر با اصطلاحات آن را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مهم ترین آن ها را معرفی نماییم.


به منظور درک درست از روش های اجرا و قوانین اخذ گواهینامه ایزو نیاز به یادگیری اصطلاحات رایجی می باشد که مهم ترین آن ها موارد زیر می باشد:


واژه استاندارد در ایزو

یکی از رایج ترین اصطلاحات که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو با آن سر و کار خواهید داشت کلمه استاندارد یا Standard می باشد. این کلمه در واقع الگویی یکسان سازی سده و مورد توافق کلیه افراد ذینفع می باشد که بر اساس الزاماتی که برای اخذ ایزو مورد نیاز می باشد توسط سازمان ایزو تهیه و معرفی می شود.


تعریف واژه الزامات

برای اخذ گواهینامه ایزو قواعد و دستورالعمل هایی تهیه و تدوین می شود که تمامی شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها موظف به اجرای آن ها می باشند. بنابراین پیش زمینه اخذ ایزو رعایت و انجام نیازها و وظایف از پیش تعیین شده الزامی می باشد.


تعریف واژه ذینفع

این واژه در واقع کسی را معرفی می کند که به شکلی چه به صورت شخص و چه به صورت یک ارگان و سازمان تاثیر مستقیم بر روی روند کارها، تولیدات و یا ارائه خدمات را دارد.


تعریف واژه مشتری

یکی از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو، رضایتمندی افرادی است که از تولیدات و یا خدمات سازمان ها بهره می برند. مشتری مداری و رضایت این افراد از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو می باشد که قصد بهره گیری از خدمات و تولیدات شرکت یا سازمان را دارد.

اصطلاحات گواهینامه ایزو


تعریف واژه ممیز و ممیزی

پس از اخذ ایزو توسط سازمان ها و یا اشخاص، برای بررسی رعایت دستورالعمل های ایزو و انجام بازبینی و بازرسی از این دستورالعمل ها نیاز به مراجعی می باشد که به آن ها ممیز می گویند. روش های انجام و بازبینی های نام برده شده ممیزی نامیده می شود.


مشاور و مشاوره ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به رعایت و انجام مرحله به مرحله دستورالعمل هایی می باشد که برای پیاده سازی آن ها در شرکت و سازمان باید از مشاورانی در زمینه اخذ ایزو مشورت گرفته شود تا روند اخذ گواهینامه به طور درست و دقیق پیش برود. مراجع صدور گواهینامه ایزو در صورت نیاز شرکت و سازمان می توانند این مشاوران را به شما معرفی نمایند.


اصطلاح و واژه تامین کننده

بر اساس تولیدات و خدماتی که شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهند نیاز به پشتیبانی و ارائه خدمات و یا مواد اولیه می باشد که این ارگان به تامین کننده معروف می باشد. تامین کننده ها نقش مهمی در اخذ گواهینامه ایزو دارند و برای اجرای درست فرایند استاندارد سازی بایستی پیرو دستورالعمل های استاندارد ایزو باشند.


مراجع صدور گواهینامه

شرکت هایی که به صورت رسمی در حیطه صدور گواهینامه ایزو مشغول به فعالیت هستند را مراجع صدور گواهینامه ایزو می نمایند. این شرکت ها موظف به پیاده سازی کلیه امور استاندارد سازی با توجه به دستورالعمل های سازمان ایزو می باشند و شرکت ها و سازمان ها به منظور اخذ گواهینامه ایزو می توانند به این شرکت ها مراجعه نمایند.


تعریف واژه فرایند

برای تولید یک محصول و یا ارائه اصولی خدمات به مشتریان نیاز به اجرای صحیح مراحلی است که این مراحل از بدو شروع تا پایان کار می بایست تابع دستورالعمل هایی باشد. به این روند طراحی شده فرایند گفته می شود. افرادی که به دنبال اخذ ایزو هستند می بایست فرایند ارائه و تولید خود را بر اساس دستورالعمل های استاندارد با توجه به حرفه خود طی نمایند.


تعریف واژه سیستم یا سامانه

یک سازمان یا شرکت دارای مجموعه ای از عنصر های به هم وابسته می باشد که جهت ارائه خدمات و رسیدن به هدف اصلی به یکدیگر وابسته می باشند. به مجموعه این عناصر در کنار یکدیگر سیستم می گویند.


تعاریف و اصطلاحات زیادی در حوزه گواهینامه ایزو وجود دارد که ما در این مقاله به مهم ترین آن ها پرداختیم. این واژه ها بنیادی ترین اصطلاحاتی است که افراد به منظور اخذ گواهینامه ایزو می بایست درباره آن ها اطلاعات داشته باشند. اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت و یا مشاغل خود را داشته باشید، می توانید با مشاوران ما در شرکت QAL در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم به شما داده شوند و روند اصولی اخذ ایزو به شما توضیح داده شود.


موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد

گواهینامه ایزو SFBB

غذای امن تر، کسب و کار بهتر: اخذ گواهینامه ایزو Sfbb یعنی دستورالعمل های مدیریت ایمنی مواد غذایی و مقررات بهداشت مواد غذایی در شرکت های کوچک برای رسیدن به غذای سالم تر، کسب و کار بهتر.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

گواهینامه IMS

IMS یا سیستم مدیریت یکپارچه یک پایگاه داده و سیستم مدیریت معاملات است که ابتدا توسط IBM در سال 1968 برای پشتیبانی از برنامه فضایی آپولو ناسا معرفی شد.IMS در واقع ترکیبی از یک سیستم مدیریت کیفیت ، یک سیستم زیست محیطی و یک سیستم بهداشت و ایمنی است که در کنار یکدیگر سیستم مدیریت یکپارچه یا همان IMS را تشکیل می دهند.اخذ گواهینامه سیستم IMS نقش مهمی در افزایش سرعت رشد شرکت ها و همچنین کاهش هزینه های کیفی دارد.

گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

این استاندارد به منظور کمک به موسسه های آموزشی میباشد تا سیستم مدیریت کیفیت بر پایه استاندارد ایزو 9001 را با توجه به شرایط و ویژگی های خاص موسسات طرح ریزی و پیاده سازی نماید.