گواهینامه های ایزو پرکاربرد

ایزو یا ISO که مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد همانند سایر سازمان های جهانی وظایف و مسئولیت هایی را بر عهده دارد. این سازمان هم در حوزه استاندارد سازی یک سازمان بین المللی مشغول فعالیت می باشد. پس می توان گفت این سازمان به دنبال یکسان سازی استاندارد ها در سطح بین المللی می باشد.اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو را داشته باشید در این مقاله به معرفی پرکابردترین گواهینامه های ایزو خواهیم پرداخت.

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود. به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.در این قسمت به پر کاربرد ترین استاندارد ها اشاره خواهیم کرد:


1. گواهینامه ایزو 9001;2015:

گواهینامه ایزو 9001 از رایج ترین و پر استفاده ترین استاندارد ها در بین سایر گواهینامه ایزو می باشد.ایزو 9001;2015 که ویرایش جدید تری نسبت به ایزو 9001 می باشد نگاهی ویژه و دقیق تری به تهدیدات و فرصت ها و ریسک های کسب و کار دارد و به منظور تضمین و مدیریت کیفیت محصول منتشر شده است.مراحل صدور و اخذ ایزو 9001;2015 در تمامی کشور ها یکسان می باشد.


2. گواهینامه ایزو 10002:

این گواهینامه به ایزو 10004 وابستگی دارد و کار آن مدیریت کردن شکایات مشتریان است.همانطور که تامین رضایت مشتری امری مهم است رسیدگی به شکایات آن ها هم به همان اندازه اهمیت دارد.این نکته هم می بایست در نظر گرفت که برای دریافت گواهینامه ایزو 10002 می بایست از قبل گواهینامه ایزو 9001 نیز اخذ شده باشد.


3.گواهینامه ایزو 22000:

وظیفه ی این ایزو در حیطه ی ایمنی مواد غذایی می باشد و به مدیریت آن می پردازد. اکثر شرکت هایی که سر و کار آن ها با تولید مواد غذایی و یا حتی بسته بندی آن ها و حمل نقل مواد غذایی است ملزم به دریافت ایزو22000 می باشند. کار این ایزو در زمینه کاهش آلودگی های غذایی می باشد.از مزایای اخذ گواهینامه ایزو 22000 می توان به کاهش خطرات احتمالی در زمینه آلودگی مواد غذایی ، بالا رفتن اعتبار آن شرکت یا برند و همچنین وجوه این گواهینامه امتیاز مهمی جهت مناقصات محسوب می شود.


4.گواهینامه ایزو 10004:

این ایزو وظیفه ی بررسی میزان رضایت مشتریان از محصول را بر عهده دارند. شرکت هایی که گواهینامه ایزو 10004 به آن ها تعلق می گیرد به عنوان شرکت های که اصول رضایت مشتری را رعایت کرده اند معرفی می شوند.


از مزایای اخذ ایزو 10004 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بالا رفتن میزان خرید توسط مشتریان قبلی

• آگاه سازی نیاز های واقعی مشتریان

• بالا رفتن تعداد مشتریان

• امتیازی مثبت جهت مناقصه با وجود این گواهینامه ایزو


5.گواهینامه ایزو OHSAS 18001:

مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی از وظایف این استاندارد است. این ایزو الزاماتی را در جهت بالا بردن ایمنی محیط کار تعیین کرده است که این کار به جهت کنترل ریسک ها برای بهبود عملکرد شرکت ها است. پیش از اخذ گواهینامه ایزو OHSAS 18001 بهتر است که ایزو 9001 را دریافت نمایید.


از مزایای این استاندارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کم شدن خطراتی که ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی می باشد.

• افزایش روحیه و انگیزه کارکنان بدلیل رعایت نکات ایمنی

• این گواهینامه در هنگام مناقصه یک امتیاز مثبت محسوب می شود.

• معرفی عمومی شرکتی که دارای این گواهینامه است اعتبار آن شرکت را افزایش می دهد.


6. گواهینامه ایزو 45001:

این گواهینامه ایزو می تواند جایگزین ایزو 18001 باشد. این گواهینامه در حیطه شناسایی مخاطرات و روش های جلوگیری از آن و همچنین بهداشت و شغلی فعالیت دارد.عموما اخذ گواهینامه ایزو 45001 همراه با 2 گواهینامه ی ایزو9001 و ایزو 14001 صورت می پذیرد که به آن گواهینامه IMS گفته می شود.این گواهینامه به سبب بالا رفتن روحیه کارکنان ، پیشگیری از به وجود آمدن حادثه در محیط کار و کم کردن خطرات احتمالی به وجود آممده است.


7.گواهینامه ایزو 14001:

از دیگر گواهینامه ایزو رایج می توان به این گواهینامه اشاره کرد که در زمینه ی مدیریت زیست محیطی فعالیت دارد.این گواهینامه هم پیش نیازش ایزو 9001 می باشد که می بایست اول آن را اخذ نمود و یا به طور همزمان این دو را اخذ کرد.از کاربرد های این ایزو می توان به کاهش آلودگی هایی همچون آب و خاک وهوا و همچنین آلودگی صوتی اشاره نمود.


8.گواهینامه HSE:

این گواهینامه ایزو به این معنا می باشد که شرکتی که آن را اخذ می نماید می بایست تمامی چهارچوب های آن را که در زمینه ی ایمنی محیط زیست و بهداشت شغلی است رعایت نماید.در گواهینامه HSE ایمنی محیط زیست مد نظر می باشد و به صورت مکمل در کنار استاندارد هایی نظیر ایزو 14001 و ایزو 18001 جهت پیاده سازی کامل آن ها می باشد.


9.گواهینامه ی IMS:

این ایزو متشکل از سه ایزو یعنی ایزو 9001 ،ایزو 14001 و ایزو 45001 می باشد و کار آن یکپارچه سازی این سه ایزو می باشد.علاوه بر آن ،اخذ گواهینامه IMS شکاف ها و ایراداتی که به وسیله حل آن ها سیستمی یکپارچه بدست خواهد آمد را مورد بررسی قرار می دهد.


گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.

اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

گواهینامه ایزو 17020

دامنه کاربرد این استاندارد در زمینه ارزیابی، بازبینی و نهایتا صدور گواهینامه ایزو 17020 برای سازمانهای تائید صلاحیت شده و انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده از سوی مراجع تائید صلاحیت می باشد.

گواهینامه ایزو 50001

ایزو 50001 شامل تمام اقداماتی است که دربرگیرنده طرح ریزی،برنامه ریزی،اجرا و کنترل مؤثر با اطمینان از حداقل مصرف انرژی برای انجام فعالیت های سازمان است.همچنین سیستم مدیریت انرژی به سازمانها کمک می کند تا به صورت مستمر و منظم نسبت به بهبود عملکرد انرژی در قبال الزامات قانونی و سایر قوانین اقدام نمایند. سیستم مدیریت انرژی ایزو 50001 ، بر مبنای مدل بهبود مستمر