گواهینامه IMS

IMS یا سیستم مدیریت یکپارچه یک پایگاه داده و سیستم مدیریت معاملات است که ابتدا توسط IBM در سال 1968 برای پشتیبانی از برنامه فضایی آپولو ناسا معرفی شد.IMS در واقع ترکیبی از یک سیستم مدیریت کیفیت ، یک سیستم زیست محیطی و یک سیستم بهداشت و ایمنی است که در کنار یکدیگر سیستم مدیریت یکپارچه یا همان IMS را تشکیل می دهند.اخذ گواهینامه سیستم IMS نقش مهمی در افزایش سرعت رشد شرکت ها و همچنین کاهش هزینه های کیفی دارد. این سیستم ها ، سیستم های جداگانه ای نیستند که بعد ها به هم پیوند داده شوند، بلکه با ارتباطات یکپارچه می شوند تا فرآیندهای مشابه به صورت یک سیستم یکسان بکار گرفته شوند.


اخذ گواهینامه IMS برای شرکت ها

خود گواهینامه IMS به تنهایی اعتباری ندارد و شرکت ها در کنار این ایزو می بایست اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 9001 ، ایزو 14001 و ایزو 45001 (که جایگزین ایزو 18001 محسوب می شود) هم نمایند و می بایست کلیه موارد اشاره شده برای یک سازمان صادر گردد تا بتوان گفت که آن سازمان دارای گواهینامه ی IMS می باشد.


در حقیقت اخذ ایزو سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) ترکیبی از تمام اجزای مرتبط یک کسب و کار را با یک سیستم برای مدیریت و عملیات آسان تر پیوند می دهد.در شرکت QAL این گواهینامه جز آخرین ورژن ارائه شده توسط سازمان بین المللی ایزو می باشد.


برای اخذ گواهینامه مدیریت یکپارچه IMS، مهم است که سازمان شما دارای سیستم مدیریت کیفیت خوبی باشد که نه تنها با استاندارد های ایزو هماهنگ است ، بلکه باعث بهبود فرایند تجاری سازمان نیز بشود.گواهینامه IMS در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد برای همین است که در بین سایر گواهینامه های ایزو متقاضی بیشتری دارد . این سیستم ، در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هم مورد استفاده قرار می گیرد ، مخصوصا با توجه به اینکه دارای بخش زیست محیطی و بهداشت و ایمنی است ، کاملا برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی لازم و موثر می باشد .


بررسی تک به تک اجزای گواهینامه IMS

اولین و مهم ترین اجزای این گواهینامه ، گواهینامه ایزو 9001 یا همان گواهینامه مدیریت کیفیت می باشد. داشتن این ایزو برای هر شرکت و سازمانی جز اصلی ترین اولویت ها محسوب می شود. با اخذ گواهینامه ایزو 9001 می توان یک ارتباط دو طرفه ایده آل بین شرکت ها و مشتریان به منظور افزایش سطح کیفی محصولات برقرار نمود تا خدمات ارائه شده از بالاترین سطح کیفی برخوردار باشند.

اخذ گواهینامه IMS


اخذ گواهینامه ایزو 14001 که مربوط به سیستم مدیریتی زیست محیطی می باشد از دیگر ارکان این گواهینامه است که با در اختیار داشتن آن می توان از نظر ارائه خدمات با توجه به حفاظت محیط زیست سبب ایجاد محیطی سالم در سازمان شد.این بدین معناست که شرکت هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو 14001 می شوند ، کلیه خدمات خود را بر پایه حفاظت از محیط زیست اجرا می نمایند.


استاندارد بعدی که شامل گواهینامه IMS می شود ، گواهینامه 45001 است که این استاندارد مربوط به ایجاد ایمنی و سلامت محیط کار است.شرکت ها با اخذ ایزو 45001 بر اساس خطرات مربوط به مشاغل ، احتمال ایجاد آسیب های فیزیکی و بهداشتی به کارکنان را به حداقل رسانده و با این کار می توان خیال پرسنل را از آسیب ها راحت و در نتیجه شاهد ارائه خدمات بهتر از آن ها خواهیم بود.


آیا گواهینامه IMS با HSE یکسان است؟

هردوی این گواهینامه ها شامل مجموعه ای از گواهینامه های مختلفی هستند که بر اساس نیاز می بایست نسب به اخذ آن ها اقدام کرد. در حقیقت گواهینامه HSE سامل گواهینامه های ایزو 14001 و ایزو 45001 است که می توان تفاوت استاندارد HSE و IMS را تنها در اخذ گواهینامه ایزو 9001 در استاندارد IMS نامید.در گواهینامه HSE نیازی به صدور گواهینامه ایزو 9001 یا همان سیستم مدیریت کیفیت نمی باشد. بنابراین می توان گفت با در اختیار داشتن گواهینامه IMS ، کلیه الزامات گواهینامه HSE را سازمان در اختیار خواهد داشت.


برای صدور گواهینامه IMS نیاز به چه ورژن هایی از گواهینامه ها است؟

همانطور که می دانید استاندارد ها در طی گذشت سال ها نیازمند تغییراتی هستند که این تغییرات موجب ایجاد ورژن های مختلفی در گواهینامه ها می شود. امروزه به منظور اخذ گواهینامه IMS نیاز به صدور گواهینامه ایزو 9001:2015 ، ایزو 14001:2015 و ایزو 45001:2018 است که هر سه آن ها آخرین ورژن و تغییرات را دیده اند.


گواهینامه IMS مناسب چه مشاغلی است؟

با توجه به اینکه این گواهینامه ترکیبی از 3 گواهینامه اصلی می باشد ، از آن می توان در کلیه واحد های صنفی ، شرکت های پیمانکاری و یا عمرانی همچون صنایع نفت و گاز ، پتروشیمی و... استفاده نمود.


در پایان چنانچه قصد اخذ گواهینامه IMS برای شرکت یا سازمان خود را داشته باشید ، می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL جهت راهنمایی بیشتر در زمینه اخذ گواهینامه در ارتباط باشید تا همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.


استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.

گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران

گواهینامه ایزو 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.

HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند

ISO TS 29001

ISO / TS 29001 الزاماتی را در حوزه سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی، توسعه، تولید، نصب و خدمات محصولات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند. در ادامه توضیحاتی در خصوص اخذ گواهینامه ایزو ISO / TS 29001 ارائه خواهیم داد.