نشان CE - گواهینامه CE

کلمه CE بر روی بسیاری از محصولات معامله شده در بازار های منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مشاهده می شود. EEA شامل کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ است. سوئیس عضو بازار EFTA است، اما نه عضو اتحادیه اروپا با این حال، هنوز بخشی از این بازار است.در اختیار داشتن این علامت همچون اخذ گواهینامه ایزو برای افزایش سطح کیفی محصولات و افزایش فروش آن ها به دلیل اطمینان خریداران امتیاز مهمی محسوب می شود.


علامت CE نشان می دهد که محصولاتی که در EEA به فروش می رسند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند تا شرایط ایمنی، سلامتی و حفاظت از محیط زیست را بالا ببرند.


هنگامی که یک تلفن جدید، یک خرس عروسکی یا یک تلویزیون در داخل EEA خریداری می کنید، می توانید علامت CE را بر روی آن ها پیدا کنید.با تایید مارک CE برای یک محصول، تولید کننده اعلام می کند که محصول مطابق تمام الزامات قانونی برای مارک CE است و می تواند در سراسر EEA به فروش برسد این نیز در مورد محصولات ساخته شده در کشورهای دیگر که در EEA به فروش می رسد، اعمال می شود .مزیت CE Marking هم برای کسب و کارها و هم برای مصرف کنندگان در داخل EEA می باشد.

اخذ نشان CE


علامت CE (نشان CE) چیست؟

علامت CE نمادی است که در بالا نشان داده شده است. حروف "CE" اختصار عبارت فرانسه "Conformité Européene" است که به معنای "سازگاری اروپایی" است. اصطلاح اولیه مورد استفاده "علامت EC" بود و در سال 1993 به طور رسمی جایگزین شده است. "CE Marking" در حال حاضر در تمام اسناد رسمی اتحادیه اروپا استفاده می شود. "CE Mark" نیز در حال استفاده است، اما این اصطلاح رسمی نیست.


علامت CE بر روی یک محصول، اعلام تولید کننده است که محصول مطابق با الزامات اساسی قوانین مربوط به سلامت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست اروپا است. این قوانین اصطلاحا Product Directives نامیده می شوند.Product Directives شامل قوانین اصلی و استانداردهای هماهنگ است و استانداردهای هماهنگ شامل مشخصات فنی هستند که توسط چندین سازمان استاندارد ایزو اروپا (CEN، CENELEC و غیره) ایجاد شده است.CEN برای کمیته اروپایی استاندارد سازی است.CENELEC مخفف کمیته اروپایی استاندارد سازی الکتروتکنیک است.


علامت گذاری CE بر روی یک محصول به مقامات دولتی نشان می دهد که محصول به احتمال زیاد به طور قانونی در بازار در کشورشان قرار گرفته است.علامت گذاری CE بر روی محصول تضمین می کند که محصول در بازار مشترک EFTA و اتحادیه اروپا (از جمله 30 کشور EEA ) می تواند به فروش برسد و همچنین باعث حذف محصولات غیر مجاز می شود.


علاوه بر اینکه بیشتر دستورالعمل ها در حال اجرایی شدن هستند، محصولات بیشتری نیاز به داشتن CE مارک برای دسترسی به بازار EFTA و اتحادیه اروپا دارند.این موضوع برای اخذ گواهینامه ایزو همچون اخذ ایزو 9001 و سایر گواهینامه های مرتبط با کیفیت کالا صدق می کند. با این حال، بسیاری از صادرکنندگان غیر اتحادیه اروپا هنوز هم در مورد این واقعیت و تاثیر آن در کسب و کار خود بی اطلاع هستند.


محصولات دارای علامت CE می توانند بدون محدودیت در EEA به فروش برسند

مصرف کنندگان از سطح یکسان سلامت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست در سراسر منطقه اقتصادی اروپا بهره مند می شوند.مارک CE بخشی از قانون هماهنگ سازی اتحادیه اروپا است که عمدتا توسط اداره کل بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و SME ها اداره می شود.علامت CE برای محدود کردن مواد خطرناک توسط اداره کل محیط زیست اداره می شود.


نکات مهم:

• همه محصولات نباید دارای مارک CE باشند.

• این نشان تنها برای اکثر محصولاتی که تحت پوشش دستورالعمل های جدید قرار می گیرند، اجباری است.

• مارک CE برای محصولات دیگر ممنوع است.

• توجه داشته باشید که مارک CE نشان نمی دهد که یک محصول توسط اتحادیه اروپا یا یک مقام دیگر تأیید شده است

• CE منشأ یک محصول را نیز نشان نمی دهد.


تولید کنندگان :

تمامی تولیدکنندگان نقش بسیار مهمی در اطمینان از اینکه محصولاتی که در بازار EEA (منطقه اقتصادی اروپا) عرضه و توزیع می شوند ایمن هستند را ایفا می کنند.


همه تولید کنندگان مسئول بررسی این موضوع هستند که محصولاتشان با شرایط ایمنی، بهداشت و محیط زیست اتحادیه اروپا مطابقت دارند. این مسئولیتی سازنده، برای انجام ارزیابی انطباق، ایجاد پرونده فنی، صدور گواهینامه ایزو اتحادیه اروپا و تطبیق مارک CE با یک محصول است. فقط پس از طی این مراحل تولید کننده می تواند محصول تولیدی خود را در بازار EEA (منطقه اقتصادی اروپا) به فروش برساند.بنابراین برای اخذ گواهینامه ایزو در کشورهای اروپایی در اختیار داشتن CE امری ضروری محسوب می شود.


اگر شما هم یک تولید کننده هستید، می بایست از این شش مرحله برای اختصاص مارک CE به محصول خود پیروی کنید:

1. شناسایی قوانین قابل اجرا و استانداردهای هماهنگ با محصول تولیدی خود

2. بررسی الزامات خاص مرتبط با محصول تولیدی خود

3. شناسایی اینکه آیا یک ارزیابی مستقل انطباق (توسط یک سازمان اعلام شده) ضروری است؟

4. آزمایش محصول و بررسی انطباق آن

5. تهیه اسناد و مدارک فنی لازم

6. گزینه CE را علامت بزنید و EU Declaration of Compliance (اعلامیه اتحادیه اروپا) را تهیه کنید.


این شش مرحله ممکن است بر اساس محصولات مختلف، متفاوت باشد زیرا روش ارزیابی انطباق آنها متفاوت هست. تولید کنندگان نباید علامت CE را به محصولاتی که تحت مجوز یكی از دستورالعمل ها برای تأیید آن قرار نگرفته اند ، قرار دهند.


برای محصولاتی که خطرات ایمنی بالایی دارند مانند دیگ های گاز یا اره برقی، ایمنی را نمی توان تنها توسط تولید کننده بررسی کرد. در این موارد، یک سازمان مستقل، مخصوصا یک سازمان اعلام شده توسط مقامات ملی، باید بررسی ایمنی را انجام دهد. یک تولید کننده تنها زمانی میتواند علامت CE را به محصول خود اختصاص دهد که تمامی مراحل ذکر شده انجام شده باشد.

نشان CE


گروه محصولات تحت پوشش استاندارد CE

✔ دستگاه های پزشکی ایمپلنت فعال

✔ لوازم خانگی با سوخت گازی

✔ تاسیسات راه آهن طراحی شده برای حمل افراد

✔ محصولات ساختمانی

✔ طراحی محصولات محیط زیستی مرتبط با انرژی

✔ لوازم سازگاری الکترومغناطیسی

✔ تجهیزات و سیستم های حفاظتی در نظر گرفته شده برای استفاده از جو پتانسیل انفجاری

✔ مواد منفجره برای کاربردهای مدنی

✔ دیگ های آب گرم

✔ دستگاه های تشخیصی in vitro

✔ آسانسور

✔ ولتاژ پایین

✔ دستگاه

✔ ابزار اندازه گیری

✔ دستگاه های پزشکی

✔ انتشار نور در محیط زیست

✔ ابزار توزین غیر اتوماتیک

✔ تجهیزات حفاظتی شخصی

✔ تجهیزات فشار

✔ پیروئیت

✔ تجهیزات رادیویی

✔ صنایع تفریحی

✔ محدودیت مواد خطرناک در تجهیزات برق و الکترونیک

✔ ایمنی اسباب بازی ها


اصول کلی استاندارد CE

1- گواهینامه CE باید فقط توسط سازنده یا نماینده مجاز خود همچون اخذ ایزو تهیه شود.

2- CE مارک باید فقط به محصولاتی که برچسب آن توسط قوانین هماهنگ سازمانی خاص تهیه شده است، اعمال شود و نباید به هیچ محصول دیگری اعمال شود.

3- با داشتن نشانCE مارک ، تولید کننده نشان می دهند که مسئولیت محصول را با تمام الزامات قابل اجرا که در قوانین مربوط به هماهنگ سازی مربوط به هماهنگی انجمن مطرح شده پذیرفته اند .

4- نشان CE باید علامت گذاری شده باشد که نشان دهنده انطباق محصول با الزامات قابل اجرا از قوانین مربوط به هماهنگی در اتحادیه اروپا باشد .

5- تایید محصولی دارای نشان CE که ممکن است با داشتن علائم روی آن شخص ثالث را از معنی نشان CE گمراه کند ، ممنوع است و همچنین هر علامت دیگری که به محصول اضافه شود و ممکن باشد که دید، خوانایی و معنای CE را عوض کند .

6- کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید اجرای صحیح الزلمات حاکم بر CE مارک را تضمین کنند و در صورت استفاده نادرست از نشان CE اقدامات مناسب انجام دهند.


کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین مجازاتی برای نقض قوانین تعیین می کنند که ممکن است شامل تحریم های کیفری برای نقض جدی باشد.این مجازات ها باید با جدی بودن جرم مطابقت داشته باشند و یک عامل بازدارنده موثر علیه استفاده نادرست باشد.


در پایان چنانچه قصد اخذ گواهینامه ایزو مرتبط به مشاغل خود و یا CE مارک را داشته باشید می توانید جهت مشاوره و یا پاسخ به هرگونه ابهام با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

اخذ گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.