اخذ ایزو 10004:2012


ISO 10004: 2012 رضایت مشتری - نظارت و اندازه گیری

ایزو 10004 راهنمایی هایی را برای اجرای فرآیندهای نظارت و ارزیابی رضایت مشتری تعریف و ارائه می دهد
ISO 10004 برای استفاده درهمه سازمان ها صرف نظر از نوع، اندازه یا محصول ارائه شده است.

مفهوم رضایت مشتری:

رضایت مشتری توسط شکاف بین انتظارات مشتری و درک مشتری از محصول ایجاد می شود  و برای رسیدن به رضایت مشتری، ابتدا باید سازمان انتظارات مشتری را درک کند.
این انتظارات ممکن است صریح باشد یا به طور کامل بیان نشده باشد


سازمان برای براوردن رضایت مشتری باید اهداف زیر را دنبال کند:

• شناسایی انتظارات مشتری؛
• جمع آوری اطلاعات رضایت مشتری
• تجزیه و تحلیل داده های رضایت مشتری؛
• ارائه بازخورد برای بهبود رضایت مشتری؛
• نظارت بر رضایت مشتری 

مزایای ایزو 10004:

• کسب اطلاعات در مورد انتظارات جدید مشتری
• تبدیل شکایات به رضایت شاکی و سازمان
• شناسایی روند و در نتیجه از بین بردن علل شکایت
• رویکرد مشتری مداری متمرکز برای حل شکایات
• تشویق پرسنل به بهبود مهارت های خود در کار با مشتریان
• مبنایی برای بررسی و تجزیه و تحلیل مستمر روند رسیدگی به شکایات

ایزو 10004 مربوط به هر سازمانی است که مایل ارائه خدمات فراتر از انتظارات مشتری است و یک الزام اساسی برای کسب و کارهای مختلف  چه در بخش خصوصی، چه در بخش عمومی می باشد.