گواهینامه ایزو SFBB

اگر به دنبال روشی کاملاً سازگار برای حفظ سوابق بهداشتی مواد غذایی خود هستید، به استاندارد SFBB نگاه کنید. قانون ایمنی مواد غذایی از شما می خواهد که کارهایی را که انجام می دهید بنویسید و چه سوابقی را نگه دارید تا مطمئن شوید که غذای شما برای خوردن ایمن است.

استاندارد SFBB چیست؟

SFBB یک ابزار ساده است که توسط آژانس استانداردهای غذایی (FSA) برای کمک به کسب و کارهای کوچک برای پیروی از ماده 5 مقررات حفظ شده (EC) شماره 852/2004 توسعه یافته است. این قانون، کسب وکارهای مواد غذایی را ملزم می کند که رویه های مدیریت ایمنی غذا را بر اساس اصول نقاط کنترل بحرانی تجزیه و تحلیل خطر (HACCP) اجرا کنند. این استاندارد همه مشاغل مواد غذایی را ملزم می کند که یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مستند داشته باشند و این رویه ها باید بر اساس اصول ایزو HACCP باشد. به این ترتیب، استفاده از SFBB یک الزام قانونی نیست، اما داشتن یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مستند بر اساس اصول HACCP یک الزام قانونی است.

استاندارد SFBB می تواند توسط مشاغل کوچک مواد غذایی استفاده شود تا به آنها کمک کند تا با این الزام مطابقت داشته باشند. با استفاده از SFBB، کسب و کارها نه تنها می توانند از مقررات ایمنی مواد غذایی پیروی کنند، بلکه می توانند شهرت خود را بهبود بخشند و خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را کاهش دهند. تکمیل SFBB ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما برای اطمینان از ایمنی مشتریان و موفقیت یک تجارت مواد غذایی ضروری است.


غذای امن تر، کسب و کار بهتر Safer Food, Better Business

اخذ گواهینامه ایزو SFBB یعنی دستورالعمل های مدیریت ایمنی مواد غذایی و مقررات بهداشت مواد غذایی در شرکت های کوچک برای رسیدن به غذای سالم تر، کسب و کار بهتر. تمامی افرادیکه در کسب و کار مربوط به مواد غذایی هستند میبایست خودشان و کارکنانشان بهداشت شخصی مناسبی داشته باشند. این استاندارد اطلاعاتی به ما می دهد که چگونه مطمئن شویم که کارمندان سازمان و مواد غذایی که در خدمت ما قرار داده اند، ایمن هستند. SFBB یک سیستم برگه اطلاعات ساده است که نشان می دهد چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که خطرات بالقوه در یک تجارت مواد غذایی را می توان به طور ایمن کنترل کرد؛ غذای ایمن و در نتیجه آن کسب و کار بهتر شامل موارد و اطلاعات زیر است:

•  آلودگیهای متقابل

•  تمیز کردن

•  منجمد کردن مواد غذایی

•  پخت و پز

•  مدیریت با استفاده از بررسی روزانه عملکرد مجموعه


دریافت استاندارد SFBB چه مزایایی دارد؟

گواهینامه ایزو SFBB حتی برای کودکستان ها و خانه های مراقبت از سالمندان نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. در هر بسته SFBB سازمانها، اطلاعات خاصی برای الزامات مختلفی که در آن سازمان است، وجود دارد. روند دریافت گواهینامه SFBB کاربردی و آسان بوده و دریافت آن مزایای زیادی دارد، این موارد عبارتند از:

1. اطمینان از رعایت مقررات بهداشت مواد غذایی.

2. نشان دادن اینکه غذا را ایمن درست می کنید.

3. راهی برای آموزش کارکنان در روش های ایمن.

4. حفظ شهرت کسب و کار شما.

5. افزایش یا حفظ رتبه بهداشت مواد غذایی.

6. بهبود کسب و کار با کاهش هدر رفت مواد غذایی.


الزامات دریافت گواهی SFBB

برخی از الزامات گواهینامه SFBB قبل از شروع کار با مواد غذایی :

✓ همیشه دست های خود را بشویید.

✓ لباس های تمیز بپوشید.

✓ حتما کلاه بذارید.

✓ اگر دچار مشکلاتی مانند استفراغ و یا اسهال هستید، به مدیر خود اطلاع داده و اصلا به مواد غذایی دست نزنید.

✓ ساعت و جواهرات و یا هر چیزی که داخل دستتان دارید را خارج کنید.

✓ حتما لباس مخصوص کار داشته باشید.

و هنگامی که کار با مواد غذایی را شروع میکنید باید از الزامات زیر پیروی کنید:

✓ سیگار کشیدن ممنوع.

✓ خوردن و نوشیدن ممنوع.

✓ دست زدن به صورت، سرفه یا عطسه ممنوع.


گواهینامه SFBB برای چه کسانی مناسب است؟

استاندارد SFBB برای مشاغل کوچک است و به طور کلی در کارهای زیر توصیه می شود:

•  کترینگ ها و پخش غذای آماده

•  خرده فروشان

•  کافه و رستوران ها

•  مراکز مراقبت کودکان

•  خانه سالمندان

•  بخش های آشپزخانه دانشگاه ها و مدارس

•  هتل ها


SFBB چگونه کار می کند؟

استاندارد SFBB به دو بخش کلیدی تقسیم می شود، بخش اول شامل روش های ایمن (مانند تمیز کردن، روش های منجمد کردن، پخت و پز و مدیریت) است. برای این روش های ایمن، یک کسب وکار باید دستورالعمل ها را دنبال کند و هر روش ایمن را به گونه ای تکمیل کند که نشان دهنده کارهایی باشد که در کسب و کارشان انجام می دهند. این روش های ایمن می توانند به عنوان ابزاری مفید برای آموزش کارکنان نیز عمل کنند. بخش دوم شامل یک دفترچه است که در آن یک تجارت مواد غذایی باید سوابق خود را نگه دارد.

برای تعیین رتبه بهداشت مواد غذایی سه حوزه کلی در نظر گرفته می شود،

1- اقدامات بهداشتی مواد غذایی. (یعنی مواد غذایی تا چه حد بهداشتی نگهداری می شود؟) این شامل نحوه تهیه، پختن، گرم کردن مجدد، خنک شدن و نگهداری غذا می شود.

2- وضعیت فیزیکی محل. این شامل تمیزی، چیدمان، روشنایی، تهویه، کنترل آفات و سایر امکانات است.

3- مدیریت ایمنی غذا یا اعتماد به مدیریت (یعنی ایمنی غذا چگونه مدیریت می شود؟) این شامل فرآیندها، سیستم ها و آموزش کارکنان است که برای اطمینان از ایمن نگه داشتن غذا و رعایت استانداردهای بهداشتی خوب مواد غذایی وجود دارد.


نشان CE

کلمه CE بروی بسیاری از محصولات معامله شده در بازار های منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مشاهده میشود. نشان CE نشان می دهد که محصولاتی که در EEA به فروش می رسند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند تا شرایط ایمنی، سلامتی و حفاظت از محیط زیست را بالا ببرند.

گواهینامه نشان حلال

گواهینامه ایزو حلال HALAL توسط شرکت های تولید کننده مواد غذایی گواه بر این است که مسلمانان می توانند از این مواد غذایی استفاده نمایند. اخذ گواهینامه ایزو در ارتباط با حلال بودن مواد غذایی، تائید می کند که ترکیبات بکار برده شده در محصول حلال از نظر اسلامی مجاز هستند و محصول عاری از هر گونه فرآورده های حرام می باشد.

5s یا نظام آراستگی محیط کار

5S نام یک روش سازمانی در محل کار است که از لیستی از پنج کلمه ی ژاپنی استفاده می کند. ااین نظام آراستگی محیط کار در واقع نحوه سازماندهی فضای کاری برای کارآیی و بهره وری را با شناسایی و ذخیره سازی مورد استفاده قرار می دهد.

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. ایزو 10668:2010 چارچوبی را برای ارزش گذاری نام تجاری یا برند، شامل اهداف، مبانی ارزش گذاری، رویکردها، روش های ارزش گذاری و منبع یابی داده ها و مفروضات با کیفیت مشخص می کند.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

گواهینامه HACCP چيست؟

HACCP یا سیستم کنترل نقطه بحرانی تجزیه و تحلیل خطر یک سیستم کنترل فرایند است که خطرات را شناسایی می کند ممکن است در فرآیند تولید مواد غذایی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع خطرات در هر مرحله از فرآیند را کاهش می دهد.