اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

آشنايي با   IATF 16949

گواهینامه ایزو IATF16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949: 2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS)  را براي بخش خودرو مشخص مي کند.

ایزو 16949 ابتدا در سال 1999 براي ايجاد هماهنگي طرح هاي مختلف ارزيابي و استاندارد ایزو در سراسر جهان در زنجيره تامين بخش صنعت خودرو ايجاد شد.

 تمرکز اصلي استاندارد ایزو IATF 16949  توسعه سيستم مديريت کيفيت است که براي بهبود مستمر، تاکيد بر پيشگيري از نقص و کاهش تنوع و اتلاف  در زنجيره تامين را فراهم مي کند.این استاندارد، همراه با الزامات خاص مشتري (CSR)، الزامات QMS را براي قطعات توليد، خدمات و / يا لوازم جانبي خودرو تعريف مي کند.

گواهینامه ایزوIATF 16949: 2016  يک استاندارد QMS مستقل است که کاملا با ساختار و الزامات ISO 9001: 2015 سازگار است , بنابراين، IATF 16949  نمي تواند به تنهايي به عنوان يک سيستم مستقل اجرا شود، بلکه بايد به عنوان مکمل و به همراه ISO  9001: 2015  اجرا شود.

پس از  1 اکتبر 2017، نمی توان ممیزی ایزو 16949 را انجام داد و سازمان ها طبق الزامات ،در راستاي چرخه آديت و با توجه به زمان بندي مشخص بايد IATF جديد را اجرا کنند.

 براي تغيير ورژن جديد بايد يک مميزي مجدد و زمان اضافي براي بررسي مستندات باشد. کليه عمليات پشتيباني در سايت يا در يک مکان از راه دور بايد در روند تغيير و بروزرساني قرار گيرد.


مزایای سيستم مديريت کيفيت مبتني بر IATF 16949:

·        روشی برای اينکه چگونه يک سازمان بتواند نيازهاي مشتريان و ساير سهامداران خود را برآورده کند

·        ایجاد بهبود مستمر

·        سازمانها با تعریف اهداف  به طور مداوم فرآيندهاي خود را بهبود ميبخشند

·        تاکيد بر پيشگيري از  نقص

·        شامل الزامات خاص و ابزار اصلي از صنعت خودرو است

·        برنامه ريزي پيشرفت کيفيت محصول (APQP)

·        تجزيه و تحليل اثرات (FMEA)

·        کنترل فرآيند آماري (SPC)

·        تجزيه و تحليل سيستم هاي اندازه گيري (MSA)

·        کاهش اتلاف در زنجيره تامين

·        مستند سازي و پياده سازي سياست هاي شرکت

موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

نیازی به شرایط خاصی برای اخذ گواهینامه ایزو نمیباشد.هرشرکتی دارای دفترمرکزی ویا ودرحال کار میتواند گواهینامه ایزو دریافت نماید.تعداد پرسنل ، حجم سازمان ، تعداد فرآیندهای اجرایی ، نقش بسزایی درراستای پیاده سازی ایزو و درنهایت اخذ گواهینامه ایزو دارند.

اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025 توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.

اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .

ایزو چیست ؟

در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل هماهنگی و هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» بود. از این پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.