درباره گواهینامه ایزو چه میدانید؟

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از مهم ترین مسائل برای هر نهاد ، سازمان یا صنایع می باشد.این سازمان از طریق اعضای آن، کارشناسانی را تربیت می کند تا دانش و توسعه استانداردهای بین المللی را به طور داوطلبانه و بر اساس توافق بر پایه ای که از تغییرات و نوآوری پشتیبانی کند و راه حل هایی را برای چالش های جهانی ارائه نمایند را در هر سازمانی اجرائی نمایند. به طور کلی اصلی ترین وظیفه سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو وضع قوانین برای انواع مشاغل و صنایع می باشد و تمامی این صنایع فعالیت های خود را می بایست بر اساس استانداردهای تعریف شده انجام دهند.اگر قصد اخذ گواینامه ایزو را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.


استاندارد چیست؟

استانداردهای بین المللی یکسری الزامات را در سازمان ها پیاده سازی می کنند. آنها برای محصولات، خدمات و سیستم ها، به منظور اطمینان از کیفیت، ایمنی و کارایی، مشخصات کلاس جهانی را توضیح داده و بستری را جهت تسهیل تجارت بین المللی هر سازمانی فراهم می نمایند.سازمان جهانی ایزو ، تعداد 21991 گواهینامه ایزو را معرفی نموده که تمامی آنها تقریبا در هر سازمانی با هر نوع فعالیتی شامل فناوری، ایمنی مواد غذایی، کشاورزی و مراقبت های بهداشتی از آنها استفاده می کنند. استاندارد های بین المللی ایزو تمامی بخش های یک سازمان را تحت تاثیر خود قرار می دهند و برای اخذ ایزو می بایست دستورالعمل های لازمه را اجرا نمود.


تاریخچه ایزو:

داستان ایزو از جایی شروع شد که در سال 1946 هنگامی که نمایندگان 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن ملاقات کردند و طی آن تصمیم گرفتند یک سازمان جدید بین المللی برای تسهیل هماهنگی بین المللی و اتحاد استانداردهای صنعتی ایجاد کنند که در نتیجه آن در 23 فوریه 1947 این سازمان جدید با نام ایزو ISO رسما شروع به فعالیت کرد. از آن زمان به بعد، سازمان جهانی ایزو بیش از 21991 استاندارد بین المللی را که شامل تقریبا تمامی جنبه های تکنولوژی و تولیدی هست را منتشر کرده است.

اخذ گواهینامه ایزو


امروزه سازمان جهانی ایزو تعداد 162 کشور و 778 واحد فنی را برای مراقبت از توسعه استانداردها را در اختیار گرفته است و بیش از 135 نفر به طور روزانه برای دبیرخانه مرکزی ایزو در ژنو سوئیس کار می کنند.


از آنجا که "سازمان بین المللی استاندارد سازی" مخفف های مختلف در زبان های مختلف  ISO)به زبان انگلیسی( OIN در فرانسوی) برای سازمان بین المللی عادی سازی دارد به همین دلیل  بنیانگذاران این مجمع جهانی تصمیم گرفتند تا نام آن را ISO اعلام نمانید. ISO از ایزو یونان مشتق شده است و به معنی برابر و یکسان است و برای هر کشوری و با هر زبانی این سازمان برای همیشه ISO نام گرفت.


مزایای اخذ گواهینامه ISO چیست؟

استانداردهای بین المللی و اخذ گواهینامه ایزو این اطمینان را حاصل می کنند که تمامی محصولات و خدمات بصورت ایمن، قابل اعتماد و با کیفیت خوب ارائه می شوند.برای مثال می توان به گواهینامه ایزو حلال اشاره کرد که در زمینه مواد غذایی حلال می پردازد. تمامی این استانداردها بصورت ابزارهای استراتژیک برای کسب و کار هستند که استفاده از آنها با کاهش هزینه ها و اشتباهات و همچنین افزایش بهره وری همراه خواهد بود. آنها به شرکت ها برای دسترسی به بازارهای جدید و افزایش میزان حضورشان در آنها و همچنین تسهیل تجارت آزاد و عادلانه جهانی کمک می کنند.جهت اخذ گواهینامه ایزو می توانید با کارشناسان شرکت QAL در ارتباط باشید.


ISO چگونه استانداردها را توسعه می دهد؟

استانداردهای این مجموعه توسط افرادی که به آنها نیاز دارند، از طریق یک فرایند اجماع توسعه یافته است. کارشناسان از سراسر جهان استانداردهای مورد نیاز در بخش خود را توسعه می دهند و این بدین معنی است که بازتاب ثروت از تجربه و دانش بین المللی می باشد.بنابراین اخذ ایزو این امکان را برای مشاغل به همراه دارد که می توانند با استفاده از آن وارد حرفه بین المللی شده و از مزایای آن بهره گیرند.


بکارگیری گواهینامه ایزو در عمل

در مورد دسترسی به اینکه چگونه استانداردهای بین المللی و گواهینامه ایزو در دنیای واقعی کار می کنند؟ چگونه چالش های مشترک را شناسایی میکنند؟ چگونه مواردی را که برای مردم، محیط زیست و کسب و کار اهمیت بیشتری دارند را شناسایی می کنند؟ و اینکه بکارگیری آنها چه اهمیتی برای سازمان شما دارد ؟ می بایست با کارشناسان مربوطه در هر زمینه شغلی مشورت کرد و از راه حلهای ارائه شده توسط آنها بهره مند شد.اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل و صنایع خود را داشته باشید می توانید با کارشناسان شرکت QAL در ارتباط باشید تا با اخذ ایزو مورد نظر خود مسیر کیفی حرفه خود را متحول سازید.


گواهینامه ایزو 17020

دامنه کاربرد این استاندارد در زمینه ارزیابی، بازبینی و نهایتا صدور گواهینامه ایزو 17020 برای سازمانهای تائید صلاحیت شده و انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده از سوی مراجع تائید صلاحیت می باشد.

گواهینامه های ایزو پرکاربرد

با وجود مشاغل و حرفه های مختلفی که امروزه در سطح جهانی وجود دارد می بایست برای هریک از آن ها استاندارد هایی واحد و جهانی معرفی شود.به همین دلیل گواهینامه ایزو انواع مختلفی دارد که هرکدام برای کابردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند که در این میان تعدادی از آن ها کاربرد بیشتری دارند.

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.

چگونه ایزو 9001 به چالش هاي SME کمک مي کند؟

بهره گیری از ایزو 9001 به منظور افزایش سطح کیفی سیستم مدیریت کسب و کار شما یکی از اولین و اساسی ترین نکات برای شروع به فعایت کاری می باشد.اخذ گواهینامه ایزو 9001 این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که با استفاده از رعایت دستورالعمل های آن بهبود کسب و کار محقق و این موضوع سبب رضایت مشتریان نیز خواهد شد.

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.

هزینه اخذ و صدور گواهینامه ایزو

عمده هزینه مربوط به صدور ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان