شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

یکی از نیازهای سازمان ها در اختیار داشتن اطلاعات کاملی در زمینه شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو می باشد. آگاهی از این موضوع پس از اخذ گواهینامه ایزو این امکان را برای سازمان ها و نهاد ها فراهم می آورد که می بایست بر اساس رویه و دستورالعمل های استاندارد اخذ شده گام بردارند. بنابراین می بایست یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد تا شرکت ها و سازمان ها در صورت هرگونه کم کاری مجوزهای لازم را برای ادامه کار خود دریافت ننمایند.


از دست دادن گواهینامه ایزو

اگر نتوانید گواهینامه ایزو را تمدید کنید، به طور خودکار با رسیدن تاریخ انقضا آن را از دست خواهید داد؛ در واقع این رایج ترین راه برای شرکت ها برای از دست دادن گواهینامه است. اکثر گواهینامه های ایزو برای 12 ماه تا سه سال معتبر هستند، اما این می تواند متفاوت باشد، بنابراین گواهینامه ایزو خود را بررسی کنید تا مشخص کنید برای چه مدت قابل اجرا هستند. برای صدور مجدد گواهینامه می بایست یک ماه قبل از اتمام اعتبار آن اقدام کنید. اگر چه عدم تمدید متداول ترین راه برای از دست دادن گواهینامه ایزو است، اما این تنها دلیلی نیست که شرکت ها می توانند گواهینامه های خود را از دست بدهند.

اگر شرکتی گواهینامه یک استاندارد ایزو را دریافت کند، اما متعاقباً بسته شود، این گواهی دیگر قابل اجرا نیست. در برخی موارد نیز یک شرکت ممکن است داوطلبانه تعطیل نشود، اما مجبور به انحلال یا ورشکستگی شود؛ در این صورت هم گواهینامه ایزو نمی تواند اعمال شود و از دست می رود.


روند صدور مجدد گواهینامه ایزو

در صورتی که ممیزی های مراقبتی در سازمان و ارگان مورد نظر که به صورت سالیاته بررسی می شود، رعایت گردد و سازمان ممیزی با توجه به سوابق سازمان هیچ گونه عدم انطباق در الزامات گواهینامه ایزو سازمان پیدا نکند، می توان به مدت 3 سال اقدام به تمدید گواهینامه ایزو به صورت مجدد کرد؛ این کار با ارائه گزارش ممیزی که به وسیله کمیته تصمیم گیری ارائه می شود، صورت می گیرد. اما چنانچه سازمان مذکور در الزامات خود دچار عدم انطباق باشد، تصمیم به ارائه برنامه اصلاحات برای سازمان گرفته خواهد شد، تا بعد از منطبق نمودن موارد گواهینامه ایزو مجددا صادر شود.


تعلیق گواهینامه ایزو


تعلیق گواهینامه های ایزو

اخذ و تمدید گواهینامه ISO نشان دهنده تعهد به کیفیت و انطباق با استانداردهای بین المللی است، با این حال مواردی وجود دارد که ممکن است منجر به تعلیق یا لغو گواهینامه شود. سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می شوند می بایست بر اساس روند سیستم مدیریتی و دستورالعمل های انطباقی آن پیش روند، اما در صورتی که استمرار این موضوع انجام نگیرد و مسائلی پیش بیاید که اعتبار آن را تهدید کند یا اقدامات اصلاحی که توسط کمیته تصمیم گیری اعمال می شود، در سازمان به درستی اجرا نشود، شرکت ارائه دهنده گواهینامه ایزو می تواند به مدت 6 ماه گواهینامه ایزو سازمان مذکور را به حالت تعلیق در بیاورد. سازمان گواهی کننده در موارد زیر گواهینامه را تعلیق خواهد کرد:

• سازمانی که گواهینامه ایزو اخذ کرده، به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

• سازمانی که گواهینامه یا استاندارد ایزو اخذ نموده، اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به سازمان گواهی کننده ندهد.

• سازمان مذکور متعهد به رعایت بندهای قوانینی که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو مکلف به رعایت آن ها می باشد، نباشد.

• عدم اجازه سازمان مذکور برای انجام ممیزی های مراقبتی که توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام می شود در زمان های مشخص.

• خاتمه دادن به کلیه فعالیت های دامنه کاربری توسط سازمان.

• سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.


در طول دوره تعلیق چه اتفاقی می افتد؟

اگر گواهی ISO شما به حالت تعلیق درآمده است، باید اقداماتی را در مدت مشخصی انجام دهید تا نشان دهید که شرکت شما استانداردهای لازم را دارد تا گواهی شما دوباره برقرار شود. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود که ممیزی های بیشتری انجام دهید تا نشان دهید که اقدامات اصلاحی مؤثر بوده است. سازمانی که وظیفه صدور گواهینامه را دارد باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد. در این مدت، نمی توانید از گواهینامه خود برای تبلیغ خدمات، محصولات یا برندهای خود استفاده کنید، این می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملیات شما داشته باشد و ممکن است به این معنی باشد که به دلیل الزامات تدارکاتی صادر شده توسط شرکت های دیگر، نمی توانید برای مناقصه ها یا لابی کردن قراردادها شرکت کنید. علاوه بر این شما نمی توانید از مواد تبلیغاتی یا بازاریابی حاوی شماره گواهی یا آرم ایزو استفاده کنید، که می تواند به معنای طراحی مجدد و انتشار مجدد دارایی های برند شما باشد.

تعلیق گواهینامه های ایزو می تواند تحت شرایط مختلفی رخ دهد، اما این تعلیق نمی تواند بیش از شش ماه باشد، مگر اینکه تمدید شود. در صورتی که اقدامات اصلاحی در بازه زمانی تعیین شده انجام نشده باشد یا کافی نباشد، گواهی ایزو ممکن است پس گرفته یا ابطال شود. سازمان گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.


در چه شرایطی گواهینامه ایزو باطل می شود؟

در صورتی که 6 ماه پس از تعلیق هیچ گونه اقدامی برای رفع نقص و اصلاحات لازم صورت نگیرد و یا همچنان در برخی از دستوالعمل ها سازمان دچار مشکل باشد، گواهینامه ایزو سازمان به طور کلی باطل و سازمانی که اقدام به اخذ ایزو نموده است مکلف به بازگردانی اصل گواهینامه و استرداد کلیه مدارک به مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشد. هرگونه استفاده از گواهینامه در این دوره و پس از آن ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. علاوه بر این در صورتی که دوره اصلاحی ممیزی مراقبی بیشتر از 3 مرحله 6 ماه ، 9 ماه یا 12 ماه شود و یا دوره صدور مجدد گواهینامه ایزو بیشتر از 3 سال شود شرکت صدور گواهینامه می تواند اقدام به تعلیق ایزو سازمان نماید. در صورت ابطال گواهینامه ایزو، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و سازمان گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.


در پایان به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و عدم پیامد های بعد از آن، بهتر است سازمان ها بر اساس استانداردها و خط مشی تعریف شده که بر اساس اخذ گواهینامه ایزو مکلف به انجام آن ها می باشند، قدم بردارند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری به عمل آید. اگر قصد اخذ ایزو از شرکت QAL را داشته باشید می توانید با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیاز شما قرار دهند.

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که

گواهینامه IMS

IMS یا سیستم مدیریت یکپارچه یک پایگاه داده و سیستم مدیریت معاملات است که ابتدا توسط IBM در سال 1968 برای پشتیبانی از برنامه فضایی آپولو ناسا معرفی شد.IMS در واقع ترکیبی از یک سیستم مدیریت کیفیت ، یک سیستم زیست محیطی و یک سیستم بهداشت و ایمنی است که در کنار یکدیگر سیستم مدیریت یکپارچه یا همان IMS را تشکیل می دهند.اخذ گواهینامه سیستم IMS نقش مهمی در افزایش سرعت رشد شرکت ها و همچنین کاهش هزینه های کیفی دارد.

ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.

شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد.

گواهینامه ایمنی و بهداشتی آموزشگاههای آرایشی و آرایشگاهها

دریافت گواهینامه ISO برای سالن زیبایی شما اعتبار کسب و کار شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تجارت بیشتری داشته باشید. اطمینان مشتریان درباره شرایط و کیفیت کار شما در آرایشگاه می تواند مهم ترین رکن بازخورد مثبت و جلب مشتری باشد، بنابراین پس از اخذ مدرک آرایشگری و صدور کارت بهداشت، شما می توانید با انجام برخی الزامات برای محیط کار خود اقدام به دریافت گواهینامه آرایشگری نمایید.