ایزو از اتحاد و توافق بین دو سازمان - ISO (فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی) و شورای امنیت سازمان ملل (کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد) آغاز شد. در سال 1946 بیش از 25 کشور در مؤسسه مهندسان عمران در لندن با یکدیگر ملاقات کردند تا یک سازمان بین المللی جدید ایجاد کنند که هدف آن «تسهیل در هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی» باشد. از آن پس، سازمان های جدید ISO در ماه فوریه 1947 عملیات خود را آغاز کردند.کلمه ISO از ISOS یونانی به معنای "برابر" مشتق شده است.
همانطور که سازمان بین المللی استاندارد برای زبانهای مختلف به صورتهای متفاوتی ترجمه شده بود به همین دلیل تصمیم برآن شد که نام اختصاری کوتاه برای سازمان ISO در نظر گرفته شد.
امروز ISO به کنفدراسیون نمایندگان بیش از 150 کشور تبدیل شده است و بیش از 16،500 استانداردهای بین المللی را منتشر کرده است. آنها به صورت منظم در تلاش و هماهنگی با یکدیگر هستند تا استانداردهای مدیریتی جدید و جدیدتری را توسعه دهند.
هر استاندارد مزایای خود را در هر صنعتی ارائه می نماید. ، با این حال منافع مشترک در تمامی گواهینامه های ایزو عبارتند از: پتانسیل بازار گسترده، انطباق با مناقصه های خرید، بهبود بهره وری و صرفه جویی در هزینه، خدمات بالاتری از خدمات مشتری و در نتیجه رضایت و اخلاق و انگیزه کارکنان .
با داشتن یک استاندارد مدیریتی شناخته شده، مشتریان به این نتیجه میرسند که شما در براورده کردن نیازهای آنها جدی هستید.
سه دلیل عمده برای اینکه شرکت ها یک سیستم مدیریت ایزو را اتخاذ می کنند وجود دارد:
•آیا می خواهید وقت و پول خود را صرف حل مسائل تکراری کنید و یا اینکه آنها را همان بار اول حل و فصل نمائید؟
•آیا می خواهید قرارداد شما در بخش مناقصات برنده باشد؟
اگر شما می توانید به هر یک از سوالات فوق بله پاسخ دهید پس صدور گواهینامه ایزو برای سازمان شما امکانپذیر است.
1. کنترل اسناد:
صدور یک سند با شماره مرجع و نسخه برای اطمینان از اینکه سند مناسب، در زمان مناسب در جای مناسب است.
2. کنترل ضبط:
سابقه یک سند کامل است (نگاه کنید به بالا). کنترل ضبط یک روش کارآمد برای یافتن سوابق فردی است. همچنین می تواند به نحوه ثبت، حذف، بایگانی و نابود کردن سوابق شخصی مراجعه نماید.
3. مرور داخلی:
یک بررسی عمیق از سیستم مدیریت خود ، برای اطمینان از اینکه شما در ممیزی اعتبار سنجی خود موفق بوده اید. همچنین این امر تضمین می کند که شرکت در برآورده کردن نیازهای ممیزی داخلی خود موفقیت داشته.
4. عدم سازگاری:
عدم انطباق زمانی است که چیزی در کسب و کار اتفاق بیفتد که برنامه ریزی نشده باشد. این امر می تواند شامل موارد ذیل باشد: فرآیند یا روش فرآیند، خطای انسانی و غیره. برای مثال: شکایات مشتری، مسائل تامین کننده و غیره.
5. اقدام اصلاحی
یک طرح ایجاد شده توسط مدیریت برای اصلاح عدم انطباقهای احتمالی و جلوگیری از تکرار آنها
6. اقدام پیشگیرانه
یک اقدام برای روشن کردن و رفع خطرات بالقوه ای برای کسب و کار است و با توجه به کاهش عدم انطباق های آینده.
به صورت کلی مزایای زیادی را می تواند برای اخذ گواهینامه ایزو بر شمرد ، هر سازمان بنا بر نوع گواهینامه ای که قصد دارد اخذ نماید بخشی از فرآیندهای سازمانی خود را بهبود می دهد.این کار با کمک شرکت مشاور ایزو انجام می گیرید و با ممیزی های مستمر ادامه می یاید.
بنابراین اخذ گاواهینامه ایزو ، جدا از اینکه باعث افزایش اعتبار سازمان شما می گردد ، به صورت خودکار بر عملکرد فرایند های داخلی سازمان نیز تاثیر مثبت و مستقیم نهاد و باعث بهبود راندمان و عملکرد کلی آن می گردد.