اهمیت اخذ گواهینامه HSE و مراحل اخذ آن



استاندارد ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آنها، فعالیت سازمانها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام میپذیرد. سیستم انحصاری HSE نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاستهای هدف سازمان است.

سیستم  مدیریت HSE یک رویکرد جامع و هماهنگ است که مدیریت و کار را با هم ترکیب می کند تا بر اساس پایه ایمنی موجود در صنایع به منظور کنترل ریسک بهتر، تشخیص زودهنگام و اصلاح مشکلات ایمنی ، به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده های ایمنی با دقت بیشتر در مورد استفاده از منابع در معرض خطر است.


دریافت استاندارد  HSE در سازمانها به دلایل ذیل حائز اهمیت می باشد:

·        نقش و مسئولیت های تمامی اجزای سازمانها را مشخص می نماید.

·        با رعایت اصول استاندارد HSE یک رهبری با ایمنی بالا و اجرای قوی در سازمان ایجاد می شود.

·        مسئولیت پذیری و ارتباطات ایمن و  بهداشتی در سازمان رونق می گیرد.

·        سیاست های انتخابی و رویه های انتخابی در سازمان شکل میگیرد.

·        در نهایت با استاندارد HSE در سازمان مشارکت فعال بین کارکنان و پرسنل رنگ دیگری به خود میگیرد.


استاندارد HSE در هر سازمانی بایستی با تمامی کارکنان، مشتریان، پیمانکاران و اشخاص ثالث مرتبط با فعالیت آن سازمان منطبق گردیده و شواهد مثبتی از انطباق با سیستم آنها ارائه و مشاهده شود.


مدل سیستم مدیریت استاندارد HSE شامل هشت جزء می باشد که همگی این اجزا به هم مرتبط هستند. 

1.      تعهد، رهبری و پاسخگویی بهتر به مشتریان

2.      معرفی سیاست ها و اهداف سازمان

3.      سازمان و منابع

4.      پیمانکار و مدیریت عرضه کننده

5.      مدیریت ریسک

6.      فرآیندهای کسب و کار

7.      نظارت بر عملکرد و بهبود

8.      ممیزی ها و بررسی ها


با رعایت اصول سیستم HSE ،  استانداردها و رویه های روزمره سازمانها کنترل می شود و به موازات این عمل سیستم مدیریت سازمان ها اصلاح شده و به دلیل تغییراتی که HSE در سیستم مدیریتی سازمان ایجاد میکند عملکرد سازمان بهبود می یابد. کلیه این موارد به طور مداوم و مستمر بایستی توسط چک های انطباق کنترل شود.


برای دریافت گواهینامه HSE بایستی مراحل زیر رعایت و اجرا شود:

مرحله اول: در مرحله اول سازمانها میبایست با مراکز مشاوره و اجرا کننده استاندارد HSEتماس گرفته و یا درخواست مشاوره حضوری درخصوص دریافت گواهینامه ایزو را داشته باشند. در جلسه مشاوره بایستی سازمان درخواست کننده از نحوه اجرای استاندارد  HSE،  زمان اجرای استاندارد HSE، هزینه اجر ای این استاندارد، و نام CB (کمپانی صادرکننده گواهینامه  HSE ) و اعتبار CB اطلاعات لازم را کسب کند.


مرحله دوم: در  این مرحله بایستی سازمان درخواست کننده استاندارد HSE فرم مخصوص دریافت خدمات پیاده سازی HSE را تکمیل نماید (این فرم شامل نام  سازمان درخواست کننده، حیطه فعالیت این سازمان ، نام مدیریت سازمان و آدرس دفتر مرکزی و یا کارخانه می باشد).


مرحله سوم: پس از ارسال فرم از طرف شرکت درخواست کننده و تائید آن توسط شرکت مشاوره دهنده استاندارد HSE میبایست قرارداد و فاکتور برای سازمان درخواست کننده ارسال شود .


مرحله چهارم: بعداز امضای قرارداد فی مابین و فاکتور با هماهنگی قبلی مشاورین جهت اجرای سیستم مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط زیست یا HSE-MS درمجموعه متقاضی حاضر میشوند. مشاورین HSE بایستی بندهای مدل HSE-MS را در سازمان اجرایی و بعد از آن خط مشی استاندارد  HSEرا تهیه وتدوین نمایند.  مشاورین HSE باید تمامی فرایندها و ساختار سازمان را بررسی کده و در صورت نیاز اطلاحات لازم را انجام دهند.  مشاورین باید با کمک مدیریت سازمان درخواست کننده شرح وظایف کارکنان را مشخص نموده و در صورت نیاز به برگزاری دوره های آموزشی HSE برای کارکنان سازمان هماهنگیهای لازم صورت گیرد. مشاور استاندارد Hse بایستی مستندسازی سازمان را انجام دهد و آن را برای انجام ممیزی توسط سرممیزان شرکت های گواهی دهنده ایزو اماده نماید.


مرحله پنجم: بعد از انجام ممیزی نهایی توسط ممیزین شرکت صادر کننده ایزو و موفقیت سازمان درخواست کننده در این ممیزی اقدامات لازم برای ثبت و صدور گواهینامه HSE توسط CB انجام  میگیرد.


شرکت QAL یکی از معتبرترین مراجع بین المللی صدور ایزو آماده همکاری با سازمان ها و شرکت ها جهت پیاده سازی استانداردها و نهایتا اخذ گواهینامه HSE می باشد.

 مزایای اخذ ایزو چیست ؟

به صورت کلی مزایای زیادی را می تواند برای اخذ گواهینامه ایزو بر شمرد ، هر سازمان بنا بر نوع گواهینامه ای که قصد دارد اخذ نماید بخشی از فرآیندهای سازمانی خود را بهبود می دهد.این کار با کمک شرکت مشاور ایزو انجام می گیرید و با ممیزی های مستمر ادامه می یاید.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو ISO 14001:2015

ISO 14001 عملکرد محیطی را بهبود می بخشدزمانی که شما در حال توسعه و یا رسمی کردن سیستم مدیریت زیست محیطی خود هستیدگواهینامه ایزو 14001 می تواند بیش از الزامات عملکرد سازمانی و توانایی برای برآوردن نیازهای تامین کننده را ارائه دهد.
ادامه مطلب

 استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران
ادامه مطلب

 گواهینامه OHSAS 18001:2007

استاندارد 18001 استانداردي است كه ما را ملزم به رعايت نكات ايمني و بهداشتي مي نمايد. آمادگي جسماني كاركنان، رعايت نكات ايمني و تجهيزات ايمني در محيط كار، آمادگي در شرايط اضطراري از قبيل سيل و زلزله و بررسي ميزان و شدت و احتمال خطرات، مي كند. براي كاهش خطرات و افزايش آگاهي كاركنان نسبت به نحوه شناسايي خطرات و محاسبه ريسك آنها دستورالعمل هايي تدوين مي گردد. رعايت استانداردهاي ايمني حافظ جان كاركنان، سلامتي آنان و حفظ اموال و دارايي هاي يك سازمان است و رعايت اين استاندارد در ايجاد يك سازمان امن و عاري از خطر، ما را ياري مي كند.سري ارزيابي ايمني بهداشت شغلي استانداردي قابل مميزي و اخذ گواهينامه مي باشد،در پاسخ به نياز سازمانها به يك استاندارد سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي كه بوسيله آن بتوانند سيستم مديريت خود را در زمينه هاي بهداشتي وايمني ارزيابي نمايند، تدوين شده است.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 45001

ایزو 45001 که جایگزین گواهینامه ایزو 18001 محسوب می شود ، سیستمی نوینو بسیار کارآمد جهت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در هر سازمانی است. ایزو 45001: 2018 الزامات سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH S) را مشخص می کند و برای استفاده از آن راهنمایی و مشاوره می دهد
ادامه مطلب

 نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.
ادامه مطلب