شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

یکی از نیاز های سازمان ها در اختیار داشتن اطلاعات کاملی در زمینه شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو می باشد. آگاهی از این موضوع پس از اخذ گواهینامه ایزو این امکان را برای سازمان ها و نهاد ها فراهم می آورد که می بایست بر اساس رویه و دستورالعمل های استاندارد اخذ شده گام بردارند.در این مقاله به بررسی دلایل و شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو خواهیم پرداخت.بنابراین می بایست یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد تا شرکت ها و سازمان ها در صورت هرگونه کم کاری مجوز های لازم را برای ادامه کار خود دریافت ننمایند.


روند صدور مجدد گواهینامه ایزو

در صورتی که ممیزی های مراقبتی در سازمان و ارگان مورد نظر که به صورت سالیاته بررسی می شود رعایت گردد و سازمان ممیزی با توجه به سوابق سازمان هیچ گونه عدم انطباق در الزامات گواهینامه ایزو سازمان پیدا نکند ، می توان به مدت 3 سال اقدام به تمدید گواهینامه ایزو به صورت مجدد گرفت.این کار با ارائه گزارش ممیزی که به وسیله کمیته تصمیم گیری ارائه می شود ، صورت می گیرد. اما چنانچه سازمان مذکورد در الزامات خود دچار عدم انطباق باشد ، تیم مذکور تصمیم به ارائه برنامه اصلاحات برای سازمان خواهد گرفت تا بعد از منطبق نمودن موارد اقدام به صدور گواهینامه ایزو شود.برای صدور مجدد گواهینامه می بایست یک ماه قبل از اتمام اعتبار آن اقدام نمود.


سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

• سازمانی که گواهینامه ایزو اخذ کرده به طور جدی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را اجرا و نگهداری نکرده باشد.

• سازمانی که گواهینامه ایزو یا استاندارد اخذ نموده اجازه انجام ممیزی مراقبتی را به سازمان گواهی کننده ندهد.

• سازمان مذکور متعهد به رعایت بند های قوانینی که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو مکلف به رعایت آن ها می باشد نباشد.

• مشتری و یا سازمان اقدام به خاتمه کلیه فعالیت های دامنه کاربرد نماید.

• عدم اجازه سازمان مذکور برای انجام ممیزی های مراقبتی که توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام می شود در زمان های مشخص

• خاتمه دادن به کلیه فعالیت های دامنه کاربری توسط سازمان

• سازمان گواهی شده داوطلبانه خواهان تعلیق باشد.

• و...


شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

سازمان هایی که موفق به اخذ گواهینامه ایزو می شوند می بایست بر اساس روند سیستم مدیریتی و دستورالعمل های انطباقی آن پیش روند.اما در صورتی که استمرار این موضوع انجام نگیرد و اقدامات اصلاحی که توسط کمیته تصمیم گیری اعمال می شود ، در سازمان به درستی اجرا نشود ، شرکت ارائه دهنده گواهینامه ایزو می تواند به مدت 6 ماه گواهینامه ایزو سازمان مذکور را به حالت تعلیق در بیاورد.


در شرایط تعلیق گواهینامه ایزو ،  سیستم مدیریت کیفیت مشتری بطور موقت معلق است .سازمانی که وظیفه صدور گواهینامه را دارد باید مشتری را آگاه کند که در شرایط تعلیق نمی تواند از گواهینامه ایزو خود استفاده کند و همچنین باید وضعیت تعلیق را در دسترس عموم قرار دهد.در صورتیکه مشتری در مدت زمان تعیین شده توسط سازمان گواهی کننده دلایل تعلیق گواهینامه را رفع نکند گواهینامه ایزو اخذ شده ابطال و یا دامنه آن کاهش خواهد یافت.


سازمان گواهی کننده باید در شرایطی که بخشی از الزامات مرتبط با یک دامنه اجرا نشده است، دامنه شمول را کاهش دهد و مشتری نباید هیچگونه استفاده و یا تبلیغی در آن دامنه مورد نظر داشته باشد.در صورت ابطال گواهینامه ایزو ، مشتری حق استفاده و یا تبلیغ گواهینامه را ندارد و سازمان گواهی کننده باید وضعیت هر گواهینامه اعم از تعلیق، ابطال و یا کاهش دامنه شمول را به اطلاع عموم برساند.


در صورتی که 6 ماه پس از تعلیق هیچ گونه اقدامی برای رفع نقص و اصلاحات لازن صورت نگیرد و یا همچنان در برخی از دستوالعمل ها سازمان دچار مشکل باشد ، گواهینامه ایزو سازمان به طور کلی باطل و سازمانی که اقدام به اخذ ایزو نموده است مکلف به بازگردانی اصل گواهینامه و استرداد کلیه مدارک به مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.هرگونه استفاده از گواهینامه در این دوره و پس از آن ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.علاوه بر این در صورتی که دوره اصلاحی ممیزی مراقبی بیشتر از 3 مرحله 6 ماه ، 9 ماه یا 12 ماه شود و یا دوره صدور مجدد گواهینامه ایزو بیشتر از 3 سال شود شرکت صدور گواهینامه می تواند اقدام به تعلیق ایزو سازمان نماید.


در پایان به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی و عدم پیامد های بعد از آن ، بهتر است سازمان ها بر اساس استانداردها و خط مشی تعریف شده که بر اساس اخذ گواهینامه ایزو مکلف به انجام آن ها می باشند ، قدم بردارند تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری به عمل آید. اگر قصد اخذ ایزو از شرکت QAL را داشته باشید می توانید با مشاوران ما در این زمینه در ارتباط باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیاز شما قرار دهند.


جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.

نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.

اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025 توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.

هزینه اخذ و صدور گواهینامه ایزو

عمده هزینه مربوط به صدور ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان

اخذ ایزو 9001

ما قصد داریم یک راهنمای مفید در ارتباط با اخذ گواهینامه ایزو 9001 و دلیل اهمیت این گواهینامه در این قسمت به شما ارائه دهیم. ایزو 9001 یکی از مهم ترین استاندارد های موجود در زیر مجموعه ISO 9000 است. Quality Assessment Lia یک گواهینامه معتبر تحت اعتبار ASCB هست، بنابراین قبل از اینکه شما شروع به کار کنید، با ما در ارتباط باشید تا بتوانید به شما کمک کنیم تا شرایط لازم برای اخذ گواهینامه ایزو و دستیابی به صدور گواهینامه معتبر ISO 9001 را داشته باشید.