هزینه صدور گواهینامه ایزو


عمده هزینه مربوط به صدور ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان در فرایندها و بخش های مختلف دارد که همین موضوع یکی از مهمترین عوامل موثر در تعیین هزینه اخذ گواهینامه ایزو می باشد.

به صورت کلی هزینه ممیزی و اخذ گواهینامه ایزو به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در زمان و هزینه ممیزی:

1- تعداد پرسنل موثر بر کیفیت : با افزایش تعداد کارکنان سازمان درخواست کننده ایزو تعداد روز ممیزی و به تبع آن هزینه ممیزی و هزینه صدور ایزو افزایش می یابد.

جدول تعداد روز ممیزی بر اساس تعداد پرسنل در ممیزی اولیه

جدول تعداد روز ممیزی بر اساس تعداد پرسنل و هزینه اخذ ایزو



2- زمینه فعالیت سازمان: هرچه میزان پیچیدگی زمینه فعالیت و میزان ریسک آن بیشتر باشد تعداد روز ممیزی بیشتر و به تبع آن هزینه ممیزی و دریافت گواهینامه افزایش خواهد یافت.

·         ریسک بالا: در صورت شکست محصول یا خدمات , فاجعه اقتصادی ایجاد می کند یا زندگی را در معرض خطر قرار می دهد. مثالها شامل موارد زیر هستند:

غذا؛ داروها؛ هواپیما؛ کشتی سازی ؛ فعالیت ساختمانی پیچیده و تجهیزات برق و گاز؛ خدمات پزشکی و بهداشتی؛ صید ماهی؛ سوخت هسته ای؛ مواد شیمیایی، محصولات شیمیایی و الیاف.

·         خطر متوسط : خرابی محصول یا خدمات می تواند باعث آسیب یا بیماری شود. مثالها شامل موارد زیر هستند:

 فعالیت های ساخت و ساز ساده فلزات پایه و محصولات ساخته شده؛ محصولات غیر فلزی؛ مبلمان؛ تجهیزات نوری؛  خدمات شخصی

·         ریسک کم : شکست محصول یا سرویس بعید است باعث آسیب یا بیماری شود. مثالها شامل موارد زیر هستند:

پارچه و لباس؛ خمیر کاغذ، محصولات کاغذی و کاغذی؛ انتشارات؛ خدمات دفتری, آموزش, خدمات رستوران و هتل, خدمات فروش

جدول تعداد روز ممیزی بر اساس میزان ریسک زمینه فعالیت و تعداد پرسنل :

(در جدول زیر High به معنی ریسک بالا – Med : ریسک متوسط – Low : ریسک کم و Lim : ریسک محدود است)

جدول تعداد روز ممیزی ایزو بر اساس میزان ریسک زمینه فعالیت و تعداد پرسنل



3-  میزان پیچیدگی فعالیت های سازمان : میزان پیچیدگی فعالیت یک سازمان نیز در هزینه نهایی صدور گواهینامه ایزو موثر است ، هرچه فعالیت یک سازمان پیچیده تر باشد ، انجام امور ممیزی ، شناسایی نقاط ریسک و اجرای راهکارهای موثر در بهره وری در آن مشکل تر و طولاتی تر شده و همین موضوع هزینه اخذ و صدور گواهینامه ایزو برای شرکت های دارای فعالیت پیچیده را بیشتر می نماید.

جدول میزان پیچیدگی انواع فعالیت ها

میزان پیچیدگینوع فعالیت
پیچیدگی بالا استخراج از معدن, استخراج نفت و گاز, دباغی و پارچه بافی, تولید و بازیافت کاغذ, تصفیه نفت, محصولات دارویی و شیمیایی, تولید فلزات اصلی, تولیدات غیر فلزی مانند سرامیک و بتن, الکتریسیته, ساخت و ساز, پسماند ها و فاضلاب
پیچیدگی متوسط ماهیگیری جنگلداری و کشاورزی, پارچه بافی و خیاطی, تولید محصولات چوبی, تولیدات کاغذی و پرینت, محصولات غیر فلزی مثل شیشه, تولید تجهیزات جاده ای و ریلی, توزیع گاز, خدمات و توزیع آب, فروش سوخت های فسیلی, فراوری غذا و تنباکو, انتقال از طریق دریا و هوا و زمین, خدمان عمومی, ازمایش های فنی و ازمایشگاه, دامپزشکی و بیمارستان و خدمات درمانی,
پیچیدگی کم هتل ها و رستوران ها, تولیدات چوبی و کاغذی و پلاستیکی, خرده فروشی و عمده فروشی, تجهیزات الکترونیکی, فرم دادن سرد و گرم آهن
موارد خاص فعالیت های هسته ای, ذخیره مواد خطرناک, سازمانهایی با خدمات یا تولیدات حساس برای محیط زیست

 اخذ ایزو 9001:2015

استاندارد ایزو9001 توسط کمیته فنی ISO/ TC 176/SC2 تدوین شد. مسئولیت دبیرخانه این کمیته فنی بر عهده استاندارد بریتانیا (BSI) است.این استاندارد از رویکرد فرآیندی بهره میبرد که برنامه اجرا بررسی اقدام چرخه ی PDCA و تفکر بر مبنای ریسک را دخالت میدهد رویکرد فرآیندی سازمان را قادر میسازد که فرآیندها و تعامل آنها را طرح ریزی کند.
ادامه مطلب

 چگونه ایزو 9001 به چالش هاي SME کمک مي کند؟

با فرآيندهاي تعريف شده در استاندارد ایزو 9001 شما قادر به شناسايي نقاط ضعف در کسب و کار جديد خواهيد بود و بر اين اساس میتوانید اقدامات لازم را انجام دهید ایزو 9001 به رفع چالش های زیر کمک به سزایی می کند:
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 27001:2013

ایزو 27001 قسمی از استاندارد خانواده ایزو 27000 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است که در سال ۲۰۰۵ توسط سازمان بین المللی استانداردها ( ایزو) و کمیسیون برق بین‌المللی است.
ادامه مطلب

 نام تجاری یا برند

هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای محصول است. برند - نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

این استاندارد به منظور کمک به موسسه های آموزشی میباشد تا سیستم مدیریت کیفیت بر پایه استاندارد ایزو 9001 را با توجه به شرایط و ویژگی های خاص موسسات طرح ریزی و پیاده سازی نماید.
ادامه مطلب

 نشان CE

کلمه CE بروی بسیاری از محصولات معامله شده در بازار های منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مشاهده میشود. EEA شامل کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ است.
ادامه مطلب