اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

برای آشنایی با روند اخذ گواهینامه ایزو و یا آگاهی بیشتر با فرایند استاندارد سازی، سازمان ایزو اقدام به ارائه تعاریف و اصطلاحاتی نموده است که توسط کشورهای عضو این سازمان به شکل هماهنگ پایه گذاری شده است. زبان اصلی تعاریف یکپارچه سازمان ایزو بر اساس دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی می باشد و آنچه که می توان مشاهده کرد استفاده از واژه ها و اصطلاحات بر اساس این دو زبان می باشد که هر کشور می تواند آن را بر اساس زبان کشور خود ترجمه نماید. اگر قصد اخذ ایزو و یا آشنایی بیشتر با اصطلاحات آن را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مهم ترین آن ها را معرفی نماییم.


به منظور درک درست از روش های اجرا و قوانین اخذ گواهینامه ایزو نیاز به یادگیری اصطلاحات رایجی می باشد که مهم ترین آن ها موارد زیر می باشد:


واژه استاندارد در ایزو

یکی از رایج ترین اصطلاحات که در هنگام اخذ گواهینامه ایزو با آن سر و کار خواهید داشت کلمه استاندارد یا Standard می باشد. این کلمه در واقع الگویی یکسان سازی سده و مورد توافق کلیه افراد ذینفع می باشد که بر اساس الزاماتی که برای اخذ ایزو مورد نیاز می باشد توسط سازمان ایزو تهیه و معرفی می شود.


تعریف واژه الزامات

برای اخذ گواهینامه ایزو قواعد و دستورالعمل هایی تهیه و تدوین می شود که تمامی شرکت ها، سازمان ها و ارگان ها موظف به اجرای آن ها می باشند. بنابراین پیش زمینه اخذ ایزو رعایت و انجام نیازها و وظایف از پیش تعیین شده الزامی می باشد.


تعریف واژه ذینفع

این واژه در واقع کسی را معرفی می کند که به شکلی چه به صورت شخص و چه به صورت یک ارگان و سازمان تاثیر مستقیم بر روی روند کارها، تولیدات و یا ارائه خدمات را دارد.


تعریف واژه مشتری

یکی از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو، رضایتمندی افرادی است که از تولیدات و یا خدمات سازمان ها بهره می برند. مشتری مداری و رضایت این افراد از اصلی ترین دلایل اخذ گواهینامه ایزو می باشد که قصد بهره گیری از خدمات و تولیدات شرکت یا سازمان را دارد.

اصطلاحات گواهینامه ایزو


تعریف واژه ممیز و ممیزی

پس از اخذ ایزو توسط سازمان ها و یا اشخاص، برای بررسی رعایت دستورالعمل های ایزو و انجام بازبینی و بازرسی از این دستورالعمل ها نیاز به مراجعی می باشد که به آن ها ممیز می گویند. روش های انجام و بازبینی های نام برده شده ممیزی نامیده می شود.


مشاور و مشاوره ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به رعایت و انجام مرحله به مرحله دستورالعمل هایی می باشد که برای پیاده سازی آن ها در شرکت و سازمان باید از مشاورانی در زمینه اخذ ایزو مشورت گرفته شود تا روند اخذ گواهینامه به طور درست و دقیق پیش برود. مراجع صدور گواهینامه ایزو در صورت نیاز شرکت و سازمان می توانند این مشاوران را به شما معرفی نمایند.


اصطلاح و واژه تامین کننده

بر اساس تولیدات و خدماتی که شرکت ها و سازمان ها ارائه می دهند نیاز به پشتیبانی و ارائه خدمات و یا مواد اولیه می باشد که این ارگان به تامین کننده معروف می باشد. تامین کننده ها نقش مهمی در اخذ گواهینامه ایزو دارند و برای اجرای درست فرایند استاندارد سازی بایستی پیرو دستورالعمل های استاندارد ایزو باشند.


مراجع صدور گواهینامه

شرکت هایی که به صورت رسمی در حیطه صدور گواهینامه ایزو مشغول به فعالیت هستند را مراجع صدور گواهینامه ایزو می نمایند. این شرکت ها موظف به پیاده سازی کلیه امور استاندارد سازی با توجه به دستورالعمل های سازمان ایزو می باشند و شرکت ها و سازمان ها به منظور اخذ گواهینامه ایزو می توانند به این شرکت ها مراجعه نمایند.


تعریف واژه فرایند

برای تولید یک محصول و یا ارائه اصولی خدمات به مشتریان نیاز به اجرای صحیح مراحلی است که این مراحل از بدو شروع تا پایان کار می بایست تابع دستورالعمل هایی باشد. به این روند طراحی شده فرایند گفته می شود. افرادی که به دنبال اخذ ایزو هستند می بایست فرایند ارائه و تولید خود را بر اساس دستورالعمل های استاندارد با توجه به حرفه خود طی نمایند.


تعریف واژه سیستم یا سامانه

یک سازمان یا شرکت دارای مجموعه ای از عنصر های به هم وابسته می باشد که جهت ارائه خدمات و رسیدن به هدف اصلی به یکدیگر وابسته می باشند. به مجموعه این عناصر در کنار یکدیگر سیستم می گویند.


تعاریف و اصطلاحات زیادی در حوزه گواهینامه ایزو وجود دارد که ما در این مقاله به مهم ترین آن ها پرداختیم. این واژه ها بنیادی ترین اصطلاحاتی است که افراد به منظور اخذ گواهینامه ایزو می بایست درباره آن ها اطلاعات داشته باشند. اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت و یا مشاغل خود را داشته باشید، می توانید با مشاوران ما در شرکت QAL در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم به شما داده شوند و روند اصولی اخذ ایزو به شما توضیح داده شود.


گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

این استاندارد به منظور کمک به موسسه های آموزشی میباشد تا سیستم مدیریت کیفیت بر پایه استاندارد ایزو 9001 را با توجه به شرایط و ویژگی های خاص موسسات طرح ریزی و پیاده سازی نماید.

گواهینامه ایزو 27001

ISO / IEC 27001 به طور رسمی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) می باشد که مجموعه ای از فعالیت های مربوط به مدیریت خطرات احتمالی اطلاعات (به نام خطرات امنیت اطلاعات در استاندارد) را مشخص می کند. ISMS یک چارچوب مدیریتی جامع است که از طریق آن سازمان شناسایی، تحلیل خطرات و ریسک های اطلاعاتی خود را شناسایی می نماید.اخذ گواهینامه ایزو ISMS تضمین می کند که

گواهینامه ایزو 31000

تمام فعالیت های یک سازمان که با ریسک همراه است باید مدیریت شود. فرآیند مدیریت ریسک به تصمیم گیری هایی کمک می نماید که همراه با در نظر گرفتن عدم قطعیت و امکان وقوع حوادث و رویدادهای (عمدی و غیر عمدی)آتی و اثرات آنها بر اهداف مورد توافق است.

ایزو 3834 استاندارد اجباری جوش

ISO 3834 با الزامات کیفیت در جوشکاری برابری می کند ( هم راستا هستند ) و برای شناسایی کنترل ها و روش های لازم آماده شده است.گواهینامه ایزو 3834 استاندارد سیستم کیفیت نیست بلکه جایگزین ایزو 9001 است.

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.