اخذ گواهینامه ایزو 26000


سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی 

ISO 26000 برای تمام سازمان ها، صرف نظر از اندازه و یا محل آنها راهکارهایی را فراهم می کند، در:
مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف مربوط به مسئولیت اجتماعی
پس زمینه، روند و ویژگی های مسئولیت اجتماعی
اصول و شیوه های مربوط به مسئولیت اجتماعی
افراد هسته و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی
یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ  آن .
شناسایی و تعامل با ذینفعان. و
برقراری ارتباط تعهدات، عملکرد و سایر اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی است.
 نتیجه
- افزایش سطح آگاهی
- کمک به توسعه سازمان
- ترویج قانون گرایی و حس وظیفه نسبت به قانون مداری
- برداشت واحد از مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمان
اخذ گواهینامه ایزو
ایزو ۲۶۰۰۰ ماهیت گواهینامه را ندارد و صدور ایزو برای این استاندارد نوعی عدم شناخت صحیح از کاربرد این استاندارد است . این استاندارد یک سیستم مدیریت نیست بلکه راهنمایی ست جهت شناخت و آگاهی سازمان ها از مسئولیت اجتماعی سازمان .

ایزو 26000 و مسئولیت اجتماعی

ایزو با ارائه راهنمایی اختیاری درباره مسئولیت اجتماعی ، توسعه استاندارد جدید ایزو 26000 را شروع کرده است.
ایزو 26000 برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه خواهد بود.
ایزو 26000 توسط موارد زیر بر مسئولیت اجتماعی ارزش می افزاید:
-          اجماع بین المللی درباره معنی مسئولیت اجتماعی و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی که سازمان ها نیاز به اشاره به آن دارند.
-          فراهم سازی راهنمایی درباره قواعد تبدیل آن به اعمال موثر.
-          پالایش بهترین راهکارها که از پیش بکار گرفته می شدند و پخش جهانی اطلاعات به نفع جامعه بین المللی.

ایزو 26000 با فراهم سازی راهنمایی همسان و جهانی بر اساس اجماع بین المللی بین نمایندگان متخصص گروه سهامداران اصلی به ابتکار مسئولیت اجتماعی موجود ارزش می افزاید و بنابراین پیاده سازی بهترین راهکار ها در مسئولیت اجتماعی را در سطح جهان ممکن می سازد.

ایزو 26000 چیست؟

ایزو 26000 معرف استاندارد بین المللی است که برای مسئولیت اجتماعی راهنمایی ارائه می کند. این ایزو برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه قابل استفاده است. این ایزو به آنها کمک می کند به شیوه مسئولیت اجتماعی که جامعه بطور افزاینده خواهان آن است رفتار کنند.
ایزو 26000 فقط شامل راهنمایی است (نه الزامات ) و به همین دلیل مانند ایزو 9000 و ایزو 14001 به عنوان گواهینامه استفاده نمی شود.
چرا ایزو 26000 مهم است؟
تجارت پایدار برای سازمان ها نه تنها به معنی فراهم سازی خدمات و محصولاتی است که رضایت مشتری را جلب می کند، و این کار را بدون به خطر انداختن محیط زیست انجام می دهد، بلکه آن را به شیوه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد. مشتریان، مصرف کنندگان، دولت ها، اتحادیه ها و در مقایسی وسیع تر عموم مردم انجام این کار را تحمیل می کنند. در همین حال مدیران دوراندیش می دانند که موفقیت پایدار بر روی اعمال موثق تجاری ساخته می شوند و با اجتناب از فعالیت هایی مانند حسابداری شیادانه و بهره کشی کاری همراه می باشند.
از طرفی تعدادی بیانیه مهم از قواعد مربوط به مسئولیت اجتماعی منتشر شده و از طرف دیگر برنامه ها و ابتکارات مسئولیت اجتماعی انفرادی زیادی وجود دارد. چالش موجود نحوه بکار بستن قواعد است و اینکه حتی زمانی که ممکن است درک معنی "مسئولیت اجتماعی" از یک برنامه تا برنامه ی دیگر متفاوت باشد چطور می توان مسئولیت اجتماعی را بطور موثر و کارآمد پیاده سازی نمود.

 دستاورد های ایزو 26000 چیست؟

ایزو 26000، تخصص بین المللی را وارد مسئولیت اجتماعی می کند و معنی آن را توضیح می دهد، یک سازمان باید به چه مسائلی اشاره داشته باشد تا بتواند با مسئولیت پذیری اجتماعی عمل کند، و اینکه در پیاده سازی مسئولیت اجتماعی چه عملی بهتریناست. ایزو 26000 یک ابزار مسئولیت اجتماعی قدرتمند خواهد بود که به سازمان کمک می کند از افکار خوب به عملکرد خوب برسد.
نیاز به کارکرد ایزو بر اساس یک استاندارد مسئولیت اجتماعی اولین با در سال 2001 حس گردید. در سال 2003 گروه تخصصی مسئولیت اجتماعی که از طرف هیئت مدیریت فنی ایزو تشکیل شده بود درباره ابتکارات و مسائل مسئولیت اجتماعی در سراسر دنیا یک بازبینی گسترده انجام دادند. در سال 2004 کنفرانسی بین المللی با حضور سهامداران مختلف برگذار کرد با این عنوان که آیا باید موضوع مسئولیت اجتماعی را پی گیری نمود یا خیر. نتیجه این کنفرانس مثبت بود و باعث شد در اواخر 2004 کارگروه ایزو، تهیه استاندارد جدید ایزو 26000 را دستور کار قرار دهد.

 

 مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.
ادامه مطلب

 شرایط تمدید گواهینامه ایزو

تمدید و ممیزی مراقبتی گواهینامه ایزو گواهینامه برای دوره 3 ساله در صورت وجود شرایط زیر نگهداری و تمدید خواهد شد: الف – در ممیزی مراقبتی سالانه از سازمان اخذ کننده ایزو این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت میشود.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 50001

ایزو 50001 شامل تمام اقداماتی است که دربرگیرنده طرح ریزی،برنامه ریزی،اجرا و کنترل مؤثر با اطمینان از حداقل مصرف انرژی برای انجام فعالیت های سازمان است.همچنین سیستم مدیریت انرژی به سازمانها کمک می کند تا به صورت مستمر و منظم نسبت به بهبود عملکرد انرژی در قبال الزامات قانونی و سایر قوانین اقدام نمایند. سیستم مدیریت انرژی ایزو 50001 ، بر مبنای مدل بهبود مستمر
ادامه مطلب

 گواهینامه نشان حلال

استاندارد حلال – HALAL – توسط گروهی از کارشناسان استاندارد سازی سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و توسط کمیته فنی استانداردها و مؤسسه مترولوژی کشورهای اسلامی (SMIIC) در مورد مسائل مربوط به مواد غذایی حلال به تصویب رسیده است.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 27001:2013

ایزو 27001 قسمی از استاندارد خانواده ایزو 27000 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است که در سال ۲۰۰۵ توسط سازمان بین المللی استانداردها ( ایزو) و کمیسیون برق بین‌المللی است.
ادامه مطلب