اخذ گواهینامه ایزو 26000


سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی 

ISO 26000 برای تمام سازمان ها، صرف نظر از اندازه و یا محل آنها راهکارهایی را فراهم می کند، در:
مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف مربوط به مسئولیت اجتماعی
پس زمینه، روند و ویژگی های مسئولیت اجتماعی
اصول و شیوه های مربوط به مسئولیت اجتماعی
افراد هسته و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی
یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ  آن .
شناسایی و تعامل با ذینفعان. و
برقراری ارتباط تعهدات، عملکرد و سایر اطلاعات مربوط به مسئولیت اجتماعی است.
 نتیجه
- افزایش سطح آگاهی
- کمک به توسعه سازمان
- ترویج قانون گرایی و حس وظیفه نسبت به قانون مداری
- برداشت واحد از مفهوم مسئولیت اجتماعی در سازمان
اخذ گواهینامه ایزو
ایزو ۲۶۰۰۰ ماهیت گواهینامه را ندارد و صدور ایزو برای این استاندارد نوعی عدم شناخت صحیح از کاربرد این استاندارد است . این استاندارد یک سیستم مدیریت نیست بلکه راهنمایی ست جهت شناخت و آگاهی سازمان ها از مسئولیت اجتماعی سازمان .

ایزو 26000 و مسئولیت اجتماعی

ایزو با ارائه راهنمایی اختیاری درباره مسئولیت اجتماعی ، توسعه استاندارد جدید ایزو 26000 را شروع کرده است.
ایزو 26000 برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه خواهد بود.
ایزو 26000 توسط موارد زیر بر مسئولیت اجتماعی ارزش می افزاید:
-          اجماع بین المللی درباره معنی مسئولیت اجتماعی و مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی که سازمان ها نیاز به اشاره به آن دارند.
-          فراهم سازی راهنمایی درباره قواعد تبدیل آن به اعمال موثر.
-          پالایش بهترین راهکارها که از پیش بکار گرفته می شدند و پخش جهانی اطلاعات به نفع جامعه بین المللی.

ایزو 26000 با فراهم سازی راهنمایی همسان و جهانی بر اساس اجماع بین المللی بین نمایندگان متخصص گروه سهامداران اصلی به ابتکار مسئولیت اجتماعی موجود ارزش می افزاید و بنابراین پیاده سازی بهترین راهکار ها در مسئولیت اجتماعی را در سطح جهان ممکن می سازد.

ایزو 26000 چیست؟

ایزو 26000 معرف استاندارد بین المللی است که برای مسئولیت اجتماعی راهنمایی ارائه می کند. این ایزو برای انواع سازمان ها در هر دو بخش عمومی و خصوصی واقع در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه قابل استفاده است. این ایزو به آنها کمک می کند به شیوه مسئولیت اجتماعی که جامعه بطور افزاینده خواهان آن است رفتار کنند.
ایزو 26000 فقط شامل راهنمایی است (نه الزامات ) و به همین دلیل مانند ایزو 9000 و ایزو 14001 به عنوان گواهینامه استفاده نمی شود.
چرا ایزو 26000 مهم است؟
تجارت پایدار برای سازمان ها نه تنها به معنی فراهم سازی خدمات و محصولاتی است که رضایت مشتری را جلب می کند، و این کار را بدون به خطر انداختن محیط زیست انجام می دهد، بلکه آن را به شیوه مسئولیت اجتماعی انجام می دهد. مشتریان، مصرف کنندگان، دولت ها، اتحادیه ها و در مقایسی وسیع تر عموم مردم انجام این کار را تحمیل می کنند. در همین حال مدیران دوراندیش می دانند که موفقیت پایدار بر روی اعمال موثق تجاری ساخته می شوند و با اجتناب از فعالیت هایی مانند حسابداری شیادانه و بهره کشی کاری همراه می باشند.
از طرفی تعدادی بیانیه مهم از قواعد مربوط به مسئولیت اجتماعی منتشر شده و از طرف دیگر برنامه ها و ابتکارات مسئولیت اجتماعی انفرادی زیادی وجود دارد. چالش موجود نحوه بکار بستن قواعد است و اینکه حتی زمانی که ممکن است درک معنی "مسئولیت اجتماعی" از یک برنامه تا برنامه ی دیگر متفاوت باشد چطور می توان مسئولیت اجتماعی را بطور موثر و کارآمد پیاده سازی نمود.

 دستاورد های ایزو 26000 چیست؟

ایزو 26000، تخصص بین المللی را وارد مسئولیت اجتماعی می کند و معنی آن را توضیح می دهد، یک سازمان باید به چه مسائلی اشاره داشته باشد تا بتواند با مسئولیت پذیری اجتماعی عمل کند، و اینکه در پیاده سازی مسئولیت اجتماعی چه عملی بهتریناست. ایزو 26000 یک ابزار مسئولیت اجتماعی قدرتمند خواهد بود که به سازمان کمک می کند از افکار خوب به عملکرد خوب برسد.
نیاز به کارکرد ایزو بر اساس یک استاندارد مسئولیت اجتماعی اولین با در سال 2001 حس گردید. در سال 2003 گروه تخصصی مسئولیت اجتماعی که از طرف هیئت مدیریت فنی ایزو تشکیل شده بود درباره ابتکارات و مسائل مسئولیت اجتماعی در سراسر دنیا یک بازبینی گسترده انجام دادند. در سال 2004 کنفرانسی بین المللی با حضور سهامداران مختلف برگذار کرد با این عنوان که آیا باید موضوع مسئولیت اجتماعی را پی گیری نمود یا خیر. نتیجه این کنفرانس مثبت بود و باعث شد در اواخر 2004 کارگروه ایزو، تهیه استاندارد جدید ایزو 26000 را دستور کار قرار دهد.

 

 گواهینامه ایزو 9001

ایزو يك سازمان بين المللي است كه با هدف تدوين و توسعه استاندارد هاي مربوط به علوم و فنون در سطح جهاني تاسيس شده است. استاندارد، معيارهايي را براي تضمين وضعيت مطلوب (در توليد كالا يا ارائه خدمت) ارائه مي كند تا سازمان ها بتوانند خود را با مشخصات و الزامات آن تطبيق داده و بخش هاي مختلف كاري را ارتقا دهند. همچنين جهت افزايش سرعت انجام كارها و استفاده از تخصص و تجربيات ملي و بين المللي، استانداردها مراجع قابل اعتماد و معتبري مي باشند.
ادامه مطلب

 ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 16817:2012

استاندارد ایزو 16817در رابطه با نمای داخلی ساختمان به طراحان ، معماران ، سازندگان و ناظران در اطمینان از آخرین دستاوردها در زمینه های ایمنی ، بهداشتی ، رفاهی و بهره وری ساکنین و کاربران تدوین شده است.
ادامه مطلب

 موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 45001

ایزو 45001 که جایگزین گواهینامه ایزو 18001 محسوب می شود ، سیستمی نوینو بسیار کارآمد جهت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در هر سازمانی است. ایزو 45001: 2018 الزامات سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH S) را مشخص می کند و برای استفاده از آن راهنمایی و مشاوره می دهد
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 17020

دامنه کاربرد این استاندارد در زمینه ارزیابی، بازبینی و نهایتا صدور گواهینامه ایزو 17020 برای سازمانهای تائید صلاحیت شده و انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده از سوی مراجع تائید صلاحیت می باشد.
ادامه مطلب