استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها


استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

EBANKING:  بانکداری الکترونیکی:

بانک‌ها به خصوص در ایران با تعداد بسیار بالایی از سامانه های نرم افزاری و برنامه‌های تحت شبکه داخلی که عموما موجب سردرگمی کاربر می شود عملیات های بانکی را انجام می دهند. در قدیم ارتباط بین یک بانک با بانکی دیگر در که در کشور دیگری قرار دارد با یک منطقه جغرافیایی متفاوت بسیار کم بوده اما اکنون همه ی بانکها  به استاندارد ها و تعریف های یکسان برای ارتباط با هم نیاز دارند. در سال های اخیر اگرچه صنعت بانکداری دارای استانداردهایی تعریف شده نسبت به گذشته بوده است، ولی به‌ جز استثنایی مانند استاندارد رایجی مانند سوئیفت، دیگر استانداردها در بانک ها که به کار می رود پیش از پیش برای طراحی و ایجاد ارتباط تراکنش‌های داخلی سیستم‌ها مثل دریافت و پرداخت یا پایاپای به وجود آمده اند. به مرور زمان با توجه به پهناور شدن ارتباطات جهانی و به وجود آمدن راه های جدید کسب و کار، گسترش ارتباطات موسسات مالی و بانک‌ها به‌ منظور ایجاد فضای مناسب برای رد و بدل شدن و تراکنش های مالی در دنیا و علاوه بر این به خاطر وجود رقابت در صنعت بانکداری، اهمیت یکپارچه‌ کردن راه ‌حل‌های بین بانکی اهمیت بسیاری پیدا کرد. لذا به دلیل عدم وجود استاندارد‌ها و همچنین تفاوت ساختار سیستم‌های بانکی، یکپارچه کردن آن‌ها با مشکلاتی مثل هزینه زیاد و زمان بردن حل کردنشان همراه بوده. به همین علت وجود استاندارد‌ها در موسسات مالی و بانک‌ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:


در این قسمت به معرفی برخی از استاندارد های موسسات مالی و بانک ها خواهیم پرداخت:

ایزو 13616 -استاندارد کردن شماره حساب ها

يک سيستم شماره حساب استاندارد و تعریف شده ، پر اهمیت ترین قسمت از شیوه ی یک بانکداري بهينه در هر جای دنیا است.به همین دلیل درباره ی راحت کردن پردازش پرداختهاي بیرون مرزي و خارجی در راستاي بالا بردن فعاليت پردازش مستقيم ، افزایش سرعت انتقالات پرداخت ها و همچنین ایجاد نمودن بستری برای کاهش هزینه های سرویس دهی ، نياز به یک تعريف استاندارد و جهانی و معتبر (شماره حسابهاي بانکي بين المللي) است که بر مبناي ISO13616  انجام می شود.پردازش مستقيم و بدون واسطه توانايی عبور و غنی نمودن اطلاعات در بين برنامه های مختلف را گويند تا کم شدن هزینه های تمامی تراکنش ها اتفاق بیفتد.علاوه بر این باعث حذف عمليات غیر لازم و بی مورد, کم شدن ريسکهای عملياتی, و بالا رفتن میزان سرويس دهی به مشتری می شود. به همین دلیل استفاده از يک استاندارد بين المللی کمک بسیار زیادی در اين خصوص خواهد کرد.

دیگر ایزو های مرتبط با موسسات مالی و بانک ها:

ایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلان

ایزو 13569:  خدمات مالی و امنیت اطلاعات

ایزو 22307:  ارزیابی اثرات حریم کاربران 


 انواع گواهینامه های ایزو

گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند که لازم است آگاهی لازم در مورد استفاده و کارایی هرکدام از آنها وجود داشته باشد.برخی گواهینامه های ایزو، عموعی محسوب می شوند به این معنی که گستره زیادی از شرکت ها را شامل می شوند اما برخی دیگر کاملا اختصاصی و به منظور کاربردی خاص تهیه شده اند.
ادامه مطلب

 HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند
ادامه مطلب

 گواهینامه ایمنی و بهداشتی آموزشگاههای آرایشی و آرایشگاهها

این استاندارد که مجموعه ای از الزامات و قوانین تخصصی آرایشگاههای آمریکا را در بردارد و به عنوان ابزاری کارآمد به آرایشگاهها کمک می نمایدکه خود را با الزامات بهداشتی و ایمنی روز دنیا منطبق نموده و اطمینان خاطر مشتریان خود را بیش از پیش جلب نمایند.
ادامه مطلب

 ایزو 3834 استاندارد اجباری جوش

ISO 3834 با الزامات کیفیت در جوشکاری برابری می کند ( هم راستا هستند ) و برای شناسایی کنترل ها و روش های لازم آماده شده است.گواهینامه ایزو 3834 استاندارد سیستم کیفیت نیست بلکه جایگزین ایزو 9001 است.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد.
ادامه مطلب

 5s یا نظام آراستگی محیط کار

5S یا نظام آراستگی محیط کار ، نام یک روش سازمانی در محل کار است که از لیستی از پنج کلمه ی ژاپنی استفاده می کند : seiri، seiton، seiso، seiketsu و shitsuke.که همه انها با حرف S شروع می شوند.
ادامه مطلب