شرایط تمدید گواهینامه ایزو

قطعا اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای مشاغل بر هیچ کس پوشیده نبوده و هر ارگان ، سازمان یا شرکتی به منظور رشد و پیشرفت در حرفه خود و همچنین افزایش میزان رضایت مشتری نیاز به اخذ ایزو دارد.مراحل اخذ گواهینامه ایزو شامل انجام دستورالعمل هایی است که منجر به بهبود کیفیت مشاغل و در نهایت به رشد و پیشرفت سازمان منجر خواهد شد. اما آنچه که مطرح می باشد این است که پس از اخذ گواهینامه ایزو بایستی به این موضوع توجه شود که این گواهینامه به صورت مادام العمر اعتبار نداشته و همانند سایر گواهینامه ها دارای تاریخ اعتبار می باشد. اصلی ترین دلیل برای این موضوع این است که سازمان و شرکت ها نسبت به تعهداتی که هنگام اخذ گواهینامه ایزو ملزم به رعیت آن ها هستند پایبند بوده و برای بررسی این موضوع نیاز به تمدید گواهینامه ایزو می باشد.


در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخ اعتبار و نحوه و تمدید گواهینامه ایزو بپردازیم.بنابراین اگر قصد اخذ ایزو برای سازمان یا شرکت خود را دارید ، مطالعه این مقاله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.آنچه که در این بخش به آن خواهیم پرداخت اصول پایه تمدید گواهینامه ایزو می باشد و برای کسب اطلاعات کامل تر می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


اخذ و تمدید گواهینامه ایزو

به منظور اخذ گواهینامه ایزو نیاز به انجام پروسه های لازم توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو می باشد.پس از آن که شرکت یا سازمان مورد نظر موفق به اخذ گواهینامه ایزو شد ، می بایست بر اساس پایان مدت زمان اعتبار آن اقدام به تمدید گواهینامه ایزو خود نماید. گواهینامه های ایزو عموما دارای تاریخ اعتبار متفاوتی هستند. به طور مثال پس از اخذ گواهینامه ایزو HSE شما تا مدت 3 سال می توانید از آن استفاده نمایید و پس از اتمام اعتبار آن ملزم به تمدید آن می باشید.


علاوه بر این گواهینامه ایزو در هر سال طی 2 مرحله نیاز به پروسه مراقبی ممیزی دارد و این موضوع برای تمامی ایزوهای صادر شده صدق می کند.با انجام این کار کلیه ایرادات سازمان برطرف گشته و سبب بهبود عملکرد کلی مجموعه می شود.


تمدید گواهینامه ایزو به چه شکل است؟

انجام ارزیابی مجدد همچون ارزیابی اولیه که منجر به اخذ گواهینامه ایزو گردیده است ، منجر به تمدید گواهینامه ایزو می شود. البته تمامی اصول و قوانینی که سازمان ها ملزم به رعایت آن ها برای اخذ ایزو هستند همچنان بایستی رعایت گردد.بنابراین شرکت های صدور گواهینامه معتبر پس از درخواست سازمان به منظور تمدید ، اقدام به ارزیابی مجدد خواهند نمود و در صورت تطابق با قوانین و استانداردهای مورد نظر ، موفق به تمدید گواهینامه ایزو خواهند شد.بنابراین پیروی از استانداردها و انجام صحیح رویه پس از اخذ گواهینامه ، شرایط تمدید گواهینامه ایزو را میسر می سازد.


پس از انجام بررسی های لازم توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو ، پس از گذشت 15 روز گزارش کاملی از وضعیت در اختیاز سازمان قرار گرفته و در صورتی که برخی نکات به درستی رعایت نشده باشد ، اصلاحیات جهت اخذ گواهینامه ایزو در آن نوشته خواهد شد.در صورت انجام موارد اصلاحی ، صدور مجدد و تمدید گواهینامه ایزو انجام می شود.


هزینه تمدید گواهینامه ایزو

به طور کلی هزینه تمدید گواهینامه ایزو نصف مبلغ اخذ ایزو می باشد. البته هزینه تمدید گواهینامه ایزو بر اساس ضوابط و سیاست های هر یک از مراجع صدور گواهینامه متفاوت می باشد. مهم ترین مزایای تمدید گواهینامه ایزو برای شرکت ها و سازمان ها ، شرکت در مناقصات رسمی ، انجام فرآیند رجیستری سازمان به وسیله کارفرمایان ، افزایش بهره وری سازمان ، انجام ارزیابی های لازم برای عملکرد موثر و... می باشد.


زمان تمدید گواهینامه ایزو

نامه تمدید گواهینامه ایزو پیش از اتمام آن توسط مشاور ایزو به مدیران سازمان ارائه می شود که در آن هزینه تمدید گواهینامه ایزو و زمان آن نوشته شده است. این نامه عموما 1 تا 2 ماه پیش از پایان اعتبار گواهینامه ایزو ارائه می گردد تا مدت زمان کافی برای انجام اصلاحات وجود داشته باشد.این مدت زمان بسته به مشاوران حقوقی سازمان ها دارد و ممکن است متغیر باشد. پس از دریافت نامه تمدید گواهینامه ایزو ، مدیران سازمان می توانند بررسی های لازم را به عمل آورده و در صورت نیاز به تمدید اقدامات لازم را جهت اخذ گواهینامه ایزو انجام دهند.در صورت موافقت به اخذ ایزو هزینه تمدید پرداخت و روند تمدید آغاز می گردد.


گواهینامه ایزو به مدت 3 سال در صورت وجود این شرایط تمدید می شود:

1. در ممیزی مراقبتی سالانه از سازمان اخذ ایزو این اطمینان حاصل شود که کلیه الزامات سیستم مدیریت کیفیت رعایت می شود.

2. تاریخ ممیزی مراقبتی سال اول نباید بیشتر از 12 ماه از ممیزی مرحله دوم صدور اولیه گواهینامه ایزو باشد.

3. کلیه عدم انطباق های مشاهده شده در ممیزی مراقبتی بسته شده باشد و نتیجه آن برای سرتیفیکیشن راضی کننده باشد.

4. ممیزی داخلی و بازنگری سیستم مدیریت انجام شده باشد و هیچ مساله بررسی نشده ای باقی نمانده باشد.

5. مشتری (سازمانی گواهینامه ایزو دریافت نموده ) باید سوابق شکایات را نگه دارد و اقداماتی جهت رفع این شکایات صورت گرفته باشد.


در پایان اگر قصد اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت یا سازمان خود و یا هرگونه سوال در ارتباط با روند تمدید گواهینامه ایزو داشته باشید ، می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


گواهینامه ایزو 16817

استاندارد ایزو 16817در رابطه با نمای داخلی ساختمان به طراحان ، معماران ، سازندگان و ناظران در اطمینان از آخرین دستاوردها در زمینه های ایمنی ، بهداشتی ، رفاهی و بهره وری ساکنین و کاربران تدوین شده است.

تفاوت بین ایزو 9000 و ایزو 9001 چیست؟

ایزو 9000 جزء خانواده استاندارد است و یک سیستم مدیریت کیفیت را توصیف می کند و ایزو 9001 نیز حاوی الزامات سیستم مدیریت کیفیت می باشد. عموما شرکت ها برای اخذ ISO 9001 اقدام می کنند.

هزینه مشاوره ایزو

برای اخذ گواهینامه ایزو از مراجع معتبر نیاز به انجام دستورالعمل هایی می باشد که ممکن است افراد درباره آن ها اطلاعات کافی نداشته باشند. با توجه به این موضوع افرادی که قصد اخذ گواهینامه ایزو را دارند باید در ارتباط با آن مشاوره های لازم را انجام دهند. مشاوره ایزو نیز شامل هزینه جداگانه می باشد که در ادامه در ارتباط با آن توضیحاتی به شما ارائه خواهیم داد.

گواهینامه HACCP چيست؟

HACCP یا سیستم کنترل نقطه بحرانی تجزیه و تحلیل خطر یک سیستم کنترل فرایند است که خطرات را شناسایی می کند ممکن است در فرآیند تولید مواد غذایی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع خطرات در هر مرحله از فرآیند را کاهش می دهد.

اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.

گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

این استاندارد به منظور کمک به موسسه های آموزشی میباشد تا سیستم مدیریت کیفیت بر پایه استاندارد ایزو 9001 را با توجه به شرایط و ویژگی های خاص موسسات طرح ریزی و پیاده سازی نماید.