5s یا نظام آراستگی محیط کار

5S نام یک روش سازمانی در محل کار است که از لیستی از پنج کلمه ی ژاپنی استفاده می کند. این کلمات عبارتند از Seiri ،Seiton ،Seiso ،Seiketsu و Shitsuke که همه آن ها با حرف S شروع می شوند و به همین علت با نام 5S معرفی می شود. این نظاام آراستگی هم پا با اخذ گواهینامه ایزو برای محیط های کاری مورد نیاز می باشد.


این روش در واقع نحوه سازماندهی فضای کاری برای کارآیی و بهره وری را با شناسایی و ذخیره سازی مورد استفاده قرار می دهد. شرکت های غربی قبل از درخواست یا اجرایی کردن فرایند های خود، از مفاهیم اساسی 5S استفاده می کردند.


5S چیست؟

5S یک ابزار ساده ، کارآمد و ایمن برای افزایش بهره وری شما و جهت سازماندهی و تمیزی محل کار خود می باشد. یکی از مهم ترین عوامل 5S این است که باعث می شود مشکلات بلافاصله آشکار شوند.نظام آراستگی محیط کار 5S یک فرآیند تیمی است و باید توسط افرادی که در منطقه کار می کنند ، انجام شود.


مفهوم 5S چیست؟

این پنج مرحله متمایز (با توضیحات انگلیسی) هستند که در ادامه درباره جز به جز آن ها صحبت می نماییم:

5S Seiri؛ که به معنای مرتب سازی، پاک کردن، طبقه بندی و... می باشد.

5S Seiton؛ به معنای راست کردن، ساده کردن، تنظیم به صورت، پیکربندی و... می باشد.

5S Seiso؛ به معنای جارو کردن، درخشش، اسکراب، تمیز کردن و چک کردن می باشد.

5S Seiketsu ؛ به معنای استاندارد سازی، تثبیت، سازگاری می باشد.

5S Shitsuke؛ به معنای حفظ، نظم و انضباط خود، سفارشی ، تمرین و... می باشد.


برای تکمیل این مراحل برخی از شرکت ها یک بخش ششم (6S) که ایمنی نام دارد را اضافه می کنند. اگر چه به نظر ما این باید بخشی جدایی ناپذیر از مراحل 5S نه یک مرحله جداگانه در خود باشد.


5C & CANDO:

موارد مطرح شده در ذیل به عنوان جایگزینی برای 5S ذکر شده اند:

5S در بعضی موارد با عنوان 5C شناخته شده است که واژه ی C جایگزین واژه های S شده است.

نظام آراستگی محیط کار 5S


موارد مطرح شده در 5S شامل موارد زیر است:

✔ پاکسازی

✔ پیکربندی

✔ تمیز کردن و چک کردن

✔ مطابقت

✔ پایداری


موارد مطرح شده در CANDO نیز شامل موارد زیر می گردد:

• پاک کردن

• ترتیب دادن

• عصبانیت

• نظم و انضباط

• بهبود مستمر


تعریف نظام آراستگی محیط کار 5S:

در ادامه با هر مرحله از فرآیند 5S که به طور کامل توضیح داده شده است و همچنین با تعاریف هر یک از آن ها آشنا می شویم.


5S Seiri یا پاکسازی :

5S Seiriیا مرتب سازی اولین گام در فرآیند 5S می باشد که توضیح آن عبارت است از مرتب سازی اختلافی اقلام از یکدیگر در محیط کار که در واقع امری بسیار مهم و مورد نیاز است. این مرحله به تیمی نیاز دارد که بتوانند تمام مواردی که بطور آشکار به محیط کار تعلق ندارند را حذف کنند و فقط مواردی را که برای پیشبرد پروسه های مورد نظر مورد نیاز است را نگهداری کنند.


5S Seiton یا مرتب کردن و پیکربندی (ساماندهی به ترتیب):

5S Seitonیا مرتب کردن، فرآیندی است که پس از حذف اقلام مازاد بر روی اقلام مانده می بایست اجرایی نمود و آن ها را با استفاده از اصول ارگونومیک به نحو موثری نظم بخشید تا جایی که این اطمینان حاصل شود که هر جنس یا کالا مکان مشخصی دارد و همه چیز در جای خودش قرار گرفته است.


5S Seiso یا Sweep / shine :

منظور ازSeiso تمیز کردن کامل محیط ، ابزار، ماشین آلات و تجهیزات دیگر در محیط کار می باشد تا این اطمینان حاصل شود که همه چیز به وضعیت تقریبا جدید رسیده است. با اجرای این مرحله از فرآیند 5S اطمینان حاصل می شود که هرگونه عدم انطباقی از بین رفته است.


5S Seiketsu یا مطابقت :

منظور از Seiketsu یا استاندارد سازی، تضمین این است که آنچه که ما در سه مرحله اول از فرآیند 5S انجام داده ایم استاندارد شده است .فرآیند استاندارد سازی بخش مهمی است که می بایست در مراحل 5S در نظر گرفته شود.


5S Shitsuke یا پایداری و ثبات :

منظور از مرحله نهایی فرایند 5S ، حفظ ، پایداری و ثبات مراحل انجام شده قبلی می باشد تا این اطمینان حاصل شود که فرآیند 5S به طور مداوم جهت بهبود مراحل کار در سازمان اجرائیست. 5S باید بخشی از فرهنگ کسب و کار و مسئولیت هر فرد در سازمان باشد. در واقع با انجام فرایند های خاص در این مرحله شاهد ثبات کلیه مراحل به صورت دائمی در محیط کار هستیم.


نظام آراستگی همانند اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل قبل و بعدی است که می بایست توسط سازمان ها انجام گیرد. در صورت نیاز به نظام آراستگی محیط کار 5S برای اداره و یا سازمان خود و یا هرگونه سوال در خصوص آن، می توانید با مشاوران ما در شرکت QAL در ارتباط باشید تا راهنمایی های لازم در خصوص آن به شما داده شود.


گواهینامه ایزو 17020

دامنه کاربرد این استاندارد در زمینه ارزیابی، بازبینی و نهایتا صدور گواهینامه ایزو 17020 برای سازمانهای تائید صلاحیت شده و انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده از سوی مراجع تائید صلاحیت می باشد.

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه ایزو ، ابطال گواهینامه و یا کاهش دامنه گواهینامه باید یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد. سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

گواهینامه ایزو 10006

پیاده سازی و داشتن گواهینامه سیستم مدیریت پروژه ایزو10006 به کارفرما این اطمینان را می دهد که پیمانکار دارای یک نظام منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد و در سازمان هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ایزو10006 در آن پیاده سازی شده ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها باعث افزایش کارآیی و اثربخشی فعالیت ها می گردد.

درباره گواهینامه های ایزو

ایزو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد و کشور ایران نیز یکی از اعضای این سازمان می باشد. در حقیقت کلمه ISO مخفف عبارت International Organization for Standardization می باشد که به معنای سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد.اخذ گواهینامه ایزو یکی از

شرایط اخذ ایزو برای شرکتها

نیازی به شرایط خاصی برای اخذ گواهینامه ایزو نمیباشد.هرشرکتی دارای دفترمرکزی ویا ودرحال کار میتواند گواهینامه ایزو دریافت نماید.تعداد پرسنل ، حجم سازمان ، تعداد فرآیندهای اجرایی ، نقش بسزایی درراستای پیاده سازی ایزو و درنهایت اخذ گواهینامه ایزو دارند.