ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی گواهینامه ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند.لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد.


1 تکنیک ها ، تمرین ها ، اصول و اصطلاحات سیستم مدیریت کیفیت

کلیه اعضای تیم ممیزی باید دانش موارد زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات و تعاریف مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت

ب) اصول سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آن ها

ج) کاربرد چرخه PDCA و رویکرد فرآیندی

د) ساختار مستندات خاص سیستم مدیریت کیفیت، سلسله مراتب و روابط متقابل

ذ) حوزه و کاربرد محدودیت ها

ه) ابزارها ، روش ها ، تکنیک های سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آن ها


نمونه هایی از ابزار ها ، روش ها و تکنیک های سیستم های مدیریت کیفیت :

✔ اصول اقتصاد کیفی

✔ تکنیک های نقشه کشی فرآیندها

✔ روش های شناسایی و نظارت بر رضایت و درک مشتری

✔ ابزارهای بهبود (کایزن ، 6 سیگما و ...)

✔ تکنیک های آماری

✔ رویکرد مدیریت ریسک

✔ تکنیک حل مساله

✔ فرآیند اندازه گیری

✔ تحلیل علل ریشه ای


2) استاندارد های سیستم مدیریت کیفیت و مستندات مربوطه: 

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند.

الف) استانداردها و مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده در پروسه صدور و کاربردهای آن

ب) تعامل بین عناصر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و سایر مستندات مربوطه


3) الزامات مدیریت کسب و کار:

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) محتوای کلی مدیریت سیستم ، الزامات و روابط داخلی بین قوانین ، اهداف و نتایج

ب ) پروسه مدیریت و اصطلاحات مربوطه

یادآوری: این رویه شامل مدیریت منابع انسانی، کمیته های داخلی و خارجی و سایر رویه های مرتبط


4) بخش کسب و کار مشتری :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات کلی، رویه و تکنولوژی وابسته به کسب و کار مشتری

ب) الزامات مربوط به بخش کسب و کار


5) تولیدات ، فرآیند ها ، سازمان های مشتریان :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات و تکنولوژی وابسته به بخش فنی

ب) قوانین و مقررات الزامات کاربردی برای محصولات یا خدمات بخش فنی

ج) مشخصه فرآیند ها ، محصولات و سرویس های بخش فنی

د) زیرساخت و محیط کار موثر بر تولید و کیفیت خدمات

ذ) محتوای منابع بیرونی

ه) تاثیر نوع سازمان، اندازه، حکومت، ساختار، توابع در روابط بر روی توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و فعالیت های صدور گواهینامه ایزو


شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه های ایزو می تواند تحت شرایط مختلفی رخ دهد، اما این تعلیق نمی تواند بیش از شش ماه باشد، مگر اینکه تمدید شود. در صورتی که اقدامات اصلاحی در بازه زمانی تعیین شده انجام نشده باشد یا کافی نباشد، گواهی ایزو ممکن است پس گرفته یا ابطال شود.

اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

در حال حاضر گواهینامه ایزو IATF 16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949:2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS) را براي بخش خودرو مشخص مي کند.گواهینامه مستقل و متخصص سیستم مدیریت IATF 16949 این اطمینان را به مدیریت می دهد که سیستم با الزامات استاندارد ایزو مطابقت دارد.

گواهینامه HACCP چيست؟

HACCP یا سیستم کنترل نقطه بحرانی تجزیه و تحلیل خطر یک سیستم کنترل فرایند است که خطرات را شناسایی می کند ممکن است در فرآیند تولید مواد غذایی اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع خطرات در هر مرحله از فرآیند را کاهش می دهد.

گواهینامه ایزو 31000

علاوه بر پرداختن به تداوم عملیاتی، ایزو 31000 سطحی از اطمینان از نظر انعطاف پذیری اقتصادی، شهرت حرفه ای و نتایج زیست محیطی و ایمنی را فراهم می کند.

گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.

هزینه اخذ و صدور گواهینامه ایزو

عمده هزینه مربوط به صدور ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان