ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟



کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند .

لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد.

mmm

1)  تکنیک ها ، تمرینها ، اصول و اصطلاحات سیستم مدیریت کیفیت

کلیه اعضای تیم ممیزی باید دانش موارد زیر را داشته باشند.

الف)  اصطلاحات و تعاریف مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت

ب )  اصول سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها

ج )  کاربرد چرخه PDCA و رویکرد فرآیندی

د  )  ساختار مستندات خاص سیستم مدیریت کیفیت، سلسله مراتب و روابط متقابل

ذ  )  حوزه و کاربرد محدودیت ها

ه  )  ابزارها ، روش ها ، تکنیک های سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها

mmm

نمونه هایی از ابزارها ، روشها و تکنیک های سیستم های مدیریت کیفیت :

·         اصول اقتصاد کیفی

·         تکنیک های نقشه کشی فرآیندها

·         روشهای شناسایی و نظارت بر رضایت و درک مشتری

·         ابزارهای بهبود (کایزن ، 6 سیگما و ...)

·         تکنیکهای آماری

·         رویکرد مدیریت ریسک

·         تکنیک حل مساله

·         فرآیند اندازه گیری

·         تحلیل علل ریشه ای

mmm

2) استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت و مستندات مربوطه: 

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند.

الف) استانداردها و مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده در پروسه صدور و کاربردهای آن

ب ) تعامل بین عناصر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و سایر مستندات مربوطه

mmm

3) الزامات مدیریت کسب و کار:

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) محتوای کلی مدیریت سیستم ، الزامات و روابط داخلی بین قوانین ، اهداف و نتایج

ب ) پروسه مدیریت و اصطلاحات مربوطه

یادآوری: این رویه شامل مدیریت منابع انسانی، کمیته های داخلی و خارجی و سایر رویه های مرتبط

mmm

4) بخش کسب و کار مشتری :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات کلی، رویه و تکنولوژی وابسته به کسب و کار مشتری

ب) الزامات مربوط به بخش کسب و کار

mmm

5) تولیدات ، فرآیندها ، سازمانهای مشتریان :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانشهای زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات و تکنولوژی وابسته به بخش فنی

ب) قوانین و مقررات الزامات کاربردی برای محصولات یا خدمات بخش فنی

ج) مشخصه فرآیندها ، محصولات و سرویس های بخش فنی

د) زیرساخت و محیط کار موثر بر تولید و کیفیت خدمات

ذ) محتوای منابع بیرونی

ه) تاثیر نوع سازمان، اندازه، حکومت، ساختار، توابع در روابط بر روی توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و فعالیتهای صدور گواهینامه ایزو