ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟


کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند .

لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد.


1)  تکنیک ها ، تمرینها ، اصول و اصطلاحات سیستم مدیریت کیفیت

کلیه اعضای تیم ممیزی باید دانش موارد زیر را داشته باشند.

الف)  اصطلاحات و تعاریف مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت

ب )  اصول سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها

ج )  کاربرد چرخه PDCA و رویکرد فرآیندی

د  )  ساختار مستندات خاص سیستم مدیریت کیفیت، سلسله مراتب و روابط متقابل

ذ  )  حوزه و کاربرد محدودیت ها

ه  )  ابزارها ، روش ها ، تکنیک های سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها


نمونه هایی از ابزارها ، روشها و تکنیک های سیستم های مدیریت کیفیت :

·         اصول اقتصاد کیفی

·         تکنیک های نقشه کشی فرآیندها

·         روشهای شناسایی و نظارت بر رضایت و درک مشتری

·         ابزارهای بهبود (کایزن ، 6 سیگما و ...)

·         تکنیکهای آماری

·         رویکرد مدیریت ریسک

·         تکنیک حل مساله

·         فرآیند اندازه گیری

·         تحلیل علل ریشه ای


2) استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت و مستندات مربوطه: 

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند.

الف) استانداردها و مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده در پروسه صدور و کاربردهای آن

ب ) تعامل بین عناصر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و سایر مستندات مربوطه


3) الزامات مدیریت کسب و کار:

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) محتوای کلی مدیریت سیستم ، الزامات و روابط داخلی بین قوانین ، اهداف و نتایج

ب ) پروسه مدیریت و اصطلاحات مربوطه

یادآوری: این رویه شامل مدیریت منابع انسانی، کمیته های داخلی و خارجی و سایر رویه های مرتبط


4) بخش کسب و کار مشتری :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات کلی، رویه و تکنولوژی وابسته به کسب و کار مشتری

ب) الزامات مربوط به بخش کسب و کار


5) تولیدات ، فرآیندها ، سازمانهای مشتریان :

اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانشهای زیر را داشته باشند:

الف) اصطلاحات و تکنولوژی وابسته به بخش فنی

ب) قوانین و مقررات الزامات کاربردی برای محصولات یا خدمات بخش فنی

ج) مشخصه فرآیندها ، محصولات و سرویس های بخش فنی

د) زیرساخت و محیط کار موثر بر تولید و کیفیت خدمات

ذ) محتوای منابع بیرونی

ه) تاثیر نوع سازمان، اندازه، حکومت، ساختار، توابع در روابط بر روی توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و فعالیتهای صدور گواهینامه ایزو


 گواهینامه ایزو 50001

ایزو 50001 شامل تمام اقداماتی است که دربرگیرنده طرح ریزی،برنامه ریزی،اجرا و کنترل مؤثر با اطمینان از حداقل مصرف انرژی برای انجام فعالیت های سازمان است.همچنین سیستم مدیریت انرژی به سازمانها کمک می کند تا به صورت مستمر و منظم نسبت به بهبود عملکرد انرژی در قبال الزامات قانونی و سایر قوانین اقدام نمایند. سیستم مدیریت انرژی ایزو 50001 ، بر مبنای مدل بهبود مستمر
ادامه مطلب

 اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025 توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.
ادامه مطلب

 ISO TS 29001:2010

استاندارد ایزو29001 توسط کمیته فنی مواد، تجهیزات وسازه های در یایی برای صنایع نفت ،پتروشیمی وگاز طبیعی منتشر گردید.باتوجه به نیاز خاص این صنایع در توانمند سازی وتکرار پذیری فرآیند های موثر در مشخصه های عملکرد محصول وتعادل این فرآیند ها باشرایط محیطی سازمان،ایزو29001 تاکیدی مضاعف بر اهم موضوعات مطرح در این سازمان نموده است.
ادامه مطلب

 مزایای اخذ ایزو چیست ؟

به صورت کلی مزایای زیادی را می تواند برای اخذ گواهینامه ایزو بر شمرد ، هر سازمان بنا بر نوع گواهینامه ای که قصد دارد اخذ نماید بخشی از فرآیندهای سازمانی خود را بهبود می دهد.این کار با کمک شرکت مشاور ایزو انجام می گیرید و با ممیزی های مستمر ادامه می یاید.
ادامه مطلب

 شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه ایزو ، ابطال گواهینامه و یا کاهش دامنه گواهینامه باید یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد. سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:
ادامه مطلب

 گواهینامه OHSAS 18001:2007

استاندارد 18001 استانداردي است كه ما را ملزم به رعايت نكات ايمني و بهداشتي مي نمايد. آمادگي جسماني كاركنان، رعايت نكات ايمني و تجهيزات ايمني در محيط كار، آمادگي در شرايط اضطراري از قبيل سيل و زلزله و بررسي ميزان و شدت و احتمال خطرات، مي كند. براي كاهش خطرات و افزايش آگاهي كاركنان نسبت به نحوه شناسايي خطرات و محاسبه ريسك آنها دستورالعمل هايي تدوين مي گردد. رعايت استانداردهاي ايمني حافظ جان كاركنان، سلامتي آنان و حفظ اموال و دارايي هاي يك سازمان است و رعايت اين استاندارد در ايجاد يك سازمان امن و عاري از خطر، ما را ياري مي كند.سري ارزيابي ايمني بهداشت شغلي استانداردي قابل مميزي و اخذ گواهينامه مي باشد،در پاسخ به نياز سازمانها به يك استاندارد سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي كه بوسيله آن بتوانند سيستم مديريت خود را در زمينه هاي بهداشتي وايمني ارزيابي نمايند، تدوين شده است.
ادامه مطلب