کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند .
لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد.
1) تکنیک ها ، تمرینها ، اصول و اصطلاحات سیستم مدیریت کیفیت
کلیه اعضای تیم ممیزی باید دانش موارد زیر را داشته باشند.
الف) اصطلاحات و تعاریف مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت
ب ) اصول سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها
ج ) کاربرد چرخه PDCA و رویکرد فرآیندی
د ) ساختار مستندات خاص سیستم مدیریت کیفیت، سلسله مراتب و روابط متقابل
ذ ) حوزه و کاربرد محدودیت ها
ه ) ابزارها ، روش ها ، تکنیک های سیستم مدیریت کیفیت و کاربرد آنها
نمونه هایی از ابزارها ، روشها و تکنیک های سیستم های مدیریت کیفیت :
· اصول اقتصاد کیفی
· تکنیک های نقشه کشی فرآیندها
· روشهای شناسایی و نظارت بر رضایت و درک مشتری
· ابزارهای بهبود (کایزن ، 6 سیگما و ...)
· تکنیکهای آماری
· رویکرد مدیریت ریسک
· تکنیک حل مساله
· فرآیند اندازه گیری
· تحلیل علل ریشه ای
2) استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت و مستندات مربوطه:
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند.
الف) استانداردها و مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده در پروسه صدور و کاربردهای آن
ب ) تعامل بین عناصر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و سایر مستندات مربوطه
3) الزامات مدیریت کسب و کار:
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:
الف) محتوای کلی مدیریت سیستم ، الزامات و روابط داخلی بین قوانین ، اهداف و نتایج
ب ) پروسه مدیریت و اصطلاحات مربوطه
یادآوری: این رویه شامل مدیریت منابع انسانی، کمیته های داخلی و خارجی و سایر رویه های مرتبط
4) بخش کسب و کار مشتری :
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانش های زیر را داشته باشند:
الف) اصطلاحات کلی، رویه و تکنولوژی وابسته به کسب و کار مشتری
ب) الزامات مربوط به بخش کسب و کار
5) تولیدات ، فرآیندها ، سازمانهای مشتریان :
اشخاص دخیل در ممیزی QMS باید دانشهای زیر را داشته باشند:
الف) اصطلاحات و تکنولوژی وابسته به بخش فنی
ب) قوانین و مقررات الزامات کاربردی برای محصولات یا خدمات بخش فنی
ج) مشخصه فرآیندها ، محصولات و سرویس های بخش فنی
د) زیرساخت و محیط کار موثر بر تولید و کیفیت خدمات
ذ) محتوای منابع بیرونی
ه) تاثیر نوع سازمان، اندازه، حکومت، ساختار، توابع در روابط بر روی توسعه و اجرای سیستم مدیریت کیفیت و فعالیتهای صدور گواهینامه ایزو