اخذ گواهینامه ایزو 16949 IATF

آشنايي با   IATF 16949

گواهینامه ایزو IATF16949:2016 جايگزين ISO / TS 16949: 2009 استانداردي است که الزامات سيستم مديريت کيفيت (QMS)  را براي بخش خودرو مشخص مي کند.

ایزو 16949 ابتدا در سال 1999 براي ايجاد هماهنگي طرح هاي مختلف ارزيابي و استاندارد ایزو در سراسر جهان در زنجيره تامين بخش صنعت خودرو ايجاد شد.

 تمرکز اصلي استاندارد ایزو IATF 16949  توسعه سيستم مديريت کيفيت است که براي بهبود مستمر، تاکيد بر پيشگيري از نقص و کاهش تنوع و اتلاف  در زنجيره تامين را فراهم مي کند.این استاندارد، همراه با الزامات خاص مشتري (CSR)، الزامات QMS را براي قطعات توليد، خدمات و / يا لوازم جانبي خودرو تعريف مي کند.

گواهینامه ایزوIATF 16949: 2016  يک استاندارد QMS مستقل است که کاملا با ساختار و الزامات ISO 9001: 2015 سازگار است , بنابراين، IATF 16949  نمي تواند به تنهايي به عنوان يک سيستم مستقل اجرا شود، بلکه بايد به عنوان مکمل و به همراه ISO  9001: 2015  اجرا شود.

پس از  1 اکتبر 2017، نمی توان ممیزی ایزو 16949 را انجام داد و سازمان ها طبق الزامات ،در راستاي چرخه آديت و با توجه به زمان بندي مشخص بايد IATF جديد را اجرا کنند.

 براي تغيير ورژن جديد بايد يک مميزي مجدد و زمان اضافي براي بررسي مستندات باشد. کليه عمليات پشتيباني در سايت يا در يک مکان از راه دور بايد در روند تغيير و بروزرساني قرار گيرد.


مزایای سيستم مديريت کيفيت مبتني بر IATF 16949:

·        روشی برای اينکه چگونه يک سازمان بتواند نيازهاي مشتريان و ساير سهامداران خود را برآورده کند

·        ایجاد بهبود مستمر

·        سازمانها با تعریف اهداف  به طور مداوم فرآيندهاي خود را بهبود ميبخشند

·        تاکيد بر پيشگيري از  نقص

·        شامل الزامات خاص و ابزار اصلي از صنعت خودرو است

·        برنامه ريزي پيشرفت کيفيت محصول (APQP)

·        تجزيه و تحليل اثرات (FMEA)

·        کنترل فرآيند آماري (SPC)

·        تجزيه و تحليل سيستم هاي اندازه گيري (MSA)

·        کاهش اتلاف در زنجيره تامين

·        مستند سازي و پياده سازي سياست هاي شرکت

گواهینامه ایزو 22000

ایزو 22000 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که به طور سیستماتیک ایمنی مواد غذایی را در هر زنجیره تأمین می کند. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 22000 یکی از مهم ترین نکاتی است که واحد های تولیدی مواد غذایی باید آن را در نظر بگیرند.

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها

استاندارد ایزو مختص موسسات مالی و بانک ها ایزو 13616: خدمات مالی و شماره حساب بین المللی بانک هاایزو 11649: گواهینامه الزامات و ساختاربانکداری کلانEBANKING: بانکداری الکترونیکیایزو 13569: خدمات مالی و امنیت اطلاعاتایزو 22307: ارزیابی اثرات حریم کاربران

استاندارد 13485 - سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی

ایزو 13485 در حقیقت مبناهای سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن سیستم سازمان مربوطه نیاز به ارائه مدارک و نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط با آن را دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 13485 می بایست جز اولویت شرکت های ارائه کننده تجهزیات پزشکی قرار بگیرد.

اخذ گواهینامه HSE

HSE مخفف عبارت Health Safety Environment می باشد که به فارسی به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست است. گواهینامه ایزو HSE اصولی را تعریف می کند که با انجام و اجرای آن ها، فعالیت سازمان ها در سراسر جهان با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشت و ایمنی و زیست محیط انجام می پذیرد. اخذ گواهینامه ایزو HSE ، نظامی برای مدیریت ساختار سازمانی، سیاست، قوانین و مقررات و نهایتا رویه هایی برای تغییر عملکرد سلامت، ایمنی و کاهش یا رفع خطرات برای دستیابی به سیاست های هدف سازمان است.

شرایط تعلیق و ابطال گواهینامه ایزو

تعلیق گواهینامه ایزو ، ابطال گواهینامه و یا کاهش دامنه گواهینامه باید یک خط مشی و رویه ای برای تعلیق و ابطال و کاهش دامنه گواهینامه های ایزو و استانداردها وجود داشته باشد. سازمان گواهی کننده باید در موارد زیر گواهینامه را تعلیق کند:

اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .