هزینه مشاوره ایزو


هزینه مشاوره ایزو وابسته به عوامل متعددی است ، گذشته از این ها اخذ گواهینامه ایزو و رعایت استانداردهای مورد نیاز برای صدور گواهینامه نیز شامل هزینه های جداگانه ای می شود.گستردگی هزینه های مربوط به مشاور ایزو آنقدر زیاد است که نمی توان بدون شناخت و بررسی عوامل موثر ، مبلغ دقیقی برای آن اعلام کرد.


به صورت کلی عوامل موثر بر هزینه مشاوره ایزو عبارتند از : 

1- اندازه سازمان

2- نوع فعالیت سازمان

3- میزان ریسک پذیری فعالیت سازمان

4- تعداد پرسنل سازمان

5- استاندار درخواستی سازمان

 به طور کلی مشاوره و استقرار سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 ایزو 1400 و .. که استانداردهای عمومی هستند هزینه کمتری نسبت به استاندارد های تخصصی خواهند داشت. 


استاندردهای خاص هزینه های جانبی و به تبع آن هزینه های مشهوره بیشتری خواهند داشت. از جمله هزینه های جانبی به موارد زیر می توان اشاره کرد: 

1-    هزینه مجهز کردن آزمایشگاه در استانداردهایی همچون ایزو 17021

2-    هزینه تغییر و استاندارد سازی  محیط کار در استاندرهایی مثل  GMP در صنایع دارویی و غذایی

3-    هزینه کنترل مستندات و کنترل سوابق ( این هزینه ها در کلیه استانداردها اعم از عمومی و تخصصی باید در نظر گرفته شود)

4-     آموزش پرسنل موثر در کیفیت (این هزینه ها در کلیه استانداردها اعم از عمومی و تخصصی باید در نظر گرفته شود)

چنانچه سازمان درخواست کننده استقرار سیستم و مشاوره ایزو دارای شرایط مناسب در محیط کار و آزمایشگاه ها ( در صورت وجود) باشد, هزینه های مشاوره ایزو و استقرار سیستم های استاندارد ایزو نا چیز خواهد بود.