گواهینامه ایزو 10015


آموزش ایزو 10015 یک فرآیند چهار مرحله‌ای است.

یک فرآیند آموزش برنامه‌ریزی‌شده و نظام‌مند می‌تواند نقش مهمی در کمک به یک سازمان داشته باشد تا توانایی‌های خود را بهبود بخشید و اهداف با کیفیت خود را برآورده نمایید.

برای انتخاب و اجرای آموزش برای بستن شکاف بین شایستگی لازم و موجود، مدیریت باید مراحل زیر را زیر نظر داشته باشد:

الف)  تعریف نیازهای آموزشی؛

ب)  طراحی و برنامه‌ریزی آموزش؛

ج) تامین آموزش؛

د)  ارزیابی نتیجه آموزش.


سازمان بايد شايستگي لازم براي هر کاري که  بر کيفيت محصولات را تحت تاثير مي گذارد تعريف کند

تعريف بايد بر اساس تجزيه و تحليل نيازهاي موجود و انتظارات سازمان در مقايسه با شايستگي فعلي پرسنل آن ها باشد.


مهمترین بخش اخذ گواهینامه ایزو 10015 تعریف نیازهای آموزشی است. هدف اين مرحله بايد:

الف) مشخص کردن اختلاف بين صلاحيت موجود و مورد نياز؛

ب) مشخص کردن آموزش هاي  مورد نياز و وظايف کارکنان که شايستگي هاي آنها با صلاحيت سازمان مطابقت ندارد

ج) مستند سازي نيازهاي آموزشي مشخص شده

تجزيه و تحليل اختلاف بين شايستگي هاي موجود و مورد نياز بايد براي تعيين اينکه آيا اختلاف ها را مي توان با آموزش برطرف کرد و يا بايد اقدامات ديگر را در نظر گرفت.


مزایای اخذ ایزو 10015:

1-    برآورد نیازهای عملیاتی روزانه و اهداف استراتژیک

2-     سرمایه گذاری آموزشی که منجر به دستاوردهای بهره وری می شود

3-    حفظ استعدادهای کلیدی و رشد حرفه ای


دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش 

گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید:

·        شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان

·        طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان

·        ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان

·        ارزیابی نتایج آموزش

و نهایتا

·        نظارت و بهبود روند آموزش سازمان.

به عنوان نمونه استفاده از استاندارد ایزو 10015 در سازمان باعث طراحی و برنامه ریزی آموزشی می شود. این بدان معنی است که با اجرایی شدن استاندارد 10015 در آموزشگاه و دریافت گواهینامه ایزو ، اقداماتی که برای رفع موارد و مشکلات آموزشی لازم است را شناسایی کرده و با برنامه ریزی های مدون، این اقدامات را در سازمان بکار میگیرند.

1. تعریف محدودیت آموزش:

طراحی و برنامه ریزی در تمامی موسسات آموزشی با تعیین محدودیت های آموزشی آن سازمان آغاز می شود. به عنوان مثال: 

·        مشخص نمودن سیاست های سازمانی

·        ارائه الزامات و برنامه های سازمان

·        در دسترس بودن پرسنل

·        توانایی پرسنل

·        انگیزه پرسنل

·        در دسترس بودن مربیان

·        ملاحظات مالی 

و نهایتاً

·        الزامات قانونی سازمان

این فهرست از محدودیتها در هنگام انتخاب روش های آموزش، ارائه دهندگان آموزش و نیز برای توسعه برنامه های آموزشی نقش بسزایی دارند.

2. روش های مختلف آموزش و معیارهای انتخاب آنها:  

انتخاب روش های مناسب آموزشی به اهداف آموزشی، منابع و محدودیت های موسسه بستگی دارد. این روشها ممکن عبارتند از:

·        کارگاه های آموزشی در محل

·        دوره های آموزش الکترونیک (از راه دور)

·        دوره های کارآموزی

·        مربیگری (تدریس) در محل کار

·        خود آموزی

معیارهای انتخاب روش آموزش مناسب شامل موارد زیر می باشد :

·        تاریخ و مکان دلخواه

·        در دسترس بودن امکانات

·        هزینه مناسب و اهداف آموزشی

·        تخصص و تجربه

·        مشخص بودن حداکثر تعداد شرکت کنندگان

·        دوره و ترتیب آموزش

·        ارزیابی آموزشی و در آخر

·        اخذ گواهینامه ایزو پایان دوره آموزشی و کسب مهارت

3. مشخصات برنامه آموزشی :

در یک برنامه آموزشی موفق میبایست موارد مطرح شده ذیل از قبل مشخص شده باشند:

·        اهداف برگزاری دوره آموزشی

·        مشخصات دوره آموزشی           

·        انتخاب پرسنل هدفمند جهت حضور در دوره آموزشی

·        الزامات برگزاری دوره آموزشی

·        مشخص نمودن منابع جهت تدریس در دوره آموزشی

·        مشخص نمودن بار مالی دوره آموزشی

همچنین یک دوره آموزشی موفق میبایست میزان نتایج آموزشی را نیز پوشش دهد.

·        رضایت کارآموزان از دوره آموزشی     

·        میزان دانش کسب  شده، مهارت ها و رفتارها پس از پایان دوره آموزشی        

·        میزان بهبود عملکردکارکنان پس از حضور در دوره آموزشی

·        میزان رضایت مدیران از عملکرد پرسنل خود پس از حضور در دوره آموزشی

·        تاثیر تجاری دوره آموزشی برگزار شده بر عملکرد سازمان

4. ارزیابی مدرسین و مربیان دوره آموزشی:

یک سازمان آموزشی میبایست با دقت تمامی مدرسین و مربیانی را که میبایست آموزش دوره ها را بر عهده بگیرند بصورت بالقوه بررسی و ارزیابی نماید. به همین منظور در بازه های زمانی مشخص مثلا بصورت هفتگی یا ماهیانه از محتوای دوره آموزشی تدریس شده توسط مدرسین گزارش تهیه و محتوای دوره توسط مدیریت آموزشگاه ارزیابی شود.

همچنین مدیریت آموزشگاه موظف است انتخاب خود را بر اساس این که چگونه یک مدرس و یا مربی می تواند به ارائه برنامه های آموزشی کمک و به محدودیت های شما پاسخ دهد، پایه گذاری نماید.

هدف از استاندارد ایزو 10015 کمک به آموزش کارآمد و موثر در آموزشگاهها می باشد. فرآیند آموزش می تواند به سازمان شما کمک کند تا قابلیت های خود را بهبود بخشید و اهداف کیفی خود را برآورده سازید. این دستورالعملها همچنین بر سهم آموزش در جهت بهبود مستمر تأکید بسیاری دارد.

 گواهینامه ایزو مراکز آموزشی

این استاندارد به منظور کمک به موسسه های آموزشی میباشد تا سیستم مدیریت کیفیت بر پایه استاندارد ایزو 9001 را با توجه به شرایط و ویژگی های خاص موسسات طرح ریزی و پیاده سازی نماید.
ادامه مطلب

 گواهینامه نشان حلال

استاندارد حلال – HALAL – توسط گروهی از کارشناسان استاندارد سازی سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و توسط کمیته فنی استانداردها و مؤسسه مترولوژی کشورهای اسلامی (SMIIC) در مورد مسائل مربوط به مواد غذایی حلال به تصویب رسیده است.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 27001:2013

ایزو 27001 قسمی از استاندارد خانواده ایزو 27000 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است که در سال ۲۰۰۵ توسط سازمان بین المللی استانداردها ( ایزو) و کمیسیون برق بین‌المللی است.
ادامه مطلب

 انواع گواهینامه های ایزو

گواهینامه های ایزو انواع مختلفی دارند که لازم است آگاهی لازم در مورد استفاده و کارایی هرکدام از آنها وجود داشته باشد.برخی گواهینامه های ایزو، عموعی محسوب می شوند به این معنی که گستره زیادی از شرکت ها را شامل می شوند اما برخی دیگر کاملا اختصاصی و به منظور کاربردی خاص تهیه شده اند.
ادامه مطلب

 اهمیت اخذ انواع ایزو

امروزه اخذ استانداردهای ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد تا آنجا که شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی در سطح بین المللی می باشند. این سازمان به ترویج بین المللی استانداردهای صنعتی و اقتصادی می پردازد تا تبادلات صنایع و حرفه های مختلف را در یک راستا هماهنگ سازد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 22000:2005

ایزو 22000 یک استاندارد بین المللی شناخته شده است که به طور سیستماتیک ایمنی مواد غذایی را در هر زنجیره تأمین می کند. ایزو 22000 شامل
ادامه مطلب