گواهینامه ایزو 10015


دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش 

گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید:

·        شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان

·        طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان

·        ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان

·        ارزیابی نتایج آموزش

و نهایتا

·        نظارت و بهبود روند آموزش سازمان.

به عنوان نمونه استفاده از استاندارد ایزو 10015 در سازمان باعث طراحی و برنامه ریزی آموزشی می شود. این بدان معنی است که با اجرایی شدن استاندارد 10015 در آموزشگاه و دریافت گواهینامه ایزو ، اقداماتی که برای رفع موارد و مشکلات آموزشی لازم است را شناسایی کرده و با برنامه ریزی های مدون، این اقدامات را در سازمان بکار میگیرند.

1. تعریف محدودیت آموزش:

طراحی و برنامه ریزی در تمامی موسسات آموزشی با تعیین محدودیت های آموزشی آن سازمان آغاز می شود. به عنوان مثال: 

·        مشخص نمودن سیاست های سازمانی

·        ارائه الزامات و برنامه های سازمان

·        در دسترس بودن پرسنل

·        توانایی پرسنل

·        انگیزه پرسنل

·        در دسترس بودن مربیان

·        ملاحظات مالی 

و نهایتاً

·        الزامات قانونی سازمان

این فهرست از محدودیتها در هنگام انتخاب روش های آموزش، ارائه دهندگان آموزش و نیز برای توسعه برنامه های آموزشی نقش بسزایی دارند.

2. روش های مختلف آموزش و معیارهای انتخاب آنها:  

انتخاب روش های مناسب آموزشی به اهداف آموزشی، منابع و محدودیت های موسسه بستگی دارد. این روشها ممکن عبارتند از:

·        کارگاه های آموزشی در محل

·        دوره های آموزش الکترونیک (از راه دور)

·        دوره های کارآموزی

·        مربیگری (تدریس) در محل کار

·        خود آموزی

معیارهای انتخاب روش آموزش مناسب شامل موارد زیر می باشد :

·        تاریخ و مکان دلخواه

·        در دسترس بودن امکانات

·        هزینه مناسب و اهداف آموزشی

·        تخصص و تجربه

·        مشخص بودن حداکثر تعداد شرکت کنندگان

·        دوره و ترتیب آموزش

·        ارزیابی آموزشی و در آخر

·        صدور گواهینامه پایان دوره آموزشی و کسب مهارت

3. مشخصات برنامه آموزشی :

در یک برنامه آموزشی موفق میبایست موارد مطرح شده ذیل از قبل مشخص شده باشند:

·        اهداف برگزاری دوره آموزشی

·        مشخصات دوره آموزشی           

·        انتخاب پرسنل هدفمند جهت حضور در دوره آموزشی

·        الزامات برگزاری دوره آموزشی

·        مشخص نمودن منابع جهت تدریس در دوره آموزشی

·        مشخص نمودن بار مالی دوره آموزشی

همچنین یک دوره آموزشی موفق میبایست میزان نتایج آموزشی را نیز پوشش دهد.

·        رضایت کارآموزان از دوره آموزشی     

·        میزان دانش کسب  شده، مهارت ها و رفتارها پس از پایان دوره آموزشی        

·        میزان بهبود عملکردکارکنان پس از حضور در دوره آموزشی

·        میزان رضایت مدیران از عملکرد پرسنل خود پس از حضور در دوره آموزشی

·        تاثیر تجاری دوره آموزشی برگزار شده بر عملکرد سازمان

4. ارزیابی مدرسین و مربیان دوره آموزشی:

یک سازمان آموزشی میبایست با دقت تمامی مدرسین و مربیانی را که میبایست آموزش دوره ها را بر عهده بگیرند بصورت بالقوه بررسی و ارزیابی نماید. به همین منظور در بازه های زمانی مشخص مثلا بصورت هفتگی یا ماهیانه از محتوای دوره آموزشی تدریس شده توسط مدرسین گزارش تهیه و محتوای دوره توسط مدیریت آموزشگاه ارزیابی شود.

همچنین مدیریت آموزشگاه موظف است انتخاب خود را بر اساس این که چگونه یک مدرس و یا مربی می تواند به ارائه برنامه های آموزشی کمک و به محدودیت های شما پاسخ دهد، پایه گذاری نماید.

هدف از استاندارد ایزو 10015 کمک به آموزش کارآمد و موثر در آموزشگاهها می باشد. فرآیند آموزش می تواند به سازمان شما کمک کند تا قابلیت های خود را بهبود بخشید و اهداف کیفی خود را برآورده سازید. این دستورالعملها همچنین بر سهم آموزش در جهت بهبود مستمر تأکید بسیاری دارد.