گواهینامه ایزو 10015


آموزش ایزو 10015 یک فرآیند چهار مرحله‌ای است.

یک فرآیند آموزش برنامه‌ریزی‌شده و نظام‌مند می‌تواند نقش مهمی در کمک به یک سازمان داشته باشد تا توانایی‌های خود را بهبود بخشید و اهداف با کیفیت خود را برآورده نمایید.

برای انتخاب و اجرای آموزش برای بستن شکاف بین شایستگی لازم و موجود، مدیریت باید مراحل زیر را زیر نظر داشته باشد:

الف)  تعریف نیازهای آموزشی؛

ب)  طراحی و برنامه‌ریزی آموزش؛

ج) تامین آموزش؛

د)  ارزیابی نتیجه آموزش.


سازمان بايد شايستگي لازم براي هر کاري که  بر کيفيت محصولات را تحت تاثير مي گذارد تعريف کند

تعريف بايد بر اساس تجزيه و تحليل نيازهاي موجود و انتظارات سازمان در مقايسه با شايستگي فعلي پرسنل آن ها باشد.


مهمترین بخش اخذ گواهینامه ایزو 10015 تعریف نیازهای آموزشی است. هدف اين مرحله بايد:

الف) مشخص کردن اختلاف بين صلاحيت موجود و مورد نياز؛

ب) مشخص کردن آموزش هاي  مورد نياز و وظايف کارکنان که شايستگي هاي آنها با صلاحيت سازمان مطابقت ندارد

ج) مستند سازي نيازهاي آموزشي مشخص شده

تجزيه و تحليل اختلاف بين شايستگي هاي موجود و مورد نياز بايد براي تعيين اينکه آيا اختلاف ها را مي توان با آموزش برطرف کرد و يا بايد اقدامات ديگر را در نظر گرفت.


مزایای اخذ ایزو 10015:

1-    برآورد نیازهای عملیاتی روزانه و اهداف استراتژیک

2-     سرمایه گذاری آموزشی که منجر به دستاوردهای بهره وری می شود

3-    حفظ استعدادهای کلیدی و رشد حرفه ای


دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش 

گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید:

·        شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان

·        طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان

·        ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان

·        ارزیابی نتایج آموزش

و نهایتا

·        نظارت و بهبود روند آموزش سازمان.

به عنوان نمونه استفاده از استاندارد ایزو 10015 در سازمان باعث طراحی و برنامه ریزی آموزشی می شود. این بدان معنی است که با اجرایی شدن استاندارد 10015 در آموزشگاه و دریافت گواهینامه ایزو ، اقداماتی که برای رفع موارد و مشکلات آموزشی لازم است را شناسایی کرده و با برنامه ریزی های مدون، این اقدامات را در سازمان بکار میگیرند.

1. تعریف محدودیت آموزش:

طراحی و برنامه ریزی در تمامی موسسات آموزشی با تعیین محدودیت های آموزشی آن سازمان آغاز می شود. به عنوان مثال: 

·        مشخص نمودن سیاست های سازمانی

·        ارائه الزامات و برنامه های سازمان

·        در دسترس بودن پرسنل

·        توانایی پرسنل

·        انگیزه پرسنل

·        در دسترس بودن مربیان

·        ملاحظات مالی 

و نهایتاً

·        الزامات قانونی سازمان

این فهرست از محدودیتها در هنگام انتخاب روش های آموزش، ارائه دهندگان آموزش و نیز برای توسعه برنامه های آموزشی نقش بسزایی دارند.

2. روش های مختلف آموزش و معیارهای انتخاب آنها:  

انتخاب روش های مناسب آموزشی به اهداف آموزشی، منابع و محدودیت های موسسه بستگی دارد. این روشها ممکن عبارتند از:

·        کارگاه های آموزشی در محل

·        دوره های آموزش الکترونیک (از راه دور)

·        دوره های کارآموزی

·        مربیگری (تدریس) در محل کار

·        خود آموزی

معیارهای انتخاب روش آموزش مناسب شامل موارد زیر می باشد :

·        تاریخ و مکان دلخواه

·        در دسترس بودن امکانات

·        هزینه مناسب و اهداف آموزشی

·        تخصص و تجربه

·        مشخص بودن حداکثر تعداد شرکت کنندگان

·        دوره و ترتیب آموزش

·        ارزیابی آموزشی و در آخر

·        اخذ گواهینامه ایزو پایان دوره آموزشی و کسب مهارت

3. مشخصات برنامه آموزشی :

در یک برنامه آموزشی موفق میبایست موارد مطرح شده ذیل از قبل مشخص شده باشند:

·        اهداف برگزاری دوره آموزشی

·        مشخصات دوره آموزشی           

·        انتخاب پرسنل هدفمند جهت حضور در دوره آموزشی

·        الزامات برگزاری دوره آموزشی

·        مشخص نمودن منابع جهت تدریس در دوره آموزشی

·        مشخص نمودن بار مالی دوره آموزشی

همچنین یک دوره آموزشی موفق میبایست میزان نتایج آموزشی را نیز پوشش دهد.

·        رضایت کارآموزان از دوره آموزشی     

·        میزان دانش کسب  شده، مهارت ها و رفتارها پس از پایان دوره آموزشی        

·        میزان بهبود عملکردکارکنان پس از حضور در دوره آموزشی

·        میزان رضایت مدیران از عملکرد پرسنل خود پس از حضور در دوره آموزشی

·        تاثیر تجاری دوره آموزشی برگزار شده بر عملکرد سازمان

4. ارزیابی مدرسین و مربیان دوره آموزشی:

یک سازمان آموزشی میبایست با دقت تمامی مدرسین و مربیانی را که میبایست آموزش دوره ها را بر عهده بگیرند بصورت بالقوه بررسی و ارزیابی نماید. به همین منظور در بازه های زمانی مشخص مثلا بصورت هفتگی یا ماهیانه از محتوای دوره آموزشی تدریس شده توسط مدرسین گزارش تهیه و محتوای دوره توسط مدیریت آموزشگاه ارزیابی شود.

همچنین مدیریت آموزشگاه موظف است انتخاب خود را بر اساس این که چگونه یک مدرس و یا مربی می تواند به ارائه برنامه های آموزشی کمک و به محدودیت های شما پاسخ دهد، پایه گذاری نماید.

هدف از استاندارد ایزو 10015 کمک به آموزش کارآمد و موثر در آموزشگاهها می باشد. فرآیند آموزش می تواند به سازمان شما کمک کند تا قابلیت های خود را بهبود بخشید و اهداف کیفی خود را برآورده سازید. این دستورالعملها همچنین بر سهم آموزش در جهت بهبود مستمر تأکید بسیاری دارد.

 گواهینامه ایزو SFBB

غذای امن تر، کسب و کار بهتر: اخذ گواهینامه ایزو Sfbb یعنی دستورالعمل های مدیریت ایمنی مواد غذایی و مقررات بهداشت مواد غذایی در شرکت های کوچک برای رسیدن به غذای سالم تر، کسب و کار بهتر.
ادامه مطلب

 اصطلاحات مربوط به گواهینامه ایزو

اخذ ایزو و استانداردهای بین المللی دارای اصطلاحات بخصوصی است که دانستن آنها می تواند مفید باشد.دانستن مفهوم اصطلاحاتی مانند مشاور ایزو ، ممیزی و .. می تواند در مراحل اخذ ایزو کمک کننده باشد.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 26000

یکپارچه سازی، پیاده سازی و ارتقاء رفتار مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و از طریق سیاست ها و شیوه های آن، در گستره نفوذ آن .
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو ISO 14001:2015

ISO 14001 عملکرد محیطی را بهبود می بخشدزمانی که شما در حال توسعه و یا رسمی کردن سیستم مدیریت زیست محیطی خود هستیدگواهینامه ایزو 14001 می تواند بیش از الزامات عملکرد سازمانی و توانایی برای برآوردن نیازهای تامین کننده را ارائه دهد.
ادامه مطلب

 مزایای اخذ ایزو چیست ؟

به صورت کلی مزایای زیادی را می تواند برای اخذ گواهینامه ایزو بر شمرد ، هر سازمان بنا بر نوع گواهینامه ای که قصد دارد اخذ نماید بخشی از فرآیندهای سازمانی خود را بهبود می دهد.این کار با کمک شرکت مشاور ایزو انجام می گیرید و با ممیزی های مستمر ادامه می یاید.
ادامه مطلب