گواهینامه ایزو 10015


آموزش ایزو 10015 یک فرآیند چهار مرحله‌ای است.

یک فرآیند آموزش برنامه‌ریزی‌شده و نظام‌مند می‌تواند نقش مهمی در کمک به یک سازمان داشته باشد تا توانایی‌های خود را بهبود بخشید و اهداف با کیفیت خود را برآورده نمایید.

برای انتخاب و اجرای آموزش برای بستن شکاف بین شایستگی لازم و موجود، مدیریت باید مراحل زیر را زیر نظر داشته باشد:

الف)  تعریف نیازهای آموزشی؛

ب)  طراحی و برنامه‌ریزی آموزش؛

ج) تامین آموزش؛

د)  ارزیابی نتیجه آموزش.


سازمان بايد شايستگي لازم براي هر کاري که  بر کيفيت محصولات را تحت تاثير مي گذارد تعريف کند

تعريف بايد بر اساس تجزيه و تحليل نيازهاي موجود و انتظارات سازمان در مقايسه با شايستگي فعلي پرسنل آن ها باشد.


مهمترین بخش اخذ گواهینامه ایزو 10015 تعریف نیازهای آموزشی است. هدف اين مرحله بايد:

الف) مشخص کردن اختلاف بين صلاحيت موجود و مورد نياز؛

ب) مشخص کردن آموزش هاي  مورد نياز و وظايف کارکنان که شايستگي هاي آنها با صلاحيت سازمان مطابقت ندارد

ج) مستند سازي نيازهاي آموزشي مشخص شده

تجزيه و تحليل اختلاف بين شايستگي هاي موجود و مورد نياز بايد براي تعيين اينکه آيا اختلاف ها را مي توان با آموزش برطرف کرد و يا بايد اقدامات ديگر را در نظر گرفت.


مزایای اخذ ایزو 10015:

1-    برآورد نیازهای عملیاتی روزانه و اهداف استراتژیک

2-     سرمایه گذاری آموزشی که منجر به دستاوردهای بهره وری می شود

3-    حفظ استعدادهای کلیدی و رشد حرفه ای


دستورالعملهای استاندارد ISO 10015: 1999 برای آموزش 

گواهینامه استاندارد ایزو 10015می تواند موارد زیر به سازمان شما کمک نماید:

·        شناسایی، تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی سازمان

·        طراحی و برنامه ریزی های آموزش سازمان

·        ارائه دستورالعملهایی جهت افزایش سطح کیفی آموزش سازمان

·        ارزیابی نتایج آموزش

و نهایتا

·        نظارت و بهبود روند آموزش سازمان.

به عنوان نمونه استفاده از استاندارد ایزو 10015 در سازمان باعث طراحی و برنامه ریزی آموزشی می شود. این بدان معنی است که با اجرایی شدن استاندارد 10015 در آموزشگاه و دریافت گواهینامه ایزو ، اقداماتی که برای رفع موارد و مشکلات آموزشی لازم است را شناسایی کرده و با برنامه ریزی های مدون، این اقدامات را در سازمان بکار میگیرند.

1. تعریف محدودیت آموزش:

طراحی و برنامه ریزی در تمامی موسسات آموزشی با تعیین محدودیت های آموزشی آن سازمان آغاز می شود. به عنوان مثال: 

·        مشخص نمودن سیاست های سازمانی

·        ارائه الزامات و برنامه های سازمان

·        در دسترس بودن پرسنل

·        توانایی پرسنل

·        انگیزه پرسنل

·        در دسترس بودن مربیان

·        ملاحظات مالی 

و نهایتاً

·        الزامات قانونی سازمان

این فهرست از محدودیتها در هنگام انتخاب روش های آموزش، ارائه دهندگان آموزش و نیز برای توسعه برنامه های آموزشی نقش بسزایی دارند.

2. روش های مختلف آموزش و معیارهای انتخاب آنها:  

انتخاب روش های مناسب آموزشی به اهداف آموزشی، منابع و محدودیت های موسسه بستگی دارد. این روشها ممکن عبارتند از:

·        کارگاه های آموزشی در محل

·        دوره های آموزش الکترونیک (از راه دور)

·        دوره های کارآموزی

·        مربیگری (تدریس) در محل کار

·        خود آموزی

معیارهای انتخاب روش آموزش مناسب شامل موارد زیر می باشد :

·        تاریخ و مکان دلخواه

·        در دسترس بودن امکانات

·        هزینه مناسب و اهداف آموزشی

·        تخصص و تجربه

·        مشخص بودن حداکثر تعداد شرکت کنندگان

·        دوره و ترتیب آموزش

·        ارزیابی آموزشی و در آخر

·        اخذ گواهینامه ایزو پایان دوره آموزشی و کسب مهارت

3. مشخصات برنامه آموزشی :

در یک برنامه آموزشی موفق میبایست موارد مطرح شده ذیل از قبل مشخص شده باشند:

·        اهداف برگزاری دوره آموزشی

·        مشخصات دوره آموزشی           

·        انتخاب پرسنل هدفمند جهت حضور در دوره آموزشی

·        الزامات برگزاری دوره آموزشی

·        مشخص نمودن منابع جهت تدریس در دوره آموزشی

·        مشخص نمودن بار مالی دوره آموزشی

همچنین یک دوره آموزشی موفق میبایست میزان نتایج آموزشی را نیز پوشش دهد.

·        رضایت کارآموزان از دوره آموزشی     

·        میزان دانش کسب  شده، مهارت ها و رفتارها پس از پایان دوره آموزشی        

·        میزان بهبود عملکردکارکنان پس از حضور در دوره آموزشی

·        میزان رضایت مدیران از عملکرد پرسنل خود پس از حضور در دوره آموزشی

·        تاثیر تجاری دوره آموزشی برگزار شده بر عملکرد سازمان

4. ارزیابی مدرسین و مربیان دوره آموزشی:

یک سازمان آموزشی میبایست با دقت تمامی مدرسین و مربیانی را که میبایست آموزش دوره ها را بر عهده بگیرند بصورت بالقوه بررسی و ارزیابی نماید. به همین منظور در بازه های زمانی مشخص مثلا بصورت هفتگی یا ماهیانه از محتوای دوره آموزشی تدریس شده توسط مدرسین گزارش تهیه و محتوای دوره توسط مدیریت آموزشگاه ارزیابی شود.

همچنین مدیریت آموزشگاه موظف است انتخاب خود را بر اساس این که چگونه یک مدرس و یا مربی می تواند به ارائه برنامه های آموزشی کمک و به محدودیت های شما پاسخ دهد، پایه گذاری نماید.

هدف از استاندارد ایزو 10015 کمک به آموزش کارآمد و موثر در آموزشگاهها می باشد. فرآیند آموزش می تواند به سازمان شما کمک کند تا قابلیت های خود را بهبود بخشید و اهداف کیفی خود را برآورده سازید. این دستورالعملها همچنین بر سهم آموزش در جهت بهبود مستمر تأکید بسیاری دارد.

 ISO TS 29001:2010

استاندارد ایزو29001 توسط کمیته فنی مواد، تجهیزات وسازه های در یایی برای صنایع نفت ،پتروشیمی وگاز طبیعی منتشر گردید.باتوجه به نیاز خاص این صنایع در توانمند سازی وتکرار پذیری فرآیند های موثر در مشخصه های عملکرد محصول وتعادل این فرآیند ها باشرایط محیطی سازمان،ایزو29001 تاکیدی مضاعف بر اهم موضوعات مطرح در این سازمان نموده است.
ادامه مطلب

 اخذ گواهینامه ایزو 17025

ISO / IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه ها و کالیبراسیون، مرجع بین المللی برای آزمایشگاه است .نسخه جدید استاندارد 17025 توسط ایزو و کمیته بین المللی الکتروشویی (IEC) در سال 2017 برای به روزرسانی محتویات آن و ارائه خدمات بهتر آزمایشگاه هایی که از آن استفاده می کنند، منتشر شد.
ادامه مطلب

 ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد
ادامه مطلب

 موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 31000:2009

تمام فعالیت های یک سازمان که با ریسک همراه است باید مدیریت شود. فرآیند مدیریت ریسک به تصمیم گیری هایی کمک می نماید که همراه با در نظر گرفتن عدم قطعیت و امکان وقوع حوادث و رویدادهای (عمدی و غیر عمدی)آتی و اثرات آنها بر اهداف مورد توافق است.
ادامه مطلب

 درباره گواهینامه های ایزو

زو یک سازمان بین المللی مستقل و غیر دولتی است که دارای 162 سازمان استاندارد ملی است. دبیرخانه مرکزی این سازمان در ژنو سوئیس می باشد. این سازمان از طریق اعضای آن، کارشناسانی را تربیت می کند تا دانش و توسعه استانداردهای بین المللی را به طور داوطلبانه و بر اساس توافق بر پایه ای که از تغییرات و نوآوری پشتیبانی کند
ادامه مطلب