نام تجاری یا برند


استاندارد نام تجاری یا برند  ISO10668:2010

موسسه بین المللی استاندارد در سال 2007 شروع به به وجود آوردن یک استاندارد ایزو بین المللی درباره ی ارزیابی پولی برند و نام تجاری کرد. پس از 3 سال ایزو 10668 در سال 2010 به وجود آمد. این ایزو قوانین مورد استفاده برای تعیین ارزش مالی یک برند لازم می باشد مشخص می کند.

برند ها دارای ویژگی های بسیار گران قیمتی می باشند.مدت زمان بسیاری است که شرکت ها برای تعیین تاثیر واقعی و ارزش برندهایشان در رقابت با یکدیگر هستند و ایزو 10668 یک گام اساسی برای صنعت برندینگ به حساب می آید.

تحت استاندارد ایزو 10668 کسی که برند را ارزیابی می کند، باید دلیل ارزیابی کردن را بیان کند چرا که این این کار روی اساس ارزش، تخمین ارزش گذاری و نتیجه نهایی تاثیر بسزایی دارد، تمام این کار ها باید برای کسی که گزارش نهایی ارزش گذاری نام تجاری را مشاهده می کند روشن باشد.

نام تجاری از با ارزش ترین چیز هایی است که یک شرکت دارد ؛که کمتر کسی قادر به درک ارزش آن می شود.
نام های مشهور تجاری می توانند باعث رونق زیادی در زمینه کسب و کار و علاوه براین پیشرفت و موفقیت در زمینه ی مالی در شرکت هایشان شود.
ولی میزان ارزش مالی یک نام تجاری، به عنوان یک دارایی که به ای دارایی به صورت  نامحسوس است ممکن است دشوار باشد. امروزه نام تجاری سهم ویژه ای از سرمایه اقتصادی است و کنترل و مراقبت از آن از فعالیتهای استراتژیک یک سازمان می‌باشد.
هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای  محصول است. برند -  نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.
برندهای بزرگ مثال های واضحی هستند که صرفا یک تصویر آیکونیک از خود ایجاد نکرده اند و جایگاه خاص و منحصر بفردی در جامعه دارند. جایگاهی که از روش های سنتی بدست آمده است: کیفیت اثبات شده و بازاریابی موثر.

مشتریان ، کالاهای ناملموس را با کمک گرفتن از نام تجاری بهتر میتوانند در ذهن تصور نمایند. سازمان هایی که نام تجاریشان قوی است، سهم بازارشان بالا است. برند باید پشتیبانی خوب و قوی داشته باشد تا بتوان آن را برای دراز مدت حفظ نمود. با ایجاد ارزش برای برندتان بر روی "حقوق صاحبان سهام " در طی یک دوره تاثیر خواهید گذاشت.
مدیریت نام تجاری کمکی درجهت ایجاد تصویری از شرکت در اذهان است. مدیر برند باید نظارت کامل بر عملکرد نام تجاری داشته باشد. تنها زمانی یک نام تجاری موفق، ایجاد خواهد شد که "سیستم مدیریت برند" خوب و کارا عمل نماید.

برای مثال هیچ برندی مانند اپل هیچ وقت نتوانسته است برای بار دوم یک لوگو رنگارنگ بسازد و جمله ای که سال ها آلبرت انیشتین، باب دیلن، مارتین لوتر کینگ، ادیسون، گاندی، پیکاسو، جان لنون و دیگر افسانه ها بارها تکرار کرده بودند را زیر آن بنویسد:Think Different

 هزینه اخذ و صدور گواهینامه ایزو

عمده هزینه مربوط به صدور ایزو به هزینه های ممیزی اختصاص می یابد.اخذ گواهینامه ایزو شامل مراحل و مراتب بخصوصی می شود و گاهی این فرایند می تواند پیچیده و تا حدودی طولانی نیز گردد.انجام امور ممیزی سازمان های مختلف نیاز به افراد متخصص جهت بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان
ادامه مطلب

 موارد مهم در ممیزی و صدور گواهینامه ایزو

موارد و نکات مختلفی وجود دارد که بر فرایند ممیزی و مراحل صدور گواهینامه ایزو موثر هستند.برای مثال روند ممیزی یک سازمان متقاضی اخذ ایزو که 2000 کارمند در شیفت های کاری خود دارد با سازمانی که دارای 10 کارمند است متفاوت خواهد.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو 31000:2009

تمام فعالیت های یک سازمان که با ریسک همراه است باید مدیریت شود. فرآیند مدیریت ریسک به تصمیم گیری هایی کمک می نماید که همراه با در نظر گرفتن عدم قطعیت و امکان وقوع حوادث و رویدادهای (عمدی و غیر عمدی)آتی و اثرات آنها بر اهداف مورد توافق است.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 10004:2012

ایزو 10004 راهنمایی هایی را برای اجرای فرآیندهای نظارت و ارزیابی رضایت مشتری تعریف و ارائه می دهد ISO 10004 برای استفاده درهمه سازمان ها صرف نظر از نوع، اندازه یا محصول ارائه شده است.
ادامه مطلب

 ایزو 3834 استاندارد اجباری جوش

ISO 3834 با الزامات کیفیت در جوشکاری برابری می کند ( هم راستا هستند ) و برای شناسایی کنترل ها و روش های لازم آماده شده است.گواهینامه ایزو 3834 استاندارد سیستم کیفیت نیست بلکه جایگزین ایزو 9001 است.
ادامه مطلب