نام تجاری یا برند


استاندارد نام تجاری یا برند  ISO10668:2010

موسسه بین المللی استاندارد در سال 2007 شروع به به وجود آوردن یک استاندارد ایزو بین المللی درباره ی ارزیابی پولی برند و نام تجاری کرد. پس از 3 سال ایزو 10668 در سال 2010 به وجود آمد. این ایزو قوانین مورد استفاده برای تعیین ارزش مالی یک برند لازم می باشد مشخص می کند.

برند ها دارای ویژگی های بسیار گران قیمتی می باشند.مدت زمان بسیاری است که شرکت ها برای تعیین تاثیر واقعی و ارزش برندهایشان در رقابت با یکدیگر هستند و ایزو 10668 یک گام اساسی برای صنعت برندینگ به حساب می آید.

تحت استاندارد ایزو 10668 کسی که برند را ارزیابی می کند، باید دلیل ارزیابی کردن را بیان کند چرا که این این کار روی اساس ارزش، تخمین ارزش گذاری و نتیجه نهایی تاثیر بسزایی دارد، تمام این کار ها باید برای کسی که گزارش نهایی ارزش گذاری نام تجاری را مشاهده می کند روشن باشد.

نام تجاری از با ارزش ترین چیز هایی است که یک شرکت دارد ؛که کمتر کسی قادر به درک ارزش آن می شود.
نام های مشهور تجاری می توانند باعث رونق زیادی در زمینه کسب و کار و علاوه براین پیشرفت و موفقیت در زمینه ی مالی در شرکت هایشان شود.
ولی میزان ارزش مالی یک نام تجاری، به عنوان یک دارایی که به ای دارایی به صورت  نامحسوس است ممکن است دشوار باشد. امروزه نام تجاری سهم ویژه ای از سرمایه اقتصادی است و کنترل و مراقبت از آن از فعالیتهای استراتژیک یک سازمان می‌باشد.
هدف از نام تجاری یا برند، انتقال پیام نام تجاری، ایجاد وفاداری مشتری به برند ، متقاعد کردن خریدار برای  محصول است. برند -  نام تجاری -شکل دهنده ی درک مشتری از محصول است. هدف اصلی از نام تجاری یا برند "ایجاد تمایز" است. برند قوی تعلل ، شک و تردید مشتریان در مورد خطرات مالی، اجتماعی و امنیتی در هنگام خرید کالا یا خدمت را کاهش داده و بر قدرت تصمیم گیری تاثیر میگذارد.
برندهای بزرگ مثال های واضحی هستند که صرفا یک تصویر آیکونیک از خود ایجاد نکرده اند و جایگاه خاص و منحصر بفردی در جامعه دارند. جایگاهی که از روش های سنتی بدست آمده است: کیفیت اثبات شده و بازاریابی موثر.

مشتریان ، کالاهای ناملموس را با کمک گرفتن از نام تجاری بهتر میتوانند در ذهن تصور نمایند. سازمان هایی که نام تجاریشان قوی است، سهم بازارشان بالا است. برند باید پشتیبانی خوب و قوی داشته باشد تا بتوان آن را برای دراز مدت حفظ نمود. با ایجاد ارزش برای برندتان بر روی "حقوق صاحبان سهام " در طی یک دوره تاثیر خواهید گذاشت.
مدیریت نام تجاری کمکی درجهت ایجاد تصویری از شرکت در اذهان است. مدیر برند باید نظارت کامل بر عملکرد نام تجاری داشته باشد. تنها زمانی یک نام تجاری موفق، ایجاد خواهد شد که "سیستم مدیریت برند" خوب و کارا عمل نماید.

برای مثال هیچ برندی مانند اپل هیچ وقت نتوانسته است برای بار دوم یک لوگو رنگارنگ بسازد و جمله ای که سال ها آلبرت انیشتین، باب دیلن، مارتین لوتر کینگ، ادیسون، گاندی، پیکاسو، جان لنون و دیگر افسانه ها بارها تکرار کرده بودند را زیر آن بنویسد:Think Different

 HSE-MS ایمنی و بهداشت شغلی

HSE-MSبیان کننده دو استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS18001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 می باشد.در زمینه بهداشت شغلی ، ایمنی و محیط زیست ، از دهه های قبل ، برخی شرکت های بین المللی به ویژه در صنایع نفت، اقدام به تدوین استاندارد های کاربردی نمودند
ادامه مطلب

 مراحل اخذ ایزو

اخذ ایزو برای هر سازمانی دارای مراحلی است که هم از سوی شرکت مشاور ایزو و هم سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو می بایست انجام پذیرد تا نهایتا گواهینامه مورد نظر صادر گردد.این مراحل را به صورت زیر می توان خلاصه نمود.
ادامه مطلب

 اخذ ایزو 15189

هدف از تدوین ایزو15189، تعیین الزامات خاص برای کیفیت و احراز صلاحیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد.ایزو 15189 توسط آزمایشگاه های پزشکی برای ایجاد و تکوین سیستم مدیریت کیفیت و ارزیابی صلاحیت خود کاربرد دارد.
ادامه مطلب

 ممیزان QAL چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

کلیه اشخاص دخیل در انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت باید شایستگی و دانش لازم را براساس الزامات شایستگی ایزو 17021:2011 که در زیر بدان اشاره شده است ، داشته باشند . لازم نیست که کلیه اعضای تیم ممیزی شایستگی یکسان داشته باشند، بلکه تیم ممیزی می تواند برای انجام یک ممیزی شایستگی کافی داشته باشد
ادامه مطلب

 گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد.
ادامه مطلب

 جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.
ادامه مطلب