مراحل و الزامات اخذ گواهینامه 45001

از نکات مهمی که می بایست برای میسر سازی نکات بهداشتی و بالا بردن ایمنی در مشاغل به آن توجه نمود ، رعایت دستورالعمل هایی است که با اخذ گواهینامه ایزو 45001 حاصل می شود.این گواهینامه بر اساس سازمان جهانی استانداردسازی یا همان ایزو تهیه و تدوین شده است و دارای ملزومات و مقررات خاصی می باشد.بنابراین واحد های صنعتی و صنایع به منظور کاهش حوادث و بالا بردن ایمنی ملزم به اخذ ایزو 45001 می باشند.


معرفی گواهینامه ایزو 45001

با توجه به بالا بودن میزان حوادث و آسیب های احتمالی در محیط های کار ، سازمان بین المللی استانداردسازی به منظور کاهش ایجاد صدمات وارده به کارکنان و افزایش ایمنی شغلی اقدام به وضع مقرراتی نمود و این مقررات را به صورت یکپارچه به شکل یک ایزو در آورد.اخذ گواهینامه ایزو 45001 کلیات مقررات لازم جهت این موارد را شامل و به منظور اخذ آن می بایست تمامی قوانین لحاظ شده به اجرا در آید.کارفرمایان پروزه ها و صنایع ملزم به رعایت این قوانین جهت جلوگیری از آسیب های وارده به کارکنان و بروز اتفاقاتی از جمله بازنشستگی پیش از موعد می باشند.


ایزو 45001 که جایگزین گواهینامه ایزو OHSAS 18001 محسوب می شود ، سیستمی نوین و بسیار کارآمد جهت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در هر سازمانی است.


اخذ گواهینامه ایزو 45001 جز الزامات سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH & S) را مشخص می کند و برای استفاده از آن راهنمایی و مشاوره می دهد تا سازمان ها را قادر سازد محل های کار ایمن و سالم و به دور از آسیب های مربوط به کار و صدمات بدنی ایجاد کنند و همچنین به طور مستمر عملکرد (OH & S) خود را بهبود بخشند .


اخذ گواهینامه ایزو 45001: 2018 برای هر سازمانی که مایل به ایجاد، پیاده سازی و نگهداری سیستم مدیریت OH & S برای بهبود سلامت و ایمنی شغلی، از بین بردن خطرات و به حداقل رساندن خطرات OH & S (از جمله کمبود سیستم)، استفاده از فرصت های OH & S ، و مدیریت OH & S و عدم انطباق سیستم با فعالیت های آن ها باشد ، قابل اجرا می باشد .همچنین اخذ ایزو ISO 45001 به سازمان کمک می کند تا نتایج مطلوب سیستم مدیریت OH & S خود را به دست آورد.


نتایج منتشره سیستم مدیریت OH & S عبارتند از:

• بهبود مستمر عملکرد OH & S سازمان با توجه به راهنمایی مشاور ایزو جهت اخذ گواهینامه 45001

• اجرای الزامات قانونی و سایر شرایط؛

• دستیابی به اهداف OH & S

اخذ گواهینامه ایزو 45001


اخذ گواهینامه ایزو 45001 برای هر سازمان بدون توجه به اندازه، نوع و فعالیت آن قابل اجرا و مقدور می باشد.مشاور ایزو 45001 یک سازمان را از طریق سیستم مدیریت OH & S قادر می سازد تا دیگر جنبه های بهداشت و ایمنی، مانند سلامت کارگران را به هم پیوند دهد.


اخذ ایزو 45001 مسائلی مانند ایمنی محصول، آسیب یا اثرات زیست محیطی فراتر از ایمنی و سلامت کارگران و دیگر طرف های ذینفع را در بر نمی گیرد.ایزو 45001 می تواند به طور کامل یا بخشی از آن به طور سیستماتیک مدیریت سلامت و ایمنی شغلی را بهبود بخشد، اگر چه در صورت عدم پیاده سازی کامل نمی توان ادعای انطباق کامل با این استاندارد را داشت.


ارتباط ایزو 45001 با سایر استاندارد ها

موضوع مهمی که می بایست به آن توجه کرد این است که این استاندارد به شکل موازی و در زاستای سایر استانداردها اقدام به پیاده سازی قوانین می کند.بنابراین می توان گفت اخذ گواهینامه ایزو 45001 در راستای استاندارد هایی نظیر ایزو 9001 که یکی از استاندارد های مهم محسوب می شود عمل می کند.از دیگر استاندارد هایی که در ارتباط مستقیم با گواهینامه ایزو 45001 فعالیت می کنند می توان به استاندارد OHSAS 18001 اشاره کرد.بنابراین ساز و کار عملکرد پس از اخذ ایزو 45001 مطابق با سایر استاندارد ها و قوانین وضع شده می باشد.


تفاوت عملکرد ایزو 45001 با گواهینامه OHSAS 18001 در چیست؟

در بررسی های اولیه تفاوت های بسیاری بین این دو گواهینامه وجود دارد اما مهم ترین تفاوت در بین آن ها تمرکز گواهینامه ایزو 45001 بر تعامل مابین محیط کسب و کار با یک سازمان می باشد.این موضوع در گواهینامه ایزو OHSAS 18001 بدین شکل است که اصل تمرکز بر روی مسائل داخلی سازمان می باشد.در کل اصلی ترین هدف برای اخذ گواهینامه ایزو 45001 مبتنی بر فرآیند برنامه ریزی شده است اما در گواهینامه OHSAS 18001 این فرآیند مبتنی بر روش پایه گذاری شده است.بنابراین در گواهینامه ایزو 45001 کلیه قوانین به شکل پویا قابل اجرا بوده اما در OHSAS 18001 این موضوع دیده نمی شود.


روند اخذ گواهینامه ایزو 45001 به چه شکل است؟

به طور کلی برای اخذ ایزو 45001 نیاز به طی نمودن 8 بند اصلی می باشد:

✔ انجام فرآیند آموزش به مدیریت و مسئولان ایمنی سازمان ها

✔ بررسی و انجام تجزیه تحلیل شکاف ها در مسائل ایمنی محیط با استفاده از OHSAS

✔ ایجاد طرح و نقشه اولیه به منظور انجام قوانین گواهینامه ایزو 45001

✔ شروع به کار آموزش های لازم به کارکنان سازمان برای پیاده سازی استاندارد ایزو 45001

✔ انجام بهبود فرآیند ها و میسر نمودن ممیزی داخلی

✔ پیدا کردن بهترین مرجع صدور گواهینامه ایزو برای اخذ ایزو 45001

✔ انجام مراحل بازرسی پس از رعایت الزامات این گواهینامه توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو

✔ صدور و اخذ گواهینامه ایزو 45001


شرکت QAL-IRAN به یک شرکت مشاور ایزو با سابقه و خوشنام در کنار سازمان شما جهت استقرار سیستم های مدیریتی و کنترلی نوین و همچنین صدور گواهینامه ایزو جهت بهبود بهره وری و ورود با بازارهای جهانی خواهد بود.جهت اخذ گواهینامه ایزو 45001 و یا مشاوره در زمینه اخذ سایر گواهینامه ها می توانید با کارشناسان ما در شرکت QAL در ارتباط باشید.


گواهینامه ارگانیک

کارشناسان معتقدند استفاده از محصولات ارگانيک هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت تأثير بسيار زيادي بر افزايش سلامت دارد. اما دقيقا منظور ما از توليد ارگانيک چيست؟ همان طور که اشاره شد غذاي ارگانيک يا طبيعي بدون دخالت آفت کش ها و کودهاي شيميايي توليد مي شود. در واقع اين روش شيوه اي از کشاورزي است که طي آن در هيچ يک از مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوري و بسته بندي محصولات کشاورزي از کود شيميايي استفاده نمي شود.

گواهینامه ایزو GMP

GMP استانداردی برای روش های تولیدی به منظور تطابق با الزمات قانونی مقررات اتحادیه اروپا 1935/2004/EG در ارتباط با موادغذایی می باشد. GMP از گواهینامه های مرتبط به سازمان غذا و دارو کشور آمریکا است که به منظور روش های تولید مناسب مورد استفاده قرار می گیرد ، برای صنایعی همچون دارو ، غذا و همچنین آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. اخذ گواهینامه ایزو GMP کلیه شرکت های تولید کننده موارد ذکر شده را ملزم به رعایت استاندارد های از پیش تعیین شده برای تولید و بسته بندی محصولات و دستگاه ها می نماید.

اخذ ایزو 10002

نارضایتی مشتری می تواند منجر به صدمه به تجارت ها و سازمان ها شود. مدیر باهوش راه هایی برای متفاوت کردن خود از رقبا، تعریف استاندارد خدمات مشتری و ارایه یک سیستم رسیدگی به شکایات مستمر برای مشتریان خود پیدا خواهد کرد.مدیریت شکایت چالش بر انگیز است زیرا همیشه یک راه حل ثابت وجود ندارد. موفقیت در این امر به نحوه شناخت شما از شکایت، نوع رسیدگی به آن و میزان رضایت مشتری از راه حل ارائه شده بستگی دارد. اخذ گواهینامه ایزو 10002 به سازمان ها در شناسایی، مدیریت و شناخت شکایات مشتری ها کمک می کند.

مدل تعالی سازمانیEFQM

تعالي سازماني، از جمله مفاهيمي بوده است كه همواره سيستم‌هاي كاري و سازماني به دنبال آن بوده و در هر مرحله از تاريخ به گونه‌اي آن را بيان نموده‌اند. تعالي سازماني را مي‌توان رشد و ارتقاي سطح يك سازمان در تمامي ابعاد مختلف آن دانست.

جلسه بازنگری مدیریت چیست ؟

جلسات بازنگری مدیریت هر یکسال یکبار برگزار میشود و در آن سیستم مدیریت کیفیت و اثربخشی فرآیند صدور گواهینامه ایزو بررسی میشود و نتایج حاصل از این بازنگری باید به جلسه بعدی کمیته ارائه شود. نماینده مدیریت سازمان مسئول برگزاری جلسات و همچنین رئیس جلسات بازنگری مدیریت می باشد.شرکت کنندگان باید شامل مدیرعامل، نماینده مدیریت و در صورت نیاز مدیران واحدها باشد.

گواهینامه ایزو 16817

استاندارد ایزو 16817در رابطه با نمای داخلی ساختمان به طراحان ، معماران ، سازندگان و ناظران در اطمینان از آخرین دستاوردها در زمینه های ایمنی ، بهداشتی ، رفاهی و بهره وری ساکنین و کاربران تدوین شده است.